Sote-uudistus onkin aluepoliittinen ratkaisu – ei puoluepoliittinen?

Miten ihmeessä six-pack -hallitus ei onnistunut kuudella puolueella, mutta sote onnistui ja mukaan saatiin oppositiokin? Mikä on yhdistävä ja selittävä tekijä tällaisessa historiallisessa tapahtumassa?

Sote-työryhmän 12 jäsenestä kolme ei ole keskuskaupungista. Päätöksen takana näyttää olevan voimakas tarve keskittämiselle, sama, johon epäonnistunut kuntien pakkoliitos oli tarkoitettu. Valtionosuusleikkaukset ja sote-uudistus yhdessä johtavat samaan – pakkoliitoksiin.

Sote-uudistuksessa on useita kohtia, jotka sotivat demokratiaa ja kansalaisten tasa-arvoa vastaan. Lisäksi rahoitusta ei ole avattu julkisuuteen. Kuntien budjettivallasta 2/3 siirtyy sote-alueelle, jonka päättäjiä ei valita suorilla kansanvaaleilla. Kunnat ovat verovelvollisia, mutta eivät voi päättää, miten rahoja käytetään. Mittava taloudellinen valta keskittyy suuriin keskuksiin.

Lakiluonnoksen mukaan ”olennaista ei ole fyysinen toimipisteen sijainti. Lähipalvelut ovat saavutettavissa esimerkiksi… sähköisinä palveluina ja liikkuvina palveluina…” Eli voimme unohtaa paikalliset terveysasemat. Tulevaisuudessa paikalle pyörähtää kerran kuukaudessa kumipyöräinen pakettiauto ja etähoitaja, joka skypen välityksellä vilauttaa mummon polvea keskussairaalan ortopedille.

Lakiluonnoksessa ei myöskään ole huomioitu taloudellisia kannustimia. Luonnos rankaisee tähän mennessä palvelunsa kustannustehokkaasti hoitaneita kuntia, ja saamapuolelle jäävät palvelunsa epätaloudellisesti järjestäneet.

Tampereen ympäristökunnat ovat pyytäneet STM:ltä asiakirjoja, joiden perusteella parlamentaarinen työryhmä on linjauksensa tehnyt. Kyseinen rahamalli nostaa Pirkanmaan kehyskuntien menot kohtuuttomuuksiin. Tietoja ei kuitenkaan ole luovutettu. Kuntaliiton Kietäväinen arvostelee sote-salailua ja hän ihmettelee, miksi kehyskunnille ei ole annettu tausta-aineistoa, jonka pohjalta kuntien sote-maksut on linjattu. Eivätkö tiedot kestä päivänvaloa vai onko ne tehty niin huterasti?

Jos sote-uudistus on hyvä, se kestää seuraavankin eduskunnan käsittelyn. Muutaman kuukauden viive lisää ei ongelmia aiheuta, mutta huonon suunnitelman runnominen läpi voi osoittautua peruuttamattomaksi virheeksi. On kysymyksessä vuosikymmenien suurin uudistus, joten ei ole varaa hosua. Rahoitus on oltava selvillä ennen kuin näin suurta uudistusta lähdetään viemään läpi. Lisäksi asiakirjojen on oltava avoimia niille, joita se koskee. Demokraattisessa yhteiskunnassa tällainen on kohtuullinen vaatimus.

Tragikoomista on, että nyt ei voi syyttää mitään puoluetta. Kaikilla on lusikkansa sote-sopassa.

 

Riitta Kuismanen

sosiaali- ja terveydenhuollon opettaja,

KD Pirkanmaan piirin puheenjohtaja,

eduskuntavaaliehdokas,

Pirkkala

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>