Junaliikenne osaksi seutulippua

Junaliikenne tulee osaksi seutulippua Lempäälässä ja Nokialla juhannuksesta eteenpäin.

Kokeilun aikana asiakas voi matkustaa Tampereen kaupunkiseudun seutulipulla 30 vuorokauden ajan rajoittamattoman määrän matkoja kokeilukuntien välisessä liikenteessä. Matkustaa voi sekä juna- että bussiliikenteen vuoroilla, joten kuukausilippulaisten ei tarvitse enää käyttää vain yhtä kulkuvälinettä.

Kokeilusta on tarkoitus kerätä kokemusta siitä, miten lempääläläiset ja nokialaiset innostuvat käyttämään junan ja bussin seudullista joukkoliikennettä päivittäisessä matkustuksessaan.

Tavoitteena on, että jo kokeilun aikana myös henkilöautolla kulkevista saataisiin uusia joukkoliikenteen käyttäjiä.

Pilotti käynnistyy juhannuksen jälkeen ja lippuja saa kesäkuun lopulla. Pilotti kestää 30.6.2014 saakka. Tarkoituksena on vakiinnuttaa kokeilu jatkuvaksi toiminnoksi 1.7.2014 alkaen koko Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen toimivalta-alueella. Mallia on tarkoitus levittää myös muualle Suomeen.

Liikenne- ja viestintäministeriö, Tampereen kaupunki ja VR-Yhtymä allekirjoittivat maaliskuussa sopimuksen kokeilusta.

Kommentit (2)

  1. Porvari

    Vihdoin Tampereen seudulla liikkuminen muuttuu edes hieman vapaan valtion suuntaan, eikä kaikkia pakoteta bussikartellien pakkoasiakkaiksi tai yksityisautoilijoiksi.
    Tämä on kuitenkin vain pieni askel. Nyt pitää raidelliikennettä kehittää oikeasti siihen pisteeseen, että myös Tampereen seudulla ihmisillä on vapaus valita kulkumuotonsa. Se tarkoittaa lisää lähijunavuoroja, lisää seisakkeita, kaavoitusta radan varsiin ja ratikkaa Tampereelle. Ehkä Tampereen seudusta vielä tulee sivistystaajama, ellei kumipyöräalan kummisedät onnistu lobbaamaan raidelliikennettä jälleen nurin – niin kuin aina ennen.

  2. Faktaa arvostava

    Seutulipulla pitäisi voida matkustaa myös Nokian ja Lempäälän välillä. Ja kaikki IC-junat pitäisi pysäyttää Lempäälässä, eihän pysähdyksillä ole edes merkitystä aikataululle kun nytkin pysähtyvillä junilla on sama aikataulu pysähtymättömien kanssa. Lisäksi Nokian Siurosta pitäisi päästä junan kyytiin. Sehän olisi aivan yliveto tapa asioida Siurosta sekä Nokian, Tampereen että Lempäälän keskuksissa.

    Noin yleisesti joukkoliikenteen tarkoitus ei ole olla mikään bisnes yksinoikeusfirmoille, vaan julkinen peruspalvelu, joka mahdollistaa työvoiman ja muun liikkumisen kansalaisille sekä yrityksille. Välilliset hyödyt ovat merkittävät. Siksi tässä asiassa ei pidä kuunnella VR:n ja asfaltti-betonipuolueen vastalobbausta siitä, että ”ei kannata”, ”ei ole mahdollista” jne.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?