Tutkimus: Sääksjärven koululaisten vanhempien ja opettajien yhteistyön määrää ja laatua on selvitetty kyselytutkimuksella

Koulun ja kodin välille kaivataan lisää yhteydenpitoa

Kyselytutkimuksella selvitettiin Sääksjärven koulun ja kodin välistä yhteistyötä.

Kyselytutkimuksessa selvitettiin Sääksjärven koulun ja kodin välistä yhteistyötä. Kuva: Altti Näsi.

Vanhempi ei tiedä mielestään tarpeeksi siitä, mitä koulussa tapahtuu. Opettajien kanssa on liian vähän kohtaamisia, ja viestintä on niukkaa.

Myös opettajien mielestä kodin ja koulun yhteinen tavoite on välillä hukassa. Luottamus kodin ja koulun välillä on kuitenkin tärkeää, ja vanhempia halutaankin kannustaa mukaan tunneille.

Nämä ovat keskeisimmät tulokset, jotka käyvät ilmi Sääksjärven koulun vanhempainyhdistyksen tekemästä kyselytutkimuksesta.

Tutkimuksessa on selvitetty opettajien ja vanhempien välistä yhteistyötä. Tutkimus tehtiin nettikyselynä maaliskuun alkupuolella. Siihen vastasi 170 vanhempaa ja 17 Sääksjärven koulun opettajaa.

Tutkimuksen on tehnyt käyttäjäkeskeisen ohjelmistosuunnittelun asiantuntija Karoliina Hälli Sääksjärven koulun vanhempainyhdistyksestä.

– Ohjelmistoa suunniteltaessa pitää tuntea loppukäyttäjän näkökulma. Palveluntarjoajan tulee tuntea asiakkaansa, miksei siis vanhemman olisi hyvä ymmärtää opettajan arkea ja opettajalla olla tieto vanhempien ajatuksista kodin ja koulun yhteistyöstä, Hälli sanoo.

– Kysely antaa todellisemman kuvan asiaintilasta kuin mikä tavoitetaan arvailemalla kukin tahollaan mikä mättää ja mitä pitäisi tehdä. Tilannekartoituksen jälkeen on helpompi käydä keskustelua yhteistyön kehittämisestä.

Hälli työskentelee Leonidas-yrityksessä ja sielläkin työpöydällä on vastaavanlainen tutkimus asiakaskokemuksesta.

Wilmassa hyvät ja huonot puolensa

Osa vanhemmista kaipaa lisää tietoa lastensa koulunkäynnistä. Lisää tietoa halutaan esimerkiksi oman lapsen käytöksestä, koulupäivästä ja myös koulumenestyksestä. Ylipäätään tietoa haluttaisiin saada aiemmin.

Sähköinen viestikanava Wilma sai vanhemmilta niin kehuja kuin kritiikkiäkin. Hyviä puolia olivat nopeus ja saavutettavuus, kun taas tyytymättömiä oltiin siihen, että opettajalta vastauksen saaminen saattaa toisinaan kestää eikä vastauksia edes aina tule. Viestintävälineenä Wilma oli vanhempien mielestä tärkein viestintäkanava: ikkuna lapsen kouluarkeen.

Opettajan kanssa järjestettävää vanhempainvarttia pidettiin myös tärkeänä yhteistyön muotona. 38 prosenttia kyselyyn vastanneista lisäisi sen käyttöä. Vanhempainvartti sai kuitenkin myös kritiikkiä. Moni haluaisi, että aika olisi pidempi.

Myös luokkatoimikuntaa halutaan kehittää tukemaan luokan yhteishengen parantamista, yhteistyön lisäämistä vanhempien välille sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön parantamista.

Tulokset löytyvät kokonaisuudessaan Sääksjärven koulun Vanhempainyhdistyksen nettisivuilta.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>