Osayleiskaava: Eniten keskustelua yleisötilaisuudessa syntyi lisäraiteista ja Moision seisakkeen paikasta

Tulevaisuudessa juna pysähtyy myös Moisiossa

Hakkarin koulun auditorio oli täyteen pakattu, kun Marita Palokoski esitteli Kuokkalan–Hakkarin–Herralan osayleiskaavaa alueen asukkaille.

Hakkarin koulun auditorio oli täyteen pakattu, kun Marita Palokoski esitteli Kuokkalan–Hakkarin–Herralan osayleiskaavaa alueen asukkaille.

Lempäälä jatkaa nauhataajaman kehittämistä. Kuokkalan–Hakkarin–Herralan alueen asutus tulee rakentumaan entistä tiiviimmin joukkoliikenneväylien yhteyteen.

Alueen osayleiskaavaa esiteltiin yleisötilaisuudessa Hakkarin koululla 12. helmikuuta.

Lempäälän kunnan teknisen toimen projektipäällikö Marita Palokoski sanoi, että suuria muutoksia nykyisille asuinalueille ei tehdä. Asutusta pyritään tiivistämään siellä, missä on tilaa.

– Tavoitteenamme on taajamarakenteen eheyttäminen, ekotehokkuus, liikenneverkkon päivittäminen ja virkistyskäytön lisääminen. Haluamme lisätä asutusta ennen kaikkea joukkoliikennevyöhykkeellä.

Palokoski lisäsi, että myös liikunta-alueet, luonto, muu rakennettu ympäristö ja kulttuurihistoriallisesti merkittävät kohteet otetaan suunnittelussa huomioon.

Tällä hetkellä Kuokkalan–Hakkarin–Herralan alueen kaavoitus on vielä kesken. Kaavoituspäällikkö Ilari Rasimuksen mukaan luonnokset tulevat nähtäville kunnan nettisivuille mahdollisimman pian tämän kevään aikana.

Mihin tulee seisake?

Suurin osa yleisökysymyksistä koski junaliikennettä. Lempäälään suunnitelluista kahdesta lisäraiteista ei uutta tietoa tihkunut. Rasimus kuitenkin kertoi, että suurella varmuudella lisäraiteet tehdään loppuvuodesta 2012 valmistuneen aluevaraussuunnitelman mukaisesti puheena olevalla alueella. Raiteet tulisivat nykyisten raiteiden itäpuolelle. Näin ollen esimerkiksi Lempäälän vanha asema säilyisi.

Eräs paikallaolija mietti, mitä tapahtuu Ryynikän alueen rakennuksille, jotka ovat Lempäälän keskustassa raiteiden itäpuolella. Toinen taas kyseli Hakkarin vanhan rautatiesillan kohtaloa. Palokosken mukaan sitä ei todennäköisesti kunnosteta autoliikennettä varten, vaan silta jatkaa kevyen liikenteen käytössä.

Kun Hakkarissa oltiin, kaikkia tietysti kiinnosti, mihin lähin junaseisake tullaan tekemään. Palokoski kertoi, että alustavissa suunnitelmissa se on sijoitettu Moisionaukean päiväkodin pohjoispuolelle.

Lisäksi yhtenä mahdollisuutena väläytettiin uimahallin rakentamista Hakkarin liikunta-alueiden läheisyyteen. Asia ei ole edennyt mihinkään, mutta sen tutkiminen on yksi kaavoituksen tavoitteista.

Kuokkalan–Hakkarin–Herralan osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä Lempäälän verkkosivuilla ja kunnan virastolla. Kunta toivoo asukkailta palautetta tähän menneessä valmistuneista suunnitelmista.

Junaseisaketta on suunniteltu rakennettavaksi aivan Moisionaukean päiväkodin tuntumaan.

Junaseisaketta on suunniteltu rakennettavaksi aivan Moisionaukean päiväkodin tuntumaan.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentit (2)

  1. Jarno Suni

    Vanha rautatiesilta on jo aikoja sitten kunnostettu kevyen liikenteen käyttöön, tosin vain toisen entisen raiteen puoli.

    Vastaa
  2. Jussi Saarinen

    Näinhän se on, lipsahdus korjattu. Palokoski puhui nimenomaan siitä, että autojen käyttöön siltaa tuskin kunnostetaan.

    Vastaa

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>