Lakimuutos tuo Suomeen kuljettajapulan

Kristian Lellan GLi yhtiöt kouluttavat kuljettajia elokuussa joka päivä. Moni on havahtunut tulevaan lakimuutokseen vasta nyt.

Kristian Lellan GLi yhtiöt kouluttavat kuljettajia elokuussa joka päivä. Moni on havahtunut tulevaan lakimuutokseen vasta nyt.

Elokuu on kiireistä aikaa ajoneuvokuljettajien direktiivikouluttajille. Syyskuun kymmenenteen päivään mennessä tulee kaikilla ammattimaista ajoa harjoittavilla C-CE  -kortillisilla olla suoritettuna perustason ammattipätevyyden jatkokoulutus. Pätevyys on voimassa viisi vuotta ja sen voimassaoloa voidaan jatkaa viideksi vuodeksi kerrallaan.

Perustason ammattipätevyys katsotaan suoritetuksi niillä kuljettajilla, joiden ajolupa on suoritettu ennen 10. syyskuta 2009. Heiltä vaaditaan ammattipätevyyden ylläpitämiseksi vähintään seitsemän tunnin jaksoissa suoritettu 35 tunnin jatkokoulutus.

Laki koskee ammatillisesti ja päätoimisesti tavaroita kuljettavia. Esimerkiksi sähkömies voi kuljettaa omia tavaroitaan työmaalle. Jos kuljettaja kuitenkin vain jättää tavarat kohteeseen ja lähtee seuraavalle työmaalle tavarantoimitukseen, vaaditaan siihen ammattipätevyys.

Määräys perustuu lakiin kuorma-ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä. Laki tuli voimaan syksyllä 2007 ja sen pohjana on kuljetusalan EU-direktiivi. Direktiivin ja sitä myöden lain tarkoitus on tuoda turvallisuutta maantieliikenteeseen lisäämällä kuljettajien ammatillisia valmiuksia. Koulutuksen kautta myös parannetaan kuljettajien työssä jaksamista ja työhyvinvointia.

Koulutuspalveluita tarjoavan GLi yhtiöiden toimitusjohtaja Kristian Lella kertoo, että eri EU-maat soveltavat direktiivejä eri tavalla. Jopa Viron ja Suomen käytännöt eroavat toisistaan.

– Jatkokoulutuksen sisällön kuljettajat voivat valita itse, mutta ennakoivan ajon päivä on kaikille pakollinen. Suosittuja koulutuspäiviä ovat olleet digipiirturi- ja kuorman varmistus -koulutukset.

Testaaminen kielletty

Kristian Lellan GLi yhtiöt kouluttavat kuljettajia elokuussa joka päivä. Moni on havahtunut tulevaan lakimuutokseen vasta nyt.

Kristian Lellan GLi yhtiöt kouluttavat kuljettajia elokuussa joka päivä. Moni on havahtunut tulevaan lakimuutokseen vasta nyt.

TraFi on hyväksynyt noin 1400 erilaista koulutuspäivää viideltäsadalta eri kouluttajalta. Koulutuksissa ei testata koulutettavien osaamista, joten esimerkiksi työturvallisuuskortin koe pidetään erikseen. Myöskään kouluttajien laatua ei valvota.

Kuljettajat ovat ottaneet uudistuksen vastaan nihkeästi. Lellan mukaan etenkin vanhemmat kuljettajat kapinoivat määräystä vastaan.

–  Suomeen tulee kuljettajapula. Ensin loppuvat c-kuskit ja sitten yhdistelmäajoneuvokuljettajat, eikä esimerkiksi kesätöihin saada enää väkeä. Tulevaisuudessa se menestyy, jolla on kuljettajia.

Ammattipätevyys todistetaan erillisellä ammattipätevyyskortilla tai merkinnällä ajokortissa. Kuljettajan ammattipätevyyssäännösten rikkomisesta määrätään sakkorangaistus.

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?