Nuorten yritysideoista totta 4H-yrityksen avulla

Sääksjärven nuoret saivat vinkkejä työnhakuun ja oman yrityksen perustamiseen

Tamk:n yrittäjyysopiskelijat johdattivat Sääksjärven koulun oppilaista työnhaun ja yrittäjyyden saloihin. Johanna Lambergin viisitoistavuotiaana perustama kotipalveluyritys toimi hyvänä esimerkkinä nuoren perustamasta 4H-yrityksestä. Kuva: Katariina Onnela

Miten saat yläasteikäisen nuoren silmät laajenemaan ja katseen nousemaan ylös puhelimesta? Ainakin kesätöiden ansioista puhuminen herättää nuorison mielenkiinnon, joten puhu työnhaun lisäksi rahasta.

Tampereen ammattikorkeakoulun yrittäjälinjan ensimmäisen vuoden opiskelijat järjestivät Sääksjärven koululla lukuvuoden lopputyönään yrittäjyys- ja työelämäpäivän. Heidän tehtävänantonaan oli saada toimeksianto kolmannen sektorin toimijalta. Sääksjärvelle saapuneen ryhmän toimeksiannon antoi 4H-yhdistys. Tarkoitus oli esitellä nuorille 4H-yrittäjyyttä.

Nuorille järjestettiin kaksi pajaa, joista toisessa Johanna Lamberg kertoi oppilaille omasta polustaan 4H-yrittäjäksi. Hän perusti pikku hiljaa tienestit ovat kasvaneet jo 5 000 euroa. 4H-yrityksen myynti voi maksimissaan olla 7 000 euroa.

4H:n kautta nuoret yrittäjät saavat avuksi oman yritysohjaajan ja yhdistys on tukena muun muassa talousasioiden hoidossa. Pirkkalan-Lempäälän 4H-yhdistyksen toiminnanjohtaja Riina Markkola vinkkaa, että yrittäjänä voi tehdä töitä esimerkiksi pihapalvelun, lastenhoidon tai luovan toiminnan, kuten musiikin tai valokuvaamisen parissa.

– Monimutkaista yritystoiminnan ei tarvitse olla ja yhdessäkin voi tehdä, hän lisää.

Sääksjärven koulun oppilaat Niina Oinonen ja Iida Kallio kiinnostuivat 4H-yrityksen mahdollisuuksista. Erityisen onnistuneita täytekakkuja leipova Iida Kallio kaavaili, että hän voisi alkaa tehdä niillä bisnestä. Myös Veera Vittaniemelle ja Anna Immolle 4H-yritysten toiminnan esittely herätti ajatuksia. He pohtivat, että voisivat kesällä leikittää ja järjestää ohjelmaa lapsille.

Toisessa yrittäjäopiskelijoiden pajassa annettiin konkreettisia vinkkejä työnhakuun. Perinteisemmästä päästä olivat ohjeistukset CV:n tekoon ja modernimman otteen taas toivat työnhakuvideon sekä itsensä brändäämisen niksit.

Tapahtumaa järjestämässä ollut Jani Bieck kertoo, että työnhaussa tärkeää on olla aktiivinen ja rohkea. Paikan päällä käyminen kannattaa ainaja Jani Bieck korostaa, että työnhaussa asenne ratkaisee. Huomiota on syytä kiinnittää myös  omaan somekäyttäytymiseen. Mitä työnantaja näkeee naputellessaan työnhakijansa hakukoneeseen?

– Tarkoitus on herättää ajatuksia ja antaa vaihtoehtoja, hän toteaa.

 

 

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?