Some löytää fanit paikalle

Pitkään urheilun tapahtumamarkkinointia vetänyt alan osaaja tiivisti mietteensä allekirjoittaneelle muutama kuukausi sitten suurin piirtein seuraavasti:

– Nykyään urheilutapahtumien markkinointi viipaloituu kolmeen koko lailla tasasuureen osaan. Perinteiseen printtimainontaan eli lehti-ilmoituksiin sekä tapahtumapalstoihin plus julisteisiin, aina yhtä tehokkaaseen suusta suuhun viestintään sekä entistä enemmän sosiaalisessa mediassa, eritoten facebookissa ja twitterissä, tapahtuvaan vinkkailuun.

Pieni visiitti lempääläisiin urheiluseuroihin ja niiden lajijaostoihin kertoo, että facebookiin on moni lähtenyt mukaan, mutta hyvin harva kykenee sinne tuottamaan laadukkaan mielekästä sisältöä. Huomion nappaavia vetäviä mainoksia on harvalla, vielä harvemmalla löytyy otteluennakoita ja -raportteja.  Todella tuiki harvinaista on, että peleistä ja kisoista käytäisiin fb-sivuilla mehukasta keskustelua.

Seurojen ja jaostojen fb-sivujen suosion ykkösmittari ovat totta kai tykkäysten määrä, joiden perusteella LeKi Hockey eli Kisan Mestis-puoli on suvereeni ykkönen 908 peukutuksella. Seuraavat ovat järjestyksessä: Loiske (421), emo-LeKi (265), LeKi-lentis (253), LeKi-futis (223), Hiisi-golf (185), Jyry (147) ja LeKi yleisurheilu (100).

Mainittujen lisäksi avoimet fb-sivut löytyvät ainakin Lempäälän Ratsastusseuralta, Lempäälän Toivoilta, Lempäälän Tennisseuralta, Lempäälän seudun Samoojilta ja Lempäälä Sportilta. Suljettuja sivustoja on lisäksi useita.

Muista porukoista muun muassa Pandat, Lempäälän Voimailijat, Lempäälän Ampujat, Tarpian Suunta ja Kisan hiihtäjät eivät ainakaan vielä ole facebookin maailmaan sukeltaneet.

Nykyihmiset, ainakin nuoriso ja myös keski-ikäiset, viettävät paljon aikaa somessa. Sen kautta saa tietoa eteenpäin, ja kun sisältö on laadukasta, visuaalista ja mielenkiintoista napakkaan kuoreen pakattuna, se saavuttaa laajan yleisön.

Kun tykkääjät ovat aktiivisia, leviää tieto tapahtumasta kuin kulovalkea. Esimerkiksi lokakuun 3. päivänä pelattu Kisan ja Kokkolan Tiikereitten välinen lentopallon Suomen cup kokosi peräti rapeat 350 silmäparia Hakkariin, tästä iso kiitos kuuluu tehokkaalle fb-rummutukselle, joka tavoitti kymmenillä jaoilla noin 2 000 ihmistä.

Moni seura ja sen tapahtuma kokee kroonista väenpuutetta. Yksi virkistysidea on tehostaa some-markkinointia. Jo pitkään on moni seura korvannut pikkusummia esimerkiksi valmentajille heidän osaamisestaan ja ajankäytöstään. Olisiko pikku hiljaa aika seuroissa miettiä myös, että osaaville median sisällön tuottajille voisi jotain pikkupähkinää maksaa? Se saattaisi olla kannattava sijoitus.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?