Koskiliikenne pyörittää Vesilahden Liikenteen rattia

Vesilahdella vuodesta 1996 toiminut Vesilahden Liikenne Ky on vaihtanut omistajaa. Vuoden alusta lukien narvalaisyrityksen ajoja on ajanut Koskiliikenne Oy. Liikennöintiyhtiön uusi toimitusjohtaja on punkalaitumelainen Jukka Koskinen, joka perusti Koskiliikenteen marraskuussa.

Vesilahden Liikenteen toimitusjohtaja Markku Nuora on suunnitellut aloittavansa eläkepäivät. Yrityksen sukupolvenvaihdokselle löytyi luonnollinen ratkaisu, sillä Jukka Koskinen on yritykselle entuudestaan tuttu. Hän on Vesilahden Liikenteen toisen perustajan Jouko Rintalan vävy. Koskinen on ajanut satunnaisesti Vesilahden Liikenteen ajoja.

– Olen asunut koko nuoruuteni Vesilahden ja Lempäälän alueella, joten paikat ja monet ihmisetkin ovat tulleet tutuiksi.

Koskiliikenteen kalustoon kuuluu yrityskaupan jälkeen kuusi pikkubussia ja kaksi linja-autoa. Vesilahden Liikenteen neljä työntekijää siirtyvät vanhoina työntekijöinä Koskiliikenne Oy:n palvelukseen.

– Tutustun ensin rauhassa yritykseen ja sen toimintaan. Jos tarvetta muutoksiin on, haluan ne varmalle pohjalle, Jukka Koskinen miettii.

Punkalaitumella hänen yrityksellään on lähinnä koululaisajoja. Vesilahden Liikenteen ajot ovat olleet pääasiassa tilausliikennettä ja valmismatkoja, ja myös koululaisliikennettä.

Venäjällä 500 kertaa

Markku Nuora ei jää kokonaan pois ammattiliikenteestä. Hän on luvannut olla Jukka Koskisen renkinä niin kauan kuin tarvitaan.

– Olen luvannut myös LeKi:n Mestis-joukkueelle, että kuskaan heidän ottelureissunsa ainakin tämän kauden. Poikien kanssa on ollut mukava reissata, porukasta on tullut kuin omaa perhettä.

Markku Nuora on istunut linja-auton ratin takana vuodesta 1977.

– Venäjälläkin on tullut käytyä kohta 500 kertaa, hän sanoo.

Myös Jukka Koskinen on sitä mieltä, että hänen kannattaa lisätä ajoja Venäjälle ja Baltian maihin.

Koulutukseltaan Jukka Koskinen on autoinsinööri. Hän on ollut Vehon huolto-osaston palveluksessa Tampereella ensin työnjohtajana ja viimeksi huoltopäällikkönä.

Markku Nuora (vas.) on myynyt Vesilahden Liikenne Ky:n Jukka Koskisen omistamalle Koskiliikenne Oy:lle. Vesilahden Liikenteen nimi näkyy jatkossakin Koskiliikenteen autoissa. Kaluston asemapaikka pysyy Nuoran pihassa Narvassa.

Markku Nuora (vas.) on myynyt Vesilahden Liikenne Ky:n Jukka Koskisen omistamalle Koskiliikenne Oy:lle. Vesilahden Liikenteen nimi näkyy jatkossakin Koskiliikenteen autoissa. Kaluston asemapaikka pysyy Nuoran pihassa Narvassa.

Kilpailu pitää hereillä

Jukka Koskinen toteaa, että linja-autoliikennöinti on perinteikäs ala, jossa suvut ovat luotsanneet yrityksiään kauan. Hän laskee, että ala on erittäin kilpailtu ja erilaisten kulujen kasvaminen koettelee yritysten kestävyyttä.

– Pitää olla hereillä ja osata hinnoitella työnsä taitavasti. Alalla on hyvin pienet marginaalit. Uskon kuitenkin, että kun kokemukseni ja näkemykseni alasta karttuvat, yrityksen pyörittäminen tulee helpommaksi.

Edeltäjältään Markku Nuoralta Jukka Koskinen sanoo oppineensa paljon pysyviin asiakassuhteisiin liittyviä asioita. Liikennöitsijän on oltava kaikin puolin luotettava ja hänen on palveltava asiakkaansa erinomaisesti.

– Nykyään kiinnitetään paljon huomiota myös ympäristöasioihin. Autoja täytyy päivittää usein niiden määräysten mukaisesti. Auton päästöluokista tulee erilaisia ohjeistuksia ja näihin pitää pystyä vastaamaan, jos tilauksen haluaa saada. Esimerkiksi ulkomailla joissakin suuremmissa kaupungeissa ei saa ajaa Euro 5 -luokkaa vanhemmilla linja-autoilla

– Myös kalustolle asetetaan jatkuvasti vaatimuksia. Turvavyöt ja alkolukot ovat hyviä esimerkkejä turvallisuutta lisäävistä tekijöistä. Seuraavaksi autoille tullevat päästönormit, mikä tietää monelle kaluston uusimista. Kun normit tulevat, ei liikenteessä voi ajaa vuoden 2007 mallia vanhemmalla kalustolla, Jukka Koskinen miettii.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?