Akseli Häärä suorittaa Pirkan opiston ensimmäisen d-kurssin popjazz-linjalla. Lahjakas kitaristi pääsee vielä pitkälle, uskoo hänen opettajansa.

Mieluummin persoona kuin yleismuusikko

Akseli Häärä (oik.) ja hänen opettajansa Riku Kettunen treenaavat tulevaa konserttia varten. Kuvassa työn alla on bulgarialainen säkkipillimelodia, joka on sovitettu sähkökitaralle.

Akseli Häärä (oik.) ja hänen opettajansa Riku Kettunen treenaavat tulevaa konserttia varten. Kuvassa työn alla on bulgarialainen säkkipillimelodia, joka on sovitettu sähkökitaralle.

– Tärkeintä on soittajan persoona. Pyrin siihen, että oppilaistani tulisi itsenäisesti ajattelevia kitaristeja, toteaa Pirkan opiston kitaransoiton opettaja Riku Kettunen.

Esimerkkinä tällaisesta kitarankäsittelijästä hän mainitsee Isokynän eli Dave Lindholmin.

Kenties Daven kanssa samalle viivalle yltää jonain päivänä lempääläläinen Akseli Häärä, yksi Kettusen oppilaista.

Akseli on Pirkan opiston ensimmäinen oppilas, joka suorittaa d-kurssin popjazz-linjalla. D-kurssi on korkein mahdollinen taso taiteen perusopetuksessa.

– Hän on todella lahjakas, rahkeet riittävät vaikka kuinka pitkälle, sanoo Kettunen.

Akseli Häärän soitosta saadaan nauttia livenä perjantaina 16. toukokuuta, kun Kanavan koulun auditoriossa järjestetään d-kurssin päätöskonsertti. Tiedossa on monenlaista kuultavaa aina jazzista ja progesta rockimpaan materiaaliin. Akselia säestävät sekä hänen omista kavereistaan koottu bändi että opettaja Kettunen ja vieraileva pianisti.

D-kurssia ei ole Pirkan opistossa aiemmin suoritettu popjazz-puolella, sillä opetusta ei ole järjestetty vielä kovin montaa vuotta.

– Ja kyllähän d-kurssiin asti pääseminen vaatii paljon. Instrumenttiopintojen ohella on käytävä läpi myös teoria ja yhteismusisointi, kertoo Kettunen.

Akselin tapauksessa d-kurssilla on astuttu hieman sivuun omalta mukavuusalueelta. Bluesin ja rockin sijaan on tehty tutustumiskäyntejä jazz-ilmaisun puolella.

Musiikintutkimusta yliopistoon?

Kitaransoiton Akseli Häärä aloitti kymmenvuotiaana. Heti alusta asti oli selvää, että bänditouhut kiinnostavat, ja niinpä koulukavereiden kanssa pistettiin yhtye jos toinenkin pystyyn.

Tällä hetkellä Akseli kitaroi Hääräys-nimisessä punk-bändissä. Lisäksi hänellä on kaksi muuta bändiprojektia: toinen soittaa Led Zeppelin -tyylistä rockia, toinen taas tarjoilee hieman kimurantimpaa progea.

– Kitaristina haluan kliseisesti sanottuna kehittää omaa soittoani niin paljon kuin mahdollista. Ja on persoonallisuuskin totta kai tärkeää, selvittää Akseli.

Tulevat kuviot hänellä eivät ole vielä täysin selvillä. Tänä keväänä kirjoittanut kitaristi on hakenut opiskelemaan Tampereen yliopistoon musiikintutkimusta. Toisaalta myös kielet kiinnostavat: Akselin kiikarissa on joko englannin tai ruotsin opiskelu, niin ikään Tampereen yliopistossa.

 

Katso Akselin ja Rikun soittovideo Lempäälän Kanavalta!

Musiikin taiteen perusopetus

Taiteen perusopetus on tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää musiikinopetusta ensisijaisesti lapsille ja nuorille.

Opetus nojautuu taiteen perusopetuksesta annettuun lakiin (633/1998) ja asetukseen (813/1998).

Opinnot muodostuvat musiikin perustason ja sille rakentuvan musiikkiopistotason opinnoista. Harrastukseen kuuluu säännöllinen kotiharjoittelu ja säännöllinen opetukseen osallistuminen.

Opinnot kestävät n. 9 vuotta, jona aikana oppilas suorittaa soittimessaan tasosuoritukset 1-3 ja musiikkiopistotason D-kurssin.

Instrumenttiopintoja täydentävät musiikin perusteiden opiskelu tasoilla 1-7 sekä yhteismusisointi vähintään viiden vuoden ajan. Opintojen laajuus on noin 1 300 tuntia.

Musiikkiopiston päättötodistuksen saa, kun kaikki opetussuunnitelman mukaiset opinnot on suoritettu hyväksyttävästi.

Pirkan opistossa voi opiskella soittimien soittoa, joita ovat viulu, alttoviulu, sello, huilu, nokkahuilu, klarinetti, saksofoni, trumpetti, baritonitorvi, lyömäsoittimet, piano, harppu, harmonikka, kitara, kantele ja yksinlaulu.

Lähde: Pirkan opisto

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?