Lempäälän keskusta kaipaa opiskelijakämppiä

Kirjoittaja on Lempäälän-Vesilahden Sanomien toimittaja.

Kirjoittaja on Lempäälän-Vesilahden Sanomien toimittaja.

Mitä iskulause ”Lempäälä on lähellä” oikeastaan tarkoittaa? Tietenkin sitä, että Lempäälä on lähellä Tamperetta.

Yliopisto-opiskelijan näkökulmasta iskulause on täysin totta. Se toteutuu puhtaimmassa muodossa rautatiellä. Lempäälän keskustasta pujahtaa junalla Tampereen rautatieasemalle 11 minuutissa. Eikä tule kalliiksi. Opiskelija-alennuksella junapiletti maksaa vaivaiset 1,60 euroa.

Lähijuna on tullut tutuksi itsellenikin. Viime aikoina olen reissannut säännöllisesti Lempäälän keskustan ja Tampereen yliopiston väliä Valtion Rautateiden hellässä huomassa.

Kyyti on pehmeää, palvelu hyvää ja hinnat sopivat. Eikä juna ole muuten kertaakaan myöhästynyt muutamaa minuuttia enempää.

Jos aamujuna lähtee kello 8.11, istun minä luentosalissa jo puoli yhdeksältä. Matka yliopistolle kestäisi kauemmin melkein mistä tahansa Tampereen lähiöstä.

Ennen muuttoani Lempäälän keskustaan asuin Tammelassa. Tuolloin kävelin yliopistolle miltei samassa ajassa kuin nyt tulen raiteita pitkin yli 20 kilometrin päästä.

Tässäpä siis ilmainen vinkki vuokranvälittäjille: Lempäälän keskustaa pitäisi mainostaa yliopisto-opiskelijoille. Vaikka tähän tyyliin: ”Hei opiskelija, muuta Lempäälään. Täältä pääset yliopistolle taatusti nopeammin kuin Hervannasta tai Lielahdesta! Ja vuokrahinnatkaan eivät päätä huimaa.”

Oikeastaan Tampereen opiskelija-asuntosäätiön eli Toasin pitäisi rakennuttaa Lempäälään vuokra-asuntoja ja aloittaa aggressiivinen markkinointi. Hyvistä vuokrakämpistä kun on Tampereella huutava pula. Yksi tuttavani kertoi hiljattain, kuinka hän asui Lempäälässä jonkin aikaa vuokralla, koska vuokrataso oli Tampereen nähden niin matala. Asuntokin oli kaiken lisäksi uudenkarhea, tilava yksiö.

Pieni puute VR:n yhteyksissä tosin on. Jos opinnot loppuvat neljältä, joutuu Lempäälän matkustava odottamaan kello 17.07 lähtevää junaa. Jostain syystä 16.11 kulkeva yhteys ei pysähdy Lempäälässä. Muuten junat kulkevat arkisin varsin hyvin.

Lisäksi eräs ongelma saattaa olla opiskelijan näkökulmasta ylitsepääsemätön. Arkisin viimeinen juna lähtee jo 21.07. Siinä loppuvat monet haalaripirskeet pahasti kesken. Paunulainen onneksi palvelee hieman myöhempään.

Kohta junalla kulkemisen ihanuudesta voivat päästä nauttimaan myös kunnan pohjoispuolella asuvat. Toijala–Tampere-välillehän on suunniteltu lisäraide ja uudet seisakkeet Hakkariin, Kuljuun ja Sääksjärvelle. Hankkeen toteutusaikataulua ei tosin tietääkseni ole vielä lyöty lukkoon. Varmasti lisäraiteen myötä vuorojakin alkaa kulkea huomattavasti enemmän.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?