Toimittaja kokeili, miten kahvakuulajumppa sujui.

Kahvakuulaillen kuntoon

Torstai-ilta ja lämmintä parikymmentä astetta. Mikäs sen parempaa, kun suunnata katseensa kohti Moision koulun hiekkakenttää, jossa on alkamassa Kunto-Centerin koko kesän kattava kahvakuulajumppa kello 19. Vuorossa torstaisin on peruskahvakuulailua, joka sopii minulle aamun puusouvin jälkeen. Tiistaisin tarjolla olisi toiminnallisempi treeni, mutta minä tyydyn tälläviikolla tähän.

Toimittajana pääsen mukaan maksamatta, mutta useat maksavat liikuntaseteleillä tai omistavat kuukausikortin. Mikä loistava tapa käyttää etuseteleitä! Kuula mukaan varastosta ja eikun odottamaan muita koulun takana sijaitsevalle kenttäalueelle.

Jaloissa tuntui, kun kahvakuula liikkui kahdeksikkoa.

Jaloissa tuntui, kun kahvakuula liikkui kahdeksikkoa. Kuva: Antti Raunio

Aloitamme alkuverryttelyllä kiertäen ympäri kuulistamme muodostamaamme kehää. Hölkkä ja laukka yhdistettynä kyykyihin on tehokas tapa saada kroppa lämpimäksi. Jo alkulämpö toi hien pintaan, miten on sitten tosiharjoitteiden laita?

Pariharjoitteet ovat vetäjä Laura Koskisen suosiossa. Toinen parista kiertää kehää tehden kuulalla pystypunnerruksia toisen pidellessä omaa kuulaansa suorilla käsin kohti taivasta. Olen muutaman kerran aikaisemminkin kokeillut kahvakuulaa, joten jatkamme itselleni tutuilla heilautuksilla. Jalkoihin ottava liike on monipuolinen ja sen voi toteuttaa monella tapaa.

– Keskivartalo tiukkana, se tukee liikettä! ohjaa ja kannustaa vetäjä Koskinen ringin keskellä.

Ohjaaja Laura Koskinen keskellä näytti mallia ja muut tekivät perässä.

Ohjaaja Laura Koskinen keskellä näytti mallia ja muut tekivät perässä. Kuva: Antti Raunio

Yllättäen palaamme harjoitteeseen, mitä teimme alkupuolella. Mutta nyt sama tuplana. Käsivarret rupeavat olemaan jo kovilla ja ilmeet tuskaisempia. Tsempillä siitäkin kuitenkin selviää. Lisää jalkalihaksia harjoittelemme tekemällä kahvakuulalla kahdeksikkoa jalkojemme ympärillä. 20 sekunnin sarjat ovat tiukkoja, mutta tehokkaita.

Lopetamme noin tunnin kestäneen treenimme venyttelyihin. Mukana oli 23 kuulailijaa, naisia ja miehiä. Koskinen kertoo sen olevan normaali määrä, tosin varastossa olisi erikokoisia kuulia jopa 50 hengelle.

Lopulta pyyhin hikeä otsaltani ja myönnän, että olin aliarvoinut treenin kovuuden. Kova harjoite tuo kyllä lisää papua koko kehoon. Lähdin hieman soitellen sotaan jättäen juomapulloni kotiin, joten ensimmäisenä tekonani käyn ostamassa kaupasta pullon vettä.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>