Pirkanmaalla noin 250 henkilöä autoilee kaasuautolla. Lempääläläinen taksiautoilija Erkki Kyrölä on yksi heistä.

Kaasuautosta ei lähde hiukkaspäästöjä

– No, haiseeko miltään, Erkki Kyrölä utelee auton käynnistettyään.

Ei sitten miltään, vaikka eipä sitä kummempia käryjä odottanutkaan kaasuauton pakoputkesta, kun sieltä tulee lähinnä vesihöyryä ja hiilidioksidia. Mutta testata piti. Kyrölä myhäilee:

– Enempi hajua tulee dieselistä tai bensiinistä.

Lempääläläinen taksiautoilija Erkki Kyrölä ajaa kaasukäyttöisellä Mercedes Benzin E-sarjan autolla, jossa mikään ei paljasta, että kyseessä on kaasuauto.

Hyvin kaasulla kulkee. Erkki Kyrölä on ajanut kaasutaksia vuodesta 2007. Kuva: Katariina Rannaste

Hyvin kaasulla kulkee. Erkki Kyrölä on ajanut kaasutaksia vuodesta 2007. Kuva: Katariina Rannaste

– Ajoi sitten bensiinillä tai kaasulla, tehot ovat samat ja samalla lailla kone vetää. Käyttötuntumakin on samanlainen, Kyrölä vakuuttaa.

Erkki Kyrölä on toiminut taksiyrittäjänä 25 vuotta. Kaasuauton hän hankki hinnan ja ympäristön takia vuonna 2007 Saksasta.

– Laskin, että kun naftalasku oli aiemmin 800 euroa kuussa, niin kaasuauton myötä se putosi 600:een.

Polttoaineena biokaasu on varsin edullista; noin puolet bensiinin hinnasta. Kaasua myydään kiloina ja Gasum käyttää vertailulukuna 1,563:a verratessaan kaasukiloa ja bensiinilitraa.

– Kaasuauto on bensa-autoa ympäristöystävällisempi, sillä biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin bensiinillä.

Kaasuauto käynnistyy bensalla

Pääasiassa Tampereella kaupunkiolosuhteissa ajava Erkki Kyrölä tankkaa autonsa kerran päivässä ja täydellä tankilla ajaa noin 300 kilometriä. Tavaratilan lattian alle sijaitseviin kahteen kaasusäiliöön mahtuu 18 kiloa kaasua. Autossa on myös normaali, noin 70 litran bensiinisäiliö.

– Kaasuauto tarvitsee käynnistyäkseen bensiiniä, mutta se vaihtaa pian käynnistyttyään automaattisesti kaasulle.

Jos kaasu loppuu ajon aikana, laitteet ottavat automaattisesti bensiinin käyttöön.

– Mutta bensiiniä ei tankkiin kannata laittaa montaakaan litraa vuodessa, jos aikoo hyödyntää halvemman kaasun ja saada jotain säästöä tavalliseen bensa-autoon verrattuna, Kyrölä huomauttaa.

Verotus ratkaisee jatkon

Aivan ongelmatonta kaasuautoilu ei ole. Kaasuautoilla on korkeampi hankintahinta ja tankkauspisteitä on vielä harvassa. Koko maassa julkisia asemia on parisenkymmentä. Lisäksi vuoden 2013 alusta lukien kaasuautoilijoille tuli maksettavaksi käyttövoimavero, jota täytyy henkilöautosta maksaa 3,01 senttiä alkavaa 100 kilometriä kohden.

Erkki Kyrölän auto on ollut myynnissä parin vuoden ajan, eikä ostotarjouksia juuri ole ilmaantunut. Hän arveleekin kaasuautoilun yleistymisen olevan epävarmaa.

– Varmasti käyttäjämäärät jonkin verran kasvavat, jos kaasunjakeluverkostoa parannetaan, mutta kaikki riippuu oikeastaan siitä, miten kaasuautoja tulevaisuudessa verotetaan.

Tankkaus on hyvin samankaltaista kuin bensa-autolla.

Tankkaus on hyvin samankaltaista kuin bensa-autolla.

Faktaa:

 

- Valtaosa Suomen kaasuasemista on Gasumin asemia. Gasum avasi uuden tankkausaseman Tampereen Lielahteen syyskuun puolivälissä. Gasumin toinen Tampereen asema sijaitsee Nekalassa.

 

- Kaasua voi tankata myös Lempäälän Lämmön Sääksjärvellä sijaitsevalla puolijulkisella asemalla. Käyttö vaatii kulkukortin

- Tankkaaminen käy lähes samalla tavalla kuin bensa-autonkin. Auton kyljessä on liitin, josta kaasua syötetään noin 200 barin paineella.

- Gasumin mukaan Pirkanmaalla liikenteessä on noin 250 kaasuautoa.

Kommentit (2)

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?