Kuljun Kiimakalliossa sattunut onnettomuus kuohuttaa. Alueen asukkaiden mielestä Tampereentien ajonopeuksia pitää laskea ja kolariristeykseen tulee rakentaa kiertoliittymä.

”Giljotiiniristeykselle on tehtävä jotain”

Kuljulainen Jarkko Lahtinen vaatii, että Tampereentien ja Kiimakalliontien risteykseen rakennetaan kiertoliittymä.

Kuljulainen Jarkko Lahtinen vaatii, että Tampereentien ja Kiimakalliontien risteykseen rakennetaan kiertoliittymä.

Tampereentie vilkastuu samaa vauhtia kuin Lempäälään väkiluku kasvaa. Uusia lapsiperhevoittoisia asuinalueita syntyy. Tästä seuraa, että tien varrelle muodostuu uusia vaaranpaikkoja, kun lapset jotuvat ylittämään erittäin vilkkaasti liikennöidyn tien.

Yksi tällainen paikka on Kuljussa Tampereentien ja Kiimakalliontien risteyksessä. Tampereentien toiselta puolelta risteykseen tullaan moottoritien Kuljun rampista, mikä tekee siitä varsinaisen sumppuristeyksen. Ja äärimmäisen vaarallisen sellaisen.

Traaginen osoitus risteyksen vaarallisuudesta koettiin lauantaina 14. syyskuuta, kun 8-vuotias lapsi jäi auton alle. Törmäys oli voimakas; lapsi lensi ilmassa 20 metriä. Poliisin mukaan pyörä päätyi 40 metrin päähän kolaripaikasta. Onnettomuus sattui puoli yhdentoista aikaan aamupäivällä, ja aurinko oli porottanut kirkkaalta taivaalta.

Lapsen läheisten mukaan vammat ovat vakavat. Onnettomuuden jälkeen hän on ollut teho-osastolla useamman päivän. Kolarissa haljennut kypärä pelasti mitä todennäköisimmin lapsen hengen.

Vauhtia saa hiljentää

Ari Vikman asuu onnettomuuspaikan lähistöllä. Hänen mukaansa risteyksen vaarallisuutta ei voi alleviivata liikaa.

– Se on melkoinen giljotiiniristeys. Vaikka nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa, autot ajavat Tampereentiellä keskimäärin seitsemääkymppiä. Lähialueen asukkaat kauhulla päästävät lapsensa kouluun, sen verran vaarallinen risteys on kyseessä. Samankaltainen paikka on myös seuraava risteys etelään päin.

Vikman osui paikalle hetki onnettomuuden jälkeen.

– Autot ajoivat ohi kovaa vauhtia, ei niillä ollut aikomustakaan pysähtyä.

Paikalle hälytettiin ambulanssi ja lapsi saatiin Acutaan.

Kiertoliittymä paras ratkaisu

Kuljussa asuva Jarkko Lahtinen on Vikmanin kanssa samaa mieltä.

– Risteykselle on pakko tehdä jotain. Liikenne on vilkas, näkyvyys huono ja autot ajavat aivan liian kovaa.

– Paras ratkaisu olisi kiertoliittymä. Se ainakin hidastaisi autoja varmasti. Jos ei se onnistu, niin kyllä tuolle kohdalle pitää saadaa neljänkympin tai edes viidenkympin nopeusrajoitus. Kuusikymmentä kilometriä tunnissa on aivan liikaa. Tietysti hidasteet olisivat yksi ratkaisu.

Vielä vaarallisemmaksi risteys muuttuu talven tullen. Pimeällä jalankulkijoita on vaikea huomata ja liukkaalla tiellä autoa on vaikea saada nopeasti pysäytettyä.

Lahtisen mukaan vastaavia paikkoja on Tampereentiellä lukuisia. Ongelma on yhden tien varrelle rakentuneelle nauhataajamalle ominainen.

– Näköesteitäkin paikalta tulisi raivata, Lahtinen lisää.

Arvot tärkeysjärjestykseen

Eniten Lahtista häirtsee se, että turvallisuutta parannetaan vasta sitten, kun jotain ikävää sattuu.

– Tässäkin vieressä on uusi Kiimakallion alue, johon on muuttanut paljon lapsiperheitä. 2000-luvun alkupuolella tien toiselle puolelle rakennettiin uusia taloja. Silti nopeusrajoitus on pysynyt kuudessakympissä.

Lahtisen mielestä arvot täytyy laittaa tärkeysjärjestykseen. Ihmisten turvallisuuden pitää olla listan kärkipäässä.

– Lempäälän kunnan alueella on viimeisten vuosien aikana tehty useita aloitteita hidasteiden saamiseksi vaaranpaikkoihin. Kielteisiä päätöksiä on perusteltu autojen rikkoutumisella.

– Autot pystytään aina korjaamaan, mutta ihmishengen menetystä ei voi korvata, toteaa Lahtinen.

 

Tässä risteyksessä onnettomuus sattui. Jarrutusjälkiä oli muutaman metrin pituudelta.

Tässä risteyksessä onnettomuus sattui. Jarrutusjälkiä oli muutaman metrin pituudelta.

Kiimakalliontien risteyksen nopeusrajoitusta lasketaan

Ely-keskus on tehnyt päätöksen, että Tampereentien nopeusrajoitusta lasketaan 60 kilometristä 50 kilometriin tunnissa Kiimakalliontien ja Veräjätien välisellä osuudella.

Liikenneturvallisuusasiantuntija Suvi Vainio ely-keskukselta toteaa, että uusi nopeusrajoitus tulee voimaan ennen lumien tuloa. Vainion mukaan risteyksessä olisi sopiva paikka kiertoliittymälle.

– Siitä ei kuitenkaan ole tehty mitään suunnitelmia, eikä kiertoliittymän rakentamiselle ole olemassa rahoitusta, Vainio kommentoi.

Hidasteita tielle ei Vainion mukaan voida laittaa, sillä se vaatisi nopeuden laskemista 40 kilometriin tunnissa.

– Hidasteet eivät oikein toimi tämäntyyppisessä liikenneympäristössä. 40 kilometrin tuntinopeusrajoituksia käytetään taajamien keskustoissa ja asuinalueilla, joissa liikenneympäristö muutenkin paremmin tukee alhaisen nopeusrajoituksen noudattamista.

– Peräänkuulutan autoilijoiden vastuuta. Suojatietä tulee aina kunnioittaa, Vainio sanoo.

Kuljulaisen Jarkko Lahtisen mielestä ratkaisu ei ole kestävä.

– Peräänkuulutan myös ely-keskuksen vastuuta. Nopeusrajoituksen alentaminen ei paranna risteyksen turvallisuutta. Suunnitelmat kiertoliittymän rakentamisesta pitää käynnistää välittömästi, samoin rahoitus.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?