...mutta junat ja naiset ovat luotuja kulkemaan.

Lempäälä on kiskoissa kiinni

Valoa tunnelissa?

Valoa tunnelissa.

Kuinkas sattuikaan, että keskustasuunnittelu on ajankohtaista kahdessa vierekkäisessä radanvarren asukastaajamassa, Tampereella ja Lempäälässä. Molemmissa suunnitelmissa painottuu vahvasti junaliikenne ja asemien välitön ympäristö. Lempäälässä kehitteillä olevaan Hakkarin alueen osayleiskaavaan on jopa varattu optio lisäpysäkille, vaikka tällä hetkellä junia pysähtyy Lempäälässä harvakseltaan. Mitä tulevaisuudesta ajattellaan kunnan teknisessä toimessa, VR-konsernissa, Liikennevirastossa?

Toimittajan kysymyksiin vastasivat Lempäälän kunnasta kaavoituspäällikkö Ilari Rasimus ja VR-Yhtymästä liikennepalvelupäällikkö Vesa Rauhala. Liikenneviraston näkökulma on peräisin raportista Tampereen asemakeskus, Liikenteellinen konsepti. Vastaavan raportin Lempäälän keskustan henkilöliikenneasema, Esiselvitys on toteuttanut Lempäälän kunnan toimeksiannosta Sito Oy. Rahoitukseen osallistui Pirkanmaan ELY-keskus.

Olen kasvanut kiinni maahan, lapsuuden maisemaan/ olen kasvanut kiinni poikaan,  siihen yhteen ja oikeaan/ olen kasvanut kiinni taloon, jonka ikkunanpielistä vetää/ en tahdo kuuta taivaalta kuin kerran vuoteen enää/ Paikka se on tämäkin/ Pilvien alla, maan päällä/ mutta nopeimmat junat eivät pysähdy täällä enää (Anna Puu, Nopeimmat junat)

Tuleeko päälle tori?

Tuleeko päälle tori?

Miten VR ja Liikennevirasto ovat olleet mukana keskustojen suunnittelemisessa?

Kunta: Yhteistyö liikenneviraston kanssa on ollut tavanomaista viranomaisten välistä lausuntojen ja tiedotteiden välityksellä viestintää. VR Track on osallistunut suunnitteluun radan rakentamisen asiantuntijana.

VR: Keskustan suunnittelu on kaupunkien toimintaa. VR on mukana vain kiinteistönomistajan roolissa. Tampereen asemakiinteistön omistaa VR.

Liikennevirasto: Tampereen rautatieaseman aluekokonaisuudesta muodostetaan valtion ja Tampereen kaupungin välinen yhteissuunnittelualue ja -hanke, jossa osapuolet laativat kokonaissuunnitelman rautatieaseman ja ratapihan aluekokonaisuuden kehittämiseksi ja ohjelmoivat sen toteutuksen.

Antaa soittaa, sanoi sodassa sotilaat/ sota ja rakkaus on sama/ antaa ostaa toisen luokan lippujaan/ kuitenkin jossain kohdataan/ Antaa soittaa, juna lähtee/ se ei jää mua kaipaamaan/ antaa soittaa, juna lähtee/ sun ei tartte heiluttaa/ Jänis istuu rappusilla oottaen/ kunnes lippuherra tulee/ jänis kulkee eka luokkaan toivoen/ että joku hänet syliin sulkee (Dingo, Juna lähtee)

Kiskot tälle puolen.

Kiskot tälle puolen.

Miksi juuri raideliikenne on noussut keskustasuunnitelmien painopisteeksi?

Kunta: Meillä on tarve kuntalaisten työssäkäynnin kannalta kehittää mahdollisimman tehokasta joukkoliikennettä. Lähijuna olisi yksi ratkaisu. Lisäraiteiden sijoittaminen on ollut kokonaisvaltainen kysymys koko nauhamaisen taajama-alueen kaavoituksessa. Ne tulevat sijaitsemaan radan itäpuolella. Päätös on ollut iso edistysaskel  myös keskustan suunnittelussa.

Siton selvityksessä tavoitteena on kuntakeskus, joka on Tampereen kaupunkiseudun eteläosan toiminnallinen ykkönen; liikenteellistä asemaa, erityisesti raideliikennettä, hyödyntävä ja ympäristöltään viihtyisä, elinvoimainen, matkakeskustyylinen henkilöasema. Suunnitelma tähtää aikaan, jolloin Tampereen seudulla tai ainakin Lempäälän ja Tampereen välillä liikennöi toimiva lähijunaliikenne.

Paikallisjunalla pääsee Tampereelle 11 minuutissa.

Paikallisjunalla pääsee Tampereelle 11 minuutissa.

VR: Monessa kaupungissa rautatie kulkee keskustan halki mahdollistaen liikkumisen. Raideliikenne ei ole nähdäkseni painopiste. Keskustaa kehitetään ihmisten liikkumista ajatellen. Liikennöitsijälle matkustajavolyymit ovat tärkeitä, mutta myös kaupunkien ja kuntien luomat infrat luovat mahdollisuuden liikenteeseen.

Tampereen asemaskeskuksen raportissa VR:n tavoitteeksi on kirjattu muodostaa Tampereelle toimiva, moderni, kaikki liikennemuodot yhdistävä matkakeskus, joka sulautuu saumattomasti ympäröivään joukkoliikenneystävälliseen maankäyttöön.

Liikennevirasto: Tavoitteena monimuotoiset mahdollisuudet hyödyntää joukkoliikennettä päivittäin erittäin helposti sekä muodostaa yhdessä muiden joukkoliikennemuotojen kanssa keskustan yhteyteen korkeatasoiset palvelut ja sujuvat matkaketjut. Haastava rakentaminen otettava huomioon kaikissa rakentamisen työvaiheissa junaliikenteen ehdoin.

Pari vuotta vanhensi minua ainakin kymmenellä/ nyt en voi kuin ihmetellä/ kuinka nopeasti ohi kiitävät/ tutut ja vieraat maisemat, uudet ja vanhat asemat/ …/Katselen aamuyötä junan ikkunasta/ aamukasteisia, usvaisia peltoja/ näen itseni usvan keskellä/ yksin seisomassa uudella asemalla (Kotiteollisuus, Kummitusjuna)

Lisää junavuoroja, myös IC-junia?

Lisää junavuoroja, myös IC-junia?

Mitä edellyttäisi, että Lempäälästä tulisi yhteysasema myös IC-junille?

Siton esiselvityksessä Lempäälän junavuorojen tarjontaa  vertailtiin mm. Toijalan asemaan. Nykytilanteessa vuoroja Lempäälä-Tampere välillä on suuntaansa 12 vuorokaudessa, eli 26% junista pysähtyy. Toijalasta Tampereelle matkatessa voi valita 35:stä vaihtoehdosta.

Kunta: Infran puolesta lisäraiteet sekä suunnitellut asemapalvelut mahdollistavat kyllä myös kaukojunien pysähtymisen useammin.

VR: Turun radan erkaneminen pääradasta tekee Toijalasta risteysaseman, jollaisena Lempäälä ei voi Toijalaa korvata.

Liikenneviraston kanta tähän asiaan ei Tampereen asemakeskuksen raportista selvinnyt. Niin tai näin, ehkäpä VR:n halukkuutta aikataulujen uudelleen suunnittelemiseen löytyy enemmän, mikäli Toijalan asemalle löytyy ostaja. Tätähän ei tosin kannata ääneen sanoa, etteivät vuosia kestäneet myyntineuvottelut venähdä entisestään.

Se viimeinen juna mun laukun vei/ Junilla on kiire, mulla ei/ Maailmankuvaa muutenkin voi laajentaa/ Raide kaks ja aamu uus/ nyt myöhästyttiin taas, on kello kuus/ Tuonnemmaks kun matka jää, niin jatkuu meidän tunnelma tää/ Tää päivä ollaan vaan ja hengaillaan/ Koko päivä soitellaan ja svengaillaan, kun junaa odotetaan (Kirka, Hengaillaan)

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>