Höytämöläisten bussimatka helpottuu

Lempäälän alueen uudet joukkoliikennejärjestelyt astuvat voimaan ensi vuoden heinäkuusta eteenpäin. Suuria muutoksia ei ole luvassa. Nykyinen palvelutaso on pyritty säilyttämään maltillisin parannuksin ja liikennöintikustannukset minimoiden.

Linja 71 liikennöidään nykyisellä reitillä ja  vuorotarjonnalla. Tampereen kaupungin linjaa 26 jatketaan Multisillasta Sääksjärven kautta Höytämöön. Busseja kulkee kaikkina viikonpäivinä puolen tunnin välein, ja liikennöintiajat laajenevat myös sunnuntaihin. Höytämön alueelta muodostuu vaihdoton yhteys Tampereelle.

Linja 71B kytketään yhteen linjan 54 kanssa ja liikennöidään tunnin välein arkipäivinä ja lauantaisin nykyisen linjan 71B aikatauluja noudatellen reitillä TamperemoottoritieIdeaparkLempääläVesilahti. Järjestelyllä pystytään hoitamaan linjan 71B nykyinen palvelutarjonta ja lisäämään linjan 54 vuorotarjontaa merkittävästi.

Lisäksi esillä on ollut vaihtoehto, jossa linjan 71 reitti kulkisi osuuden SääksjärviTampere moottoritietä pitkin. Reittimuutos nopeuttaa Lempäälän ja Tampereen välistä matka-aikaa noin 5 minuuttia ja vähentää vuorojen matkustajakuormitusta.

Kunnanvaltuusto hyväksyi alustavan päätöksen kokouksessan viime keskiviikkona. Lopullinen päätös moottoritievuorojen osalta tehdään myöhemmin tarkentuvin tiedoin.

Vaihtoehto yksityisautoilulle?

Valtuusto

Ehtookodon Nuppu-kissa kävi tervehtimässä toimistopäällikkö Topi Tolvasta kesken kunnanvaltuuston kokouksen.

Kunnanvaltuuston kokouksessa kokoomuksen valtuutettu Hannu Kallonen painotti, että palvelutason nosto ei ole ilmaista.

Vuoroja lisäämällä lipputulot eivät paljon kasva. En halua, että tehdään päätöksiä tietämättä tarkalleen, kuinka paljon uudistukset maksavat.

Vihreiden Killi Jokila muistutti, että Lempäälä on sitoutunut joukkoliikenteen kehittämiseen. Sitä hyväksytty vaihtoehto ei hänen mukaansa ole.

On perusteltua kehittää moottoritievuoroja. Silloin joukkoliikenne on aito vaihtoehto yksiyisautoilulle.

Jokila lisäsi, että joukkoliikenteessä ei pitäisi keskittyä vain siihen, miten pääsemme nopeimmin Lempäälästä Tampereelle. Tärkeätä olisi myös kehittää yhteyksiä kunnan pohjoispäästä Ideaparkiin.

SDP:n Kari Virtanen oli mielissään, että kunnan pohjoispään yhteyksiä kehitetään, mutta muistutti samalla, että eteläisintä kylää Mattilaakaan ei tulisi unohtaa.

Perussuomalaisten Veijo Niemi kommentoi linjan 71 siirtymistä moottoritielle.

– Kyllä olen vähän huolissani, jos lapset joutuvat olemaan seisomapaikoilla bussin ajaessa moottoritiellä kovaa vauhtia.

Kommentit (2)

  1. Anssi Laitila

    ”Linja 71B kytketään yhteen linjan 54 kanssa ja liikennöidään tunnin välein arkipäivinä ja lauantaisin nykyisen linjan 71B aikatauluja noudatellen reitillä Tampere–moottoritie–Ideapark–Lempäälä–Vesilahti. Järjestelyllä pystytään hoitamaan linjan 71B nykyinen palvelutarjonta ja lisäämään linjan 54 vuorotarjontaa merkittävästi.”

    Tämä vaikuttaa kyllä aivan järjettömältä ratkaisulta. Usean vuoden ajan 54:n vuorot ovat ajaneet jopa tyhjillään ja 71B on jatkuvasti aikataulusta myöhässä. Miksi nyt näin halutaan tehdä? Olisin kiitollinen jos LVS tiedustelisi asiaa joltain bussifirman edustajalta.

  2. Anssi Laitila

    Vielä lisäyksenä tuohon edelliseen: olisi hienoa tietää mikä vuoron 54 käyttöaste on ollut ja miten on perusteltua lisätä sen reitin vuorojen määrää. Ja miksi kunnanvaltuuston mukaan pitäisi yhdistää nämä reitit jos puolet matkasta bussi tulisi ajamaan lähes tyhjillään Lempäälän ja Vesilahden välin?

    Perussuomalaisten Veijo Niemelle myös kommentti: moottoritieajossa bussi ei joudu normaalisti pysähtymään tai merkittävästi hidastamaan vauhtia ollenkaan ja ajaa tasaisella nopeudella koko matkan, mutta vanhalla tiellä on risteyksiä ja pysäkkejä vähän väliä jotka niitä vaaratilanteita lähinnä aiheuttavat.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?