Terveysasemalla ilmoittaudutaan jatkossa itse

Lempäälän ja Kuljun terveysasemilla otettiin tiistaina 10. maaliskuuta käyttöön ilmoittautumisessa itsepalvelupääte.

Jatkossa asiakas voi Kela-kortin tai ajokortin viivakoodia lukijaan vilauttamalla ilmoittautua saapuneeksi, minkä jälkeen kone ohjaa hänet oikeaan odotustilaan.

– Järjestelmä ilmoittaa, onko asiakkaalla ajanvarausta. Jos sellainen on, asiakasta pyydetään tarkistamaan yhteystietonsa. Sitten hän saa käyntitulosteen, ja laite opastaa, mihin asiakkaan pitää mennä. Paperille hän saa henkilökohtaisen käyntinumeron, jonka perusteella asiakas kutsutaan huoneeseen, kertoo Akseli-tietojärjestelmän edustaja Heidi Argillander.

ilmoittautumispääte

Heidi Argillander näyttää, että jatkossa Lempäälän tai Kuljun terveysaseman vastaanotoille tulevat ilmoittautuvat ilmoittautumispäätteen avulla. Kuva: Katariina Rannaste

– Tämä tuo intimiteettisuojaa potilaalle. Terveydenhuollossa ollaan pikku hiljaa luopumassa käytännöstä, että asiakkaat kutsutaan nimillä sisään, Argillander toteaa.

Samanlaisia ilmoittautumislaitteita on ollut käytössä pitkään esimerkiksi Valkeakosken aluesairaalassa ja Tampereella. Toimistosihteeri Stina Ahvenjärvi uskookin käyttöönoton tapahtuvan Lempäälässä melko helposti, koska ilmoittautumisjärjestelmä on jo monelle entuudestaan tuttu. Tarvittaessa asiakkaita toki opastetaan uuden ilmoittautumispisteen käytössä.

Aiempaa kokemusta laitteesta oli Aija Molkalla, joka oli tiistaina Lempäälän terveysasemalla ensimmäinen ilmoittautumispäätettä käyttänyt asiakas.

– Olen käyttänyt samaa järjestelmää Valkeakoskella ja Tampereen keskussairaalalla ja se on toiminut hyvin. Täällä en vain meinannut huomata ilmoittautumispistettä ja tähyilin tovin luukulle, lempääläläinen Molkka kertoo.

Laite ei ollut vieras terveysasemalla asioineelle lempääläläiselle Outi Lipposellekaan.

– Olemme käyttäneet järjestelmää Taysissa, siksi tämä sujui ihan rutiinilla, hän totesi.

Hoitajien resursseja muuhun työhön

– Järjestelmä otettiin Lempäälässä käyttöön kansalaiskyselyn johdosta. Meiltä toivottiin, että käytössä olisi itseilmoittautumisjärjestelmä, koska se on nopeampi, eikä asiakkaan tarvitse jonottaa luukulle. Asiakkaat ovat tottuneet sen käyttöön, Stina Ahvenjärvi toteaa.

– Järjestelmä on nykyaikaa. Se vapauttaa myös hoitajien resursseja muuhun työhön, hoitotyön johtaja Sari Tommola huomauttaa.

Stina Ahvenjärvi painottaa, että jatkossakin vastaanotolle pitää tulla ajoissa. Ajokortin tai Kela-kortin pitää myös olla mukana itsepalvelupisteellä asioitaessa.

– Jos asiakas saapuu myöhässä, järjestelmä ei ota ilmoittautumista vastaan. Silloin on ilmoittauduttava vanhaan malliin luukulle.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?