Taidetta koteihin: Lempääläläinen taidekauppias panostaa palveluun

Kiertävän taidekauppiaan asiakaskortisto on puhelinluettelo

Taide Rita_4

Visiitti Jouko Ritan luokse on varsinainen taide-elämys. Taidekauppias poseeraa kurikkalaisen Matti Rajalan patsaan vieressä.

– Palvelu on maailman tärkein asia, paljastaa taidekauppias Jouko Rita hymyillen menestyksensä salaisuuden.

Neljäkymmentä vuotta taidekauppaa tehnyt Rita tietää mistä puhuu. Hän aloitti taidekauppiaana myytyään 70-luvulla huutokauppalaitoksensa Hämeenlinnassa. Tuohon aikaan huutokaupassa myytiin kaikkea mahdollista roskakoreista lähtien, mutta taide ei tehnyt kauppaansa. Huutokauppansa myynnin jälkeen hänellä oli huoneistollinen taidetta ja antiikkia. Ystävät kehottivat häntä perustamaan gallerian, mutta Rita totesi ryhtyvänsä mielummin luukuttamaan, eli kiertäväksi taidekauppiaaksi.

– Minulla oli Suomen paras asiakaskortisto, nimittäin pino puhelinluetteloita, nauraa Rita.

Huumori pilkahtaa hänen puheissaan tämän tästä, mutta jutuissa on silti vinha perä. Hän kertoo edelleen soittavansa joka päivä yhdelle tuntemattomalle ja yhdelle vanhalle asiakkaalle. Lisäksi hän käy joka päivä yhden asiakkaan luona.

– Tämä on maailman helpoin ammatti, kun minäkin olen tässä pärjännyt. Ei tämä ole mitään muuta, kuin ihmisten kanssa seurustelua. Jokainen ihminen jonka tapaa on ostaja, jos hänet saa ostamaan, hän jatkaa.

Vaikka Rita pitää ammattiaan helppona, hän sanoo silti kiertävien taidekauppiaiden olevan kuoleva ammattikunta. Tampereen seudulla on jäljellä enää vain muutama luukuttaja. Hänen mukaansa nykynuoret ovat kasvaneet erilaiseen maailmaan, eivätkä he halua uhrata viikonloppujaan ja iltojaan asiakkaiden luona.

Taide Rita_1

Myös Ritan pihamaalta löytyy paljon taidetta. Kotka jolla on lohi suussa on tamperelaisen Jukka Vaununmaan teos.

Ihmiset ovat myös varovaisempia, eivätkä päästä kauppiaita yhtä helposti kotiinsa kuin neljäkymmentä vuotta sitten. Rita itse pitää kuitenkin taideostosten ollessa kyseessä kotiin tulevaa myyjää huomattavasti parempana vaihtoehtona, kuin galleriaan menemistä. Näin ollen taulu tuodaan kotiin ja sen paikan voi valita Ritan asiantuntevassa opastuksessa. Hänen täyden palvelun konseptiinsa kuuluu jopa taulun ripustaminen paikalleen.

Tuleva kauppa on paras kauppa

Taiteen asiantuntijaksi ei Ritan mukaan ole mitään muuta tietä, kuin teoksien katseleminen. Kun näkee esimerkiksi viisi maalausta samalta taiteilijalta, osaa kuudennen kohdalla jo sanoa nimeä katsomatta kenen maalaama se on. Rita kertoo, että taidekauppiaalla itsellään ei saa olla minkäänlaista makua taiteen suhteen.

– Jos tauluun rakastuu, niin sitä ei pysty myymään, hän perustelee.

Taide Ritan valikoimissa on pääosin suomalaista taidetta, koska kaupankäynti tapahtuu mieluiten molempien osapuolien omalla äidinkielellä. Teoksia Rita hankkii muun muassa suoraan taiteilijoilta ja kuolinpesistä. Hänellä oli aiemmin galleria Tampereen keskustassa, mutta myytyään sen seitsemän vuotta sitten tapahtuu myynti nykyisin joko sopimuksen mukaan hänen kotonaan Lempäälässä, asiakkaan luona tai taidemessuilla. Messuja hän kiertää vuoden aikana noin viidet.

– En ole vielä tehnyt elämäni parasta kauppaa. Kun minulta kysytään mikä on paras kauppani, niin vastaan, että se seuraava.Taide Rita_3

Rakkaus työhön ja taiteeseen näkyy ja kuuluu hyvin selkeästi Ritan puheissa. Taidekauppiaana toimiminen on hänelle elämäntapa, mutta aikaa harrastuksillekin löytyy. Rita on Hämeenlinnan judoseuran perustajajäsen ja kunniapuheenjohtaja. Lisäksi hän toimii jääkiekkoseura HPK:n hallituksessa.

– Käyn katsomassa lähes kaikki HPK:n kotipelit ja joitain vierasotteluitakin, erityisesti Tampereella.

Rita tuumaa lopuksi, että hänellä on vielä kaksikymmentäkuusi vuotta aikaa tehdä työtä ja kiertää taulukauppiaana.

Taide Rita_2

Jouko Ritan saareen ei tarvitse soutaa tai uida, vaan sinne voi kävellä mukavasti pitkin viisikymmentä metriä pitkää siltaa.

– Minulle on ennustettu kahdesti, että kuolen 99-vuotiaana nuoren mustasukkaisen aviomiehen ampumaan kultaluotiin. Uskon siihen vilpittömästi, Rita sanoo ja nauraa päälle pilke silmäkulmassaan.

 

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Mikään ei ole ärsyttävämpää, kun ruokailun jälkeen pakata astiat pienelle tarjottimelle ja alkaa kiikuttaa sitä kohti täpötäyttä astioidenpalautuspömpeliä. Tarjotinta sovitellessa maitolasi kaatuu, haarukka tipahtaa kilisten lattialle ja piiloutuu roskiksen alle. Hyvästä ruoasta tullut parempi mieli vaihtuu syvään huokaukseen ja muutamaan lisäryppyyn kulmien välissä.

Kokoa huonekalusi, järjestä matkasi, tilaa ruokasi automaatista ja maksa ostoksesi koneelle, älä ihmiselle. Mitäs jos en tahdokaan?  Näiden vaihtoehtojen sijaan toivoisin työtä huonekalujen kokoajalle, matkatoimistovirkailijalle, tarjoilijalle ja kaupan kassalle.

Nykyisessä "vie itse tarjottimesi ja tiskisi" -kulttuurissa aito, sydämestä tuleva palvelu alkaa olla harvinaista. Itsepalveluun on totuttu jopa siinä määrin, että pöytiintarjoilu kahvilassa tuntuu oudolta. Ei sen niin pitäisi mennä.

Käydessäni Jouko Ritan kotona hän näytti minulle vieraskirjaa, johon asiakkaat ja vieraat ovat kirjoittaneet terveisiään. Asiointia hänen kanssaan luonnehdittiin elämykseksi, eikä se kyllä yhtään vähempää ollutkaan. Jatkoin kiitoksien sarjaa omalta osaltani ja kotona kerroin iloisena kaikille tapaamastani miehestä, hänen mainiosta persoonastaan  ja taidekaupastaan. Samalla tavoin olen kertonut muistakin positiivisista palvelukokemuksista.

Tuttavien lisäksi arviot monista kokemuksistani voivat lukea kaikki internetissä surffaavat. Sivustoja siihen tarkoitukseen löytyy joka lähtöön, mutta Eat.fi jossa arvostellaan ravintoloita ja kahviloita ja Tripadvisor, joka rankkaa majoituspalveluiden lisäksi maailman nähtävyydet järjestykseen ovat omalla kokemuksellani hyväksi havaittuja. Valitsen usein hotellini ja ruokapaikkani muiden kokemusten perusteella, enkä takuulla varaa petiä tai osta pullaa nihkeän palvelun paikasta.

Hyvän palvelun kokemukset jaetaan turuilla ja toreilla, tehtiin kauppaa sitten taulusta tai paketillisesta nuppineuloja. Kun myyjä tulee kotiin, mallailee tauluja seinälle, seurustelee ja lopuksi hakee takakontista akkuporakoneen, voidaan todellakin puhua palvelusta. Rita on hoksannut palvelun tärkeyden ja siitä on tullut ahkeruuden ohella hänen menestyksensä avain. Kenellä on varaa huonoon tai keskinkertaiseen palveluun?

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>