Lempäälän ja Vesilahden suunnan linjoista tarjouskilpailu

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti tänään 15. toukokuuta, että joukkoliikenteestä järjestetään tarjouskilpailu linjalla 54 Keskustori–Ideapark–Lempäälä–Vesilahti/Narva sekä linjalla 71 Keskustori–Sääksjärvi–Kulju–Lempäälä–Haurala.

Linjojen liikenteestä järjestetään ajalle 1.7.2014–31.5.2018 avoin tarjouskilpailu bruttokustannusperiaatteella. Kilpailutettava liikenne alkaa linjojen 54, 71 ja 71B siirtymäajan liikennöintisopimuksien päätyttyä Lempäälässä ja Vesilahdella 1. heinäkuuta2014.

Linjaa 71 liikennöidään reitillä Keskustori–Sääksjärvi–Kulju–Lempäälä–Haurala. Linjan vuoroja voidaan ajaa tarvittaessa Keskustorin ja Sääksjärven välillä moottoritietä pitkin. Osa vuoroista voidaan ajaa Lempäälässä Vanattaran kautta. Talvikaudella linjan 71 vuoroväli olisi arkisin ruuhka-aikaan 20 minuuttia, muina aikoina ja viikonpäivinä 30 minuuttia.

Linjaa 54 liikennöidään reitillä Keskustori–Ideapark–Lempäälä–Vesilahden kirkonkylä. Osa linjan vuoroista voi jatkaa Vesilahden kirkonkylältä Narvaan. Linjaa liikennöitäisiin arkisin ja lauantaisin 60 minuutin vuorovälillä.

Linjan 71 liikennöintiin tarvitaan talvikaudella arkipäivinä enimmillään viisi linja-autoa, kesäkaudella arkipäivinä sekä lauantaisin ja sunnuntaisin kolme linja-autoa. Linjan 54 liikennöintiin tarvitaan kaksi linja-autoa.

Jolila on päättänyt, että joukkoliikenne Lempäälän kunnan alueella järjestetään 1. heinäkuuta 2014 alkaen EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti. Päättäessään joukkoliikenteen järjestämisestä PSA:n mukaisesti Kangasalan kunnan alueella Jolila päätti myös nykyisiä linjoja 50, 54, 71 ja 71B korvaavan joukkoliikennepalvelun hankkimisesta avoimella tarjouskilpailulla bruttosopimuksin.

Väinö Paunu Oy on hakenut reittiliikennelupaa kymmeneksi vuodeksi 1. heinäkuuta 2014 alkaen Tampereen ja Lempäälän välisille reiteille Keskustori (Tampere)–Haurala (Lempäälä), Keskustori (Tampere)–Lempäälä, Sääksjärvi Höytämö ja Sääksjärvi–Hervanta.

Täysin päällekkäisen liikenteen muodostuminen reitille on Jolilan mukaan sekä viranomaisen että yrityksen kannalta taloudellisesti erittäin epätoivottava tilanne, ja se hylkäsi Väinö Paunu Oy:n reittiliikennelupahakemuksen.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?