Vielä ehdit vaikuttaa terveyteesi

20sari lintukorpiVietitkö tipatonta tammikuuta? Entä aloititko laihdutuskuurin? Lupasitko liikkua enemmän? Jos lupaisit, aloitit tai vasta mietit kyseisiä elämänmuutoksia, jatka vain valitsemallasi hyvällä tiellä. Jos sen sijaan et luvannut etkä aloittanut mitään kyseisistä toimenpiteistä terveytesi eteen, voisitko vielä harkita ja vaikka sittenkin aloittaa. Mieti omalla kohdallasi mitä muutosta kaipaisit elämääsi ja tee se nyt, sillä loppujen lopuksi olet itse oman elämäsi ”herra”.

Hyvään terveyteen liittyy myös muitakin tekijöitä, joihin emme aina kuitenkaan voi itse vaikuttaa. Tee kuitenkin parhaasi, sillä kyse on sinun elämästäsi. Kyky tehdä muutoksia parempaan suuntaan osoittaa oman elämän hallintaa.

Tutkimusten mukaan alkoholin liikakäyttö on yksi keskeisimmistä suomalaisten terveysuhista. Miehillä alkoholin kohtuukäytön rajat ovat 21 annosta viikossa ja naisilla 10 annosta viikossa. Yksi annos on yksi pullo keskiolutta tai siideriä. Yhdessä pullossa viiniä on 6-11 annosta, viinin väkevyydestä riippuen. Vertaa omaa alkoholin käyttöäsi suosituksiin ja harkitse tulisiko sitä muuttaa.

Ylipainoisia tai lihavia suomalaisista työikäisistä on miehistä 68 prosenttia ja naisista 52 prosenttia. Ylipainoiseksi luetaan henkilö, jonka painoindeksi (BMI) on suurempi kuin 25kg/m2. Lihavaksi taas henkilö, jonka painoindeksi on suurempi kuin 30kg/m2. Painoindeksi on itse helppo laskea seuraavalla kaavalla: kehon paino(kg) jaettuna pituuden neliöllä (m2). Esim. 60 kg: 1,6mx1,6m=  23,5 kg/m2. Esimerkkitapauksen henkilö on normaali painoinen.

Tiedäthän, että ylipaino ja lihavuus suurentavat useiden kroonisten sairauksien, kuten muun muassa. aikuistyypin diabeteksen, korkean verenpaineen, sepelvaltimotaudin ja eräiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien riskiä. Lisäksi lihavuuden aiheuttama psykologinen ja sosiaalinen haitta voi usein, tiedostaen tai tiedostamatta, olla merkittävä elämääsi vaikuttava tekijä.

Oletko laihduttanut karppaamalla? Mitäpä, jos kokeilisit ravitsemussuositusten mukaista ruokavaliota. Tutkimusten mukaan suomalaisten ravintotottumukset ovat parantuneet vuosikymmenten kuluessa, kuitenkin edelleen tulisi vähentää kovan rasvan ja natriumin käyttöä. Sen sijaan ruokavalioon tulisi lisätä kasviksia, hedelmiä ja marjoja nykyistä enemmän.

Ja muistathan myös vanhan kunnon lautasmallin: puolet lautasesta täytetään kasviksilla, yksi neljännes perunalla, riisillä tai pastalla, loppu neljännes lihalla tai kalalla. Ruokajuomaksi rasvaton maito, piimä tai vesi. Lisäksi täysjyväleipää. Jälkiruoaksi marjoja tai hedelmiä. Kuulostaa niin tutulta ja vanhanaikaiselta, mutta perustuu kuitenkin vuosien laajoihin tieteellisiin tutkimustuloksiin, toisin kuin karppaaminen.

Salli itsellesi myös herkutteluhetkiä. Herkuttele kuitenkin aina vasta ruoan jälkeen, niin et jaksa syödä kerralla niin paljon herkkuja. Äläkä korvaa herkuilla aterioita. Mieti, onko sinun ruokavaliossasi aihetta muutokseen.

Suuri osa suomalaisista liikkuu terveyteensä nähden liian vähän. Liikkumattomuus on terveydelle haitallista, sen sijaan oikein toteutetulla liikunnalla on myönteisiä vaikutuksia terveydelle. Aikuisten liikuntasuositus on kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa (esim. kävely, hiihto, pyöräily) vähintään 2 tuntia 30 minuuttia viikossa tai raskasta liikuntaa (esim. hölkkää) 1h15 min. viikossa. Lisäksi tulisi kohentaa lihaskuntoa (esim. kuntosaliharjoittelu tai voimistelu) kaksi kertaa viikossa. Liikutko sinä terveyteesi nähden tarpeeksi?

Tässä muutama esimerkki, joita tarkkailemalla ja niihin tarvittaessa muutoksia tekemällä saat elämääsi terveyttä lisää sekä lopulta mahdollisesti lisää elinvuosia. Lisätietoa löytyy paljon kirjallisuudesta ja internetistä muun muassa Käypä hoito- ja UKK-instituutin sivuilta. Myös omalta terveysasemalta sekä työterveydestä voit kysyä lisätietoa, mikäli jokin asioista tuntui oman terveyden kannalta tärkeältä.

Koskaan ei ole siis myöhäistä aloittaa muutosta, tänäänkin vielä ehtii. Jos aloitit ja repsahdit, muista, että repsahdukset ovat osa muutosprosessia. Aina voit aloittaa muutoksen parempaan uudelleen.

Terveyttä tähän vuoteen 2013 sekä tuleviin vuosiin!

Sari Lintukorpi

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>