Kehonhallintaa kovien rautojen kustannuksella

Spartan Gearin valmentajan Antti Nurmen mielestä tämän päivän harjoittelussa syvät vatsalihakset ovat numero yksi. Kuva: Antti Raunio

Nykyään crossfit, kahvakuulailu ja puistojumpat ovat kuntoilutrendin aallonharjalla. Sinne on itsensä hilannut myös toiminnallinen harjoittelu erilaisine muotoineen.

Lempäälässä kesällä vieraillut toiminnallisen harjoittelun ammattilainen, Spartan Gearin valmentaja Antti Nurmi, oli tuomassa oppia Räjähtävää voimaa -seminaarissa Myllyrannassa.

Nurmi on kouluttanut niin ammattilaisia kuin kuntoilijoita ympäri maailmaa, ja hänellä oli vahva sanoma treenaamiseen liittyen: oman kehon hallinta on tärkein juttu, ja se on hallittava, ennen kuin voi edes haaveilla kovista painoista.

Ajatus kuulostaa yksinkertaiselta, mutta Nurmi kertoo näkevänsä etenkin nuorten urheilijoiden kohdalla paljon sitä, että rautaa lyödään niskaan aivan liian varhain. Oman kropan hallinta on vielä heikoissa kantimissa, kun jo ruvetaan repimään punttia.

– Ensin on hallittava oman kehon käyttö ja liikkuvuus, tehtävä kehonpainoharjoittelua. Mielestäni suomalaisen seuratoiminnan suuri virhe on, että pyritään tekemään nuorista lupauksista liian vahvoja liian aikaisin.

– Ei ymmärretä missä vaiheessa pitäisi opettaa mitäkin. Nuori ei välttämättä pääse edes kyykkyyn, kun jo tuodaan kuntosalille. Useita urheilu-uria on pilattu, kun tässä on tehty virheitä, Nurmi tuumii.

Sekä ammattilaisille että kuntoilijoille

Toiminnallinen harjoittelu on omalla keholla tehtävää treeniä, esimerkiksi pelkällä kehonpainolla tai kahvakuulan avulla. Nurmen mukaan ajatus on, että sen avulla kehosta tulee vahvempi ja terveempi, ja näin pystytään treenaamaan pidempään ilman vammoja.

Ammattiurheilijoiden ohjelmissa toiminnallisella harjoittelulla on iso rooli. Mutta voiko tavallinen tallaaja tehdä samanlaista rääkkiä kuin huippukuntoinen urheilija?

– Asiahan on juuri päinvastoin. Jos ammattilainen tekee toiminnallista treeniä, niin tavallisen treenaajan pitäisi ilman muuta tehdä vastaavanlaista, Nurmi arvioi.

Tosin ei toiminnallinen harjoittelu mikään uusi kikka ole. Nurmi kertoo, että vuosikymmeniä sitten sitä kutsuttiin vain treenaamiseksi. Toiminnallinen harjoittelu on vain nykyaikainen nimitys tietynlaiselle tavalle harjoitella.

– Kamppailijat, yleisurheilijat ja muut ovat tehneet vastaavaa kehonpainoharjoittelua ja kahvakuulien heittelyä jo vuosikymmeniä sitten, Nurmi toteaa.

Antti Nurmella on suomalaisessa kamppailulaji defendossa 4. asteen musta vyö. Kuva: Antti Raunio

Kokemusta ympäri maailmaa

Nurmella on 20 vuoden kokemus kamppailulajeista, ja siinä sivussa toiminnallinen harjoittelu on tullut mukaan miehen ohjelmaan. Hän korostaa kehonpainoharjoittelun merkitystä.

– Jokaisessa treenissä pitäisi olla kehonhallintaa ja kehonhuoltoa. Esimerkiksi jalkapallo ei ole vain pallon potkimista, vaan täytyy tehdä paljon muutakin.

Nurmi on hankkinut kannuksiaan kouluttamalla ulkomailla. Hän on auttanut niin sotilaita, ammattilaisia kuin poliiseja noin 30 maassa aina Yhdysvalloista Ghanan kautta Kuwaitiin. Toiminnallisen harjoittelun arvostuksessa ja fyysisessä suorituskyvyssä on paljon eroja ympäri maapallon.

– Itäblokissa ollaan selvästi suomalaisia fyysisempiä, uskon sen johtuvan erilaisesta koululiikunnasta. Lähi-idässä taso on taas paljon heikompi ja kulttuuri laiskempaa.

– Afrikka on mielenkiintoista aluetta: lahjakkaita löytyy, mutta heitä on vähän. Siellä tietyn asian kouluttamisessa kestää paljon kauemmin. Suomessa taso on yleisesto hyvä, ja tietotaito muun muassa ruokavaliosta ja opetuspedagogiikasta on vahvaa.

Uudenlaiset tavat nykyaikaa

Ilmiönä ja käsitteenä Suomessa toiminnallista harjoittelua ei juuri vuosituhanteen vaiheessa tunnettu, ja Nurmi iski markkinarakoon perustamalla yrityksensä Spartan Gearin. Nyt hän vie Spartanin toiminnallisen harjoittelun koulutusohjelmaa ulkomaille ja kouluttaa ihmisiä Suomessa.

Lempäälään Nurmi oli saatu vetämään kesän alussa Crossing Piippokeskuksen kautta. Hän ja Mari Rantanen ovat tehneet jo vuosia yhteistyötä. Nurmi on vieraillut kouluttamassa liikunnan ammattilaisia ja amatöörejä Lempäälässä useasti.

– Olemme pyrkineet tasaisesti tekemään yhteistapahtumia, ja Crossingin ohjaajat ovat käyneet minun koulutuksissani, Nurmi kertoo.

Oman kehon arvokkuutta harjoittelussa on viime vuosina opittu arvostamaan entistä enemmän. Seurat ja valmentajat ovat tajunneet sen tärkeyden.

– On äärimmäisen tärkeää, että juniorivalmentajat hankkivat tarvittavan tietotaidon toiminnallisesta harjoittelusta. He ovat vastuussa nuorten urheilijoiden terveydestä, ja osaavat sitten opettaa oikeita asioita.

Antti Nurmi painotti huolellisen lämmittelyn tärkeyttä, etteivät pienet lihakset saa vammoja toiminnallisessa harjoittelussa. Kuva: Antti Raunio

Treenaaminen kehittyy ja harjoitusmuotojen on pysyttävä tässä mukana. Nurmi on tyytyväinen, että hiljalleen ollaan pääsemässä eroon vanhasta koulukunnasta.

– Valitettavasti yhä useissa urheiluliitoissa istuu vanha kaarti vallassa, joka ei ymmärrä nykyajan treenaamista, Nurmi harmittelee.

Tarve on omalla keholla tehtävälle harjoittelulle olemassa, ja se tuskin tulevina vuosina tulee vähenemään. Syy on Nurmen mukaan selvä:

– Ihmiset eivät nykypäivänä tiedä miten treenata, ja sitten tulee vammoja. Ollaan vedetty liikkaa punttijunttihommaa, eikä ymmärretty, että kehonpainoharjoittelu on tärkein elementti, jotta instrumentti pysyy terveenä.

– Kun oman kehon hallitsee hyvin, sillä pääsee älyttömän pitkälle, Nurmi väläyttää ohjetta kaikille nuoresta lupauksesta kokeneempaan kuntoilijaan.

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>