Sääksjärveläiset ottivat S-markettinsa omakseen

Marketin avajaisväki mahtui kulkemaan myymälän tilavilla käytävillä. Kuva: erkki Koivisto

Marketin avajaisväki mahtui kulkemaan myymälän tilavilla käytävillä. Kuva: erkki Koivisto

Päiväkotilapset Kuusimäestä ja Karhumäestä ojentavat valmistamansa virpomisvitsat Sääksjärven S-marketin myymäpäällikkö Pia Mikkoselle, jolla on jo valmiiksi syli täynnä kukkia.

– Saitte hienon kaupan, sanoo miesasiakas ostoksiaan maksaessaan.

– Kyllä, ja te myös, kassa vastaa hymyillen.

Sääksjärveläiset ottivat torstaina 10. huhtikuuta ilomielin osaa uuden S-marketin avajaisiin. Se lisää selvästi Sääksjärven palveluvarustusta. Vielä joitakin vuosia sitten taajama-alueella oli kolmekin pikkukauppaa, joista jäljellä on enää uuden marketin vieressä sijaitseva Siwa. Sitä pyörittävä Suomen Lähikauppa Oy oli valittanut Sääksjärven entisen hiekkakentän alueen kaavoituksesta ja S-market-hankkeen toteuttaminen viivästyi muutaman vuoden.

Nyt kauppa on valmis. S-marketin kokonaispinta-ala on 2 132 neliötä, joista myyntialaa on noin 1 000 neliötä. Tuotenimikkeitä on 10 000 ja jo aamuseitsemältä aukeavassa marketissa työskentelee 14 hengen henkilökunta Kulku satapaikkaiselle paikoitusalueelle on Asuntotien kautta. Samassa kiinteistössä apteekki sekä fysioterapiapalveluihin erikoistunut liikunta- ja hyvinvointipalveluja tarjoava yritys. Ulkoseinässä on rahannostoautomaatti.

– Valikoimistamme löytyy erityisempiäkin raaka-aineita, joita on aiemmin totuttu näkemään vain Sokos Herkun valikoimissa. Henkilökuntamme osaa suositella monipuolisesti erilaisia raaka-aineita ja reseptejä asiakkaiden toiveiden mukaan, Mikkonen sanoo.

Vähäpäästöisin S-market

Lyhyen ajan sisällä Lempäälässä jo toisen S-marketin avaamassa käyneen Pirkanmaan Osuuskaupan päivittäisvarakaupan toimialajohtaja Mirkka Voutilaisen mukaan avajaisiaan viettänyt Sääksjärven S-market on vähäpäästöinen ja Suomen pihein kauppapaikka, jota VTT on ollut suunnittelemassa.

– S-marketin energiankulutus on noin viisikymmentä prosenttia normaalin S-marketin energiankulutuksesta.

– Uusi S-market hyödyntää maalämpöä, aurinkokennoja ja tehokkaita kannellisia kylmälaitteita, joiden jäähdytysaineena käytetään hiilidioksidia. Valaistusta suunnitellaan tuotteisiin, jolloin yleisvalaistustehoa voidaan pienentää, Voutilainen luettelee.

Uudessa myymälässä valaistus on suunniteltu mahdollisimman energiatehokkaaksi. Liiketunnistimilla toimiva valaistusjärjestelmä himmentää valoja myymälän hiljaisissa osissa ja vastaavasti nostaa valaistustasoa, kun joku lähestyy aluetta.

Lempäälän väestö on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 1980, mikä houkuttaa kaupan toimijoita investoimaan paikkakunnalle. POK:lla on Lempäälässä Prisma, kaksi S-markettia, Sale, kaksi ABC-asemajaa ja Emotion-myymälä.

Lempäälä ja Sääksjärvei ympäristöineen on uuden S-marketin käyttönsä avanneen ja sinivalkoisen nauhan leikanneen Lempäälän kehitys Oy:n toimitusjohtaja Kari Löytyn mukaan jatkossakin kasvava markkina-alue. hänen mukaansa.  Hänen mukaansa Sääksjärven ympäristön merkitys tärkeänä liikenteellisenä logistiikan ja henkilöliikenteen solmukohtana lisääntyy.

– Tätä puoltavat uuden maakuntakaavan ja Tampereen seudun rakennesuunnitelman tähänastinen valmistelu sekä Lempäälän halu kehittää aluetta, Löytty sanoo.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?