Kysely: Kannettavat tietokoneet häiritsevät jonkin verran opiskelijoiden keskittymistä tunnilla, mutta ovat samalla tuoneet mukanaan monipuolisuutta opintoihin

Miten on sujunut lukiolaisten vuosi läppäreiden kanssa?

Tommi Uotila, Elmeri Grönlund, Rami Uusitalo ja Jussi Joenperä matematiikan tunnilla Lempäälän lukiossa.

Tommi Uotila, Elmeri Grönlund, Rami Uusitalo ja Jussi Joenperä matematiikan tunnilla Lempäälän lukiossa.

Lempäälän lukiossa ollaan pääosin tyytyväisiä kannettavien tietokoneiden ja opiskelun yhdistämiseen, mutta myös varjopuolia on noussut esiin.

Läppärit ovat olleet käytössä noin vuoden päivät. Nyt oppilaiden mielipiteitä hankkeesta on selvitetty kyselytutkimuksella.

Hankkeen ohjaimissa oleva matematiikan opettaja Mika Setälä on tyytyväinen tuloksiin. Hänen mukaansa hankkeen tavoitteet on saavutettu, sillä opetuksesta ja oppimista on tullut monipuolisempaa, oppilaiden tietoyhteiskuntataitoja on kehitetty ja koulu on kokeilun myötä valmistautunut hyvin tulevaisuudessa häämöttäviin sähköisiin yo-kirjoituksiin.

Sekä hyötyjä että haittoja

Oppilaat löytävät tietokoneopiskelusta  selkeitä etuja. Yli 60 prosenttia opiskelijoista on sitä mieltä, että opetus on läppäreiden tulon myötä muuttunut aiempaa monipuolisemmaksi. 84 prosenttia sanoo, että koneita on käytetty oppitunneilla riittävästi.

Myös tiedonhankinta on helpottunut. Noin 80 prosenttia oppilaista kertoo käyttävänsä sähköistä sanakirjaa ja Google-hakukonetta, kun eteen tulee outoja sanoja ja käsitteitä. Lisäksi yli puolet ajattelee, että läppärit ovat kehittäneet yleisiä tietotekniikkataitoja.

Selvää on se, että kaikki eivät ole digi-intoilijoita ja nettinatiiveja. Hieman alle puolet opiskelijoista kokee, että paperille kirjoittaminen on mukavampaa kuin koneella näpyttely. Miltei puolet koulun oppialaista vastaa ei, kun kysytään, haluaisitko käyttää tietokonetta ylioppilaskokeissa.

Läppäristä ei ole myöskään tullut se kaikkein luonnollisin työväline. Ainoastaan piirun verran yli puolet oppilaista tekee muistiinpanot tietokoneella.

Läppäri häiritsee keskittymistä

Hankkeen suurimmat ongelmat liittyvät koneen ääressä istumiseen ja keskittymiseen. 67 prosenttia oppilaista on mielestään liikaa koneen äärellä koulussa ja kotona, ja noin 75 prosenttia on havainnut läppärin haitanneen keskittymistä tunnilla.

Mika Setälän mukaan nämä tulokset pitää huomioda kaikissa tietokoneistuvissa lukioissa, kun sähköiset yo-kirjoitukset lähestyvät.

– Tietokoneiden rooli lukiokoulutuksessa kasvaa vääjäämättä ja hyvä niin, mutta samalla pitää ottaa huomioon myös oppijat, jotka eivät ole niin innoissaan tietokoneistumisesta. Samalla pitää ohjata opiskelijoita vastuullisuuteen ja kypsyyteen tietokoneen käytössä, Setälä sanoo.

 

Sähköinen opiskelu leviää koko maahan

Tältä näyttää matematiikan tunnilla Lempäälän lukiossa. Kaikilla on omat kannettavat.

Tältä näyttää matematiikan tunnilla Lempäälän lukiossa. Kaikilla on omat kannettavat.

Ylioppilaskokeen uudistus tähtää siihen, että vuonna 2019 koevastaukset naputeltaisiin tietokoneilla. Myös verkkoyhteyden hyödyntämistä kokeessa on mietitty.

Suunnitelman mukaan jo vuonna 2016 osa aineista suoritetaan sähköisenä. Tämä tarkoittaa sitä, että ensi syksynä aloittavat lukio-opiskelijat ovat ensimmäisiä kokelaita.

Mika Setälä Lempäälän lukiosta sanoo, että tässä valossa tietokoneiden kanssa opiskelu pitäisi aloittaa koko Suomessa tämän vuoden syksystä eteenpäin.

– On suunniteltu, että vuonna 2016 esimerkiksi maantiede ja saksa suoritettaisiin sähköisellä kokeella. Aineiden pitäisi olla sellaisia, joissa kirjoittavien määrät ovat pieniä.

LeLu on yksi muutamasta kymmenestä hankelukioista, joissa oppilailla on henkilökohtaiset läppärit käytössä. Vuoden kokemusten perusteella voi jo sanoa, missä kannettavat toimivat ja missä eivät.

– Parhaiten ne toimivat reaaliaineissa ja äidinkielessä, joissa muistiinpanojen tekeminen on helppoa. Matemaattisissa aineissa on vaikeampaa. Esimerkiksi kaavaeditorin käyttö on hitaampaa kuin käsin kirjoittaminen.

Tulevaisuudessa Setälä toivoo, että myös kustantajat kehittäisivät oppimateriaalejaan uudenlaisten vaatimusten mukaiseksi. Pelkkä kirjan  pdf-versio ei riitä. Hyvin kehiteltynä sähköinen oppimateriali voi mahdollistaa huomattavasti nykyistä vuorovaikutteisemman ja oppilaskeskeisemmän opiskelun.

Läppäri käyvät kuumana myös välitunneilla. Kuvassa Santeri Virtanen ja Teemu Juppala.

Läppäri käyvät kuumana myös välitunneilla. Kuvassa Santeri Virtanen ja Teemu Juppala.

Kyllä kynään ja kumiinkin luotetaan

Lempäälän lukion oppilas Anniina Peltonen pitää läppäreiden kanssa opiskelua hyödyllisenä joissain aineissa. Kun tunnin oppimateriaalin pystyy lataamaan koneelle, ei tarvitse kirjoittaa muistiinpanoja hiki hatussa, vaan voi keskittyä opetukseen.

– Äidinkielen tekstit kirjoitan mieluummin käsin, mutta esimerkiksi biologian tunneilla diasarjoja on näppärä seurata omalta koneelta. Voi edetä omaan tahtiin, Peltonen kertoo.

Läppäri1

Yleisesti kuitenkin kynä ja kumi ovat hänen mukaansa kätevämpiä kuin tietokone. Jotkut tietokoneohjelmat ovat Peltosen mielestä turhan vaikeita käyttää.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?