Otetaan kyläläisten into hyötykäyttöön

Kävi Onkemäen koululle miten tahansa, ei kyläläisiä voi ainakaan syyttää yrityksen puutteesta.

Suomessa on lakkautettu lukuisia kyläkouluja. Niitä on myös puolustettu, vaihtelevin tuloksin. Pro Onkemäki -liike kuitenkin hakee vertaistaan koko maan mittakaavassa. Koulun puolustaminen ei ole ollut pelkkää tunteikasta meuhkaamista. Asioihin on todella paneuduttu.

Onkemäkeläiset ovat kahlanneet läpi kasan akateemisia tutkimuksia, jotka puhuvat kyläkoulujen säilyttämisen puolesta. Myös kanavat kuntapäättäjien suuntaan on pidetty auki aktiivisesti.

Puhumattakaan äärimmäisen taitavasta markkinoinnista. Koulun puolustajat näkyvät ja kuuluvat sosiaalisessa mediassa. Pro Onkemäki -Facebook-ryhmään kuuluu miltei 700 jäsentä, ja Onkemäkeläisten blogillakin meni juuri yli 10 000 kävijän raja rikki. Adressi koulun säilyttämisen puolesta keräsi yhteensä 1 282 allekirjoitusta.

Piskuinen kyläkoulu ja sen puolustajat on huomattu myös valtakunnallisesssa mediassa. Niin Yle, Aamulehti kuin Maaseudun tulevaisuuskin ovat julkaisseet juttuja Onkemäeltä.

Eikä Pro Onkemäki jää pelkäksi muutosvastarinnaksi. Heillä on tulevaisuuden varalle konkreettinen ehdotus: Onkemäen koulun pitäisi profiloitua ympäristökouluksi. Mallia voi ottaa Hämeenkyrön Mahnalasta. Siellä ympäristökoulu toimii vetovoimatekijänä, joka tuo kuntaan uusia asukkaita.Kurjen tila onkin alustavien kyselyjen mukaan kiinnostunut siirtämään lapsia Onkemäen ympäristökouluun, jos sellainen syntyy.

Onkemäkeläisten loppumattomia energiavaroja pitäisi ymmärtää hyödyntää. Miksei kunta voisi antaa vanhempainyhdistykselle ja kyläläisille vapaat kädet kehittää itse koulun toimintaa? Ensin vaikka vuoden verran, ja katsotaan sitten uudestaan. Puuhaväki ja markkinointikoneistokin ovat jo valmiina.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>