Lasten vaatteita, leluja, tyynyjä, kahvikuppeja ja lautapelejä. Lempäälän Facebook-kirpputorille ilmestyy kymmeniä ja taas kymmeniä myyntiartikkeleja pelkästään yhden päivän aikana.
Kas, Catmandoon siisti ulkoilutakki lähtisi nyt viidellä eurolla. Ja Pentikin tyylikäs kynttiläteline: vain seitsemän euroa. Pari hyvännäköistä valaisinta yöpöydälle, viisi euroa kappale. Ei paha.
Facebook-kirpputorien suosio kasvaa kohisten, niin myös Lempäälässä. Lempäälän FB-kirpputori -ryhmä perustettiin vuoden 2012 tammikuussa, ja jutun kirjoittamishetkellä siinä on jo yli 2 400 jäsentä.
Ryhmän perustaja Terhi Märkjärvi kertoo, että uusia jäseniä tulee päivittäin noin kymmenen. Märkjärvi on myös yksi Lempäälän FB-kirpputorin kuudesta ylläpitäjästä
Kirppikselle oli kova kysyntä
Terhi Märkjärvi perusti Facebook-kirpputorin, koska koki sellaiselle olevan tarvetta. Hän oli aiemmin käyttänyt aktiivisesti Akaan ja Tampereen Facebook-kirpputoreja.
Lempäälässä nettikirpputorille oli selvä tilaus. Hanna Arpalahti oli nimittäin laittanut pystyyn oman ryhmänsä samaan aikaan Märkjärven kanssa. Nopeasti ne yhdistettiin, ja Lempäälän FB-kirpputori käynnistettiin toden teolla.
Ylläpitäjät ovat itse aktiivisia ostajia ja myyjiä. Kauppa käydään kirpputorilla päivittäin.
Lapsiperheille parhaat apajat
Parhaiten kirpputorilla kauppansa tekevät lasten vaatteet, kengät ja lelut – lähinnä se, mikä lapsiperhettä kiinnostaa. Ylläpitäjät kertovat tehneensä kirppikseltä useita löytöjä.
– Kyllähän tähän vähän koukkuun jää. Ylläpitäjänä tulee tarkkailtua, mitä kaikkea ryhmässä myydään, sanoo ylläpitäjä Jenni Myllyniemi.
Nettikauppa huuto.netin käyttö on jäänyt ylläpitäjiltä vähemmälle. Postimaksut kun tekevät ison loven lompakkoon. Toisaalta maanlaajuiset Facebook-kirpputorit ovat ylläpitäjien aktiivisessa käytössä.
Eläköön yhteisöllisyys
Nykyään kaikkialla kuulee valitettavan yhteisöllisyyden kuolemasta. Individualismi jyrää ja paikallisidentiteetti rapautuu. Naapureita ei välttämättä edes tunneta. Kyläyhteisöt kuihtuvat.
Ei se välttämättä ihan noin mene.
Netti, ja ennen kaikkea sosiaalinen media, ovat luomassa uudenlaista yhteisöllisyyttä. Yksi paikallinen esimerkki tästä on Pro Onkemäki -Facebook-ryhmä. Toisena voi mainita vaikkapa Altti Näsin höytämö.com-sivuston, joka saavutti huikean suosion viime talvena.
Se, mikä on lähellä, kiinnostaa. Siitä ei pääse mihinkään.
Uusi teknologia mahdollistaa uudenlaisen yhteydenpidon. Ehkä yhteenkuuluvuus lähellä olevien kanssa on sisäänrakennettu meihin ihmisiin.
Erittäin hyvä esimerkki verkosta elinvoimansa saavasta yhteisöllisyydestä on Lempäälän Facebook-kirpputori. Se tuo yhteen paikallisia ihmisiä, jotka eivät muuten välttämättä ikinä kohtaisi.
Myös Vesilahdella on oma ryhmänsä Myydään/ostetaan/annetaan/vaihdetaan Vesilahti. Se toimii hyvin pitkälti samalla periaatteella kuin Lempäälän FB-kirpputori.
Ystävä löytyy verkosta
Kirpputorin ylläpitäjistä suurin osa ei tuntenut toisiaan aiemmin. Nyt he ovat ylimpiä ystäviä.
Ryhmän perustaja ja ylläpitäjä Terhi Märkjärvi kertoo, että FB-kirpputori todella on sosiaalinen ilmiö.
– Olen itse asunut vasta kolme vuotta Lempäälässä, ja ryhmän kautta olen tutustunut moniin ihmisiin, joita en olisi varmaan muualla tavannut.
– Ylläpitotiimimme on huippuluokkaa. Ei uskoisi, että ennen ryhmää olimme useimmat toisillemme entuudestaan ventovieraita.
Toinen ylläpitäjä Hanna Arpalahti on samaa mieltä. Yhteisöllisyys ei jää ylläpitäjiin.
– FB-kirpputorilla solmitaan ystävyyksiä ja puidaan myös Lempäälän asioita, Arpalahti sanoo.
Niin, ryhmä ei ole pelkkää tavaroiden ja rahan liikettä, vaan se toimii myös paikallisena keskusteluareenana.
Ylläpitäjä Marjo Hartman kertoo esimerkin.
– Kadonnut kanarianlintu oli nähty Uudessa-Euroopassa. FB-kirpputorille laitettiin kuva ja kysymys, onko kukaan nähnyt sitä. Joku sitten sai linnun kiinni, ja nyt se majailee eräällä kirppisläisellä.
– Ilman FB-kirpputoria tieto ei välttämättä olisi välittynyt.
Viimeisimmät kommentit