Netti lisää kirjoittamisen määrää, sanovat lukiolaiset. Määrä ei tosin aina ole sama asia kuin laatu.

Nuoret kirjoittavat enemmän kuin koskaan

Lukio3

Lukiolaisten kirjoittaminen on lisääntynyt merkittävästi uusien nettisovellusten myötä.

Tällainen on tilanne ainakin Lempäälän lukion kakkosluokkalaisten kohdalla. L-VS teki pienimuotoisen kyselyn äidinkielen kurssilaisille.

Kyselyn mukaan lukiolaisten kirjallinen viestintä on aktiivista ja monipuolista. Koulutyön ohella lähes jokainen kurssin oppilas viestittelee päivittäin sosiaalisessa mediassa tai jollain chat-sovelluksella. Lisäksi muutama vastanneista kirjoittaa blogia ja yksi konsultoi verkon pienyhteisöissä.

Monen opiskelijan mielestä netissä viestiminen on vain innostanut kirjoittamaan aiempaa enemmän.

– Kirjallinen viestintäni on hioutunut erittäin korkealle tasolle ainakin englannin kieltä lukiessa ja kirjoittaessa, kertoo kakkosluokkalainen Matias Lumio.

Myös Kaisa Liikasen kohdalla kirjoittaminen on lisääntynyt netin mukana.

– Ennen ei tullut kirjoitettua paljon viestejä, kun taas nykyään kirjoitan koko ajan.

Toisaalta muutama opiskelija kertoo, ettei juuri koulutehtäviä enempää kirjoita.

Kun kirjoittaa oikein, taito pysyy yllä

Määrä ei kuitenkaan takaa laatua. Lempäälän lukion oppilas Noora Takala sanoo, ettei kovin paljon mieti, miten netissä kirjoittaa. Samoilla linjoilla on moni muukin.

Toisaalta poikkeuksiakin löytyy.

– Pyrin aina kirjoittamaan kieliopillisesti oikein, oli kyse sitten chattailusta, tekstiviesteistä tai sähköpostista. Se auttaa minua pitämään yllä oikeinkirjoitustaitoa, Saara Reiman kertoo.

Ainekirjoitus on

yhä vaativaa

Äidinkielen opettaja Tuula Kouhin mukaan nuorten kirjoitustaidossa ei ole tapahtunut suurta muutosta hänen opetusuransa aikana.

– Opiskelijat kirjoittelevat päivän mittaan nopeasti viestejään, mutta laajojen, yhtenäisten tekstien kirjoittaminen on varmasti edelleen yhtä vaativaa kuin ennenkin, vaikka tekstinkäsittelykin olisi apuna.

Fantasiabuumi näkyy lukiossa

Kouhin mukaan lukijoita on usein kahdentyyppisiä.

– Aina on ollut niitä, joille lukeminen on hankalaa, ja niitä, jotka lukevat valtavia määriä.

Kouhi toteaa, että nykyään lähinnä fantasian harrastajat lukevat luontevasti paksuja kirjoja.

– Lukemisharrastuksen olisi voinut käydä todella huonosti ilman fantasiabuumia.

Lukiolaisista suurin osa sanoo lukevansa lähinnä nettiuutisia ja sosiaalista mediaa. Moni lukee myös sanomalehteä säännöllisesti. Muutama lukee kirjoja.

Lukio1
Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Lukiolaiset ovat mainettaan ahkerampia lukijoita

Pisa-tutkimusten mukaan suomalaisten nuorten lukutaito on heikentynyt monta vuotta peräkkäin. Lempäälän lukion äidinkielen oppilaista osa allekirjoittaa väitteen. Suurin osa ei.
– Nykyään nuoriso pystyy lukemaaan ja kirjoittamaan selvästi kehittyneemmin kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten, väittää Matias Lumio ja jatkaa:
– Nuorisoa kritisoivat ihmiset olivat itse nuoria Suomen murrosvaiheessa, jolloin kehitys oli valtavaa erityisesti oppimisen kannalta. Tämä on aiheuttanut tuleville nuorille epärealistisen vertauskuvan, jonka takia pienenkin kehityksen ajatellaan tarkoittavan laiskaa ja osaamatonta nuorisoa.
Opettaja Tuula Kouhin mukaan nykyinen lukioikäluokka on vielä saanut hyviä Pisa-tuloksia. Huolestuttavampaa saattaa olla luvassa.
– Voi olla, että laajojen tekstikokonaisuuksien tai kirjojen lukeminen ja ymmärtäminen on tuleville lukiolaisille vaikeaa.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>