Paikkauksen tarpeessa olevista kohteista voi antaa palautetta Facebookissa

Kesä tuo asfalttikoneet

Teitä päällystetään tulevana kesänä jälleen useammassa kohteessa Lempäälässä ja Vesilahdella. Alkavalla kaudella uutta asfalttia Lempäälässä saa valtatie 3 välillä Ideapark–Ikea, maantie 130 Ideaparkin ja Valkeakosken välillä,  maantie 130 Sääksjärven ja Kuljun välillä sekä maantie 3041 Kelhon ja Kärjenniemen välillä.

päällystysohjelma

– Päällystämiskohteet Ideaparkin ja Ikean välisellä osuudella tarkentuvat toukokuussa tehtävien uramittausten jälkeen. Tiedossa on, että valtatiellä on urautuneita pätkiä, mutta vasta mittaustulosten myötä päätetään päällystettävät osuudet tarkemmin, ylläpitovastaava Anne Valkonen Pirkanmaan Ely-keskuksesta kertoo.

– Urautuneilta osilta tie joko urapaikataan tai koko kaista päällystetään.

Myös tie 130 välillä Ideapark–Valkeakoski odottaa tarkempia päällystyspäätöksiä.

– Tiellä on todella urautuneita osuuksia. Mietinnässä vielä on, millaiselta matkalta ja millaisin menetelmin tietä päällystetään, Valkonen toteaa.

Maantie 130 Sääksjärven ja Kuljun välillä päällystetään koko matkalta ja koko tien leveydeltä.

– Päällyste tällä osuudella tehdään uudella, niin sanotulla remixer-tekniikalla. Remixer-päällysteessä vanha päällyste kierrätetään kokonaan ja mukaan lisätään noin 25 prosenttia uutta asfalttia. Remixer-tekniikalla säästetään merkittävästi kiviainesta ja bitumia.  Myös massan kuljetusten määrä on vähäinen verrattuna perinteisiin menetelmiin.

Valkeakosken ja Lempäälän väliselle tieosuudelle Kelho–Kärjenniemi on puolestaan tulossa pitkä pätkä päällystettä.

Lisäksi Ideaparkin kohdalla valtatie 3:n ylittävien siltojen huonokuntoiset päällysteet uusitaan tulevana kesänä. Samoin maantiellä 190 Ideaparkin rampilta Tuulantuvalle välillä tehdään päällystystöitä.

– Päällystämisen lisäksi tiestöllä tehdään myös paikkaustöitä.

 

Keihonen–Kilpala epävarma

Vesilahden alueella päällystystöitä tehdään kolmella tieosuudella: Vesilahden keskustan läpäisevällä Rautialantiellä, maantiellä 301 välillä Kurala–Toivola sekä maantiellä 301 Keihonen–Kilpala.

– Rautialantiellä tehdään muutakin kuin pelkkiä päällystystöitä. Sinne tullaan tekemään pieni pätkä kevyen liikenteen väylää sekä ylityskohtia. Työt liittyvät hankkeeseen, jonka myötä tie luovutetaan syksyllä Vesilahden kunnalle, Anne Valkonen selvittää.

Maantie 301 Keihonen–Kilpala on Valkosen mukaan vielä epävarma kohde, sillä suunnitteilla on ollut tien oikaiseminen jo pidemmän aikaa.

Vesilahden tiekohteet päällystetään perinteisin menetelmin.

– Tiestöllä on sen verran vanhaa päällystystä, että on katsottu, ettei vanhaa päällystettä saada elpymään niin hyvin, että remixer-tekniikkaa kannattaisi käyttää.

 

Rajoituksia odotettavissa

Tietyöt vaikuttavat tienkäyttäjiin. Odotettavissa on poikkeavia liikennejärjestelyjä ja kaista- ja nopeusrajoituksia. Anne Valkosen mukaan valtatie 3:lle liikenteellistä haittaa ei juuri muodostu.

– Valtatie kolmen liikenteellinen haitta on vähäinen, koska se tehdään yötyönä. Tien 130 päällystykset tulevat varmasti aiheuttamaan ruuhkautumista, mutta ruuhka-aikoja pyritään varmasti jonkin verran välttämään.

Tarkempaa aikataulua päällystysten ajankohdasta ei vielä ole, sillä osa urakoista on vielä kilpailutuksessa.

Kun tietyöt aikanaan alkavat, Valkonen muistuttaa tielläliikkujia tarkkaavaisuuteen.

– Tiestöllä on hitaita asfaltointikoneita. Kun tiet on päällystetty, tulevat tiemerkinnät. Sitäkin työtä on syytä varoa. Joka vuosi autoja sotkeentuu tiemerkintämateriaaleihin, kun työmaalla ajetaan huolimattomasti. Tiemerkintäautot liikkuvat teillä noin kahden viikon sisällä päällystystöiden valmistuttua.

– Lisäksi niin sanottuja pienmerkintöjä, kuten suojateitä ja kaistanuolia, tehdään jalkaisin liikenteen seassa ja tämä työ on erityisen vaarallista tiemerkintätyöntekijöille.

 

Palautetta Facebookin kautta

Pirkanmaan Ely-keskus aloitti vuonna 2013 viisivuotisen kokeilun tievaurioiden korjausten tehostamiseksi. Reikiintyneistä päällysteistä voi antaa palautetta KIMPPA-urakan Facebook-sivuilla osoitteessa https://www.facebook.com/kimppaurakka.

Anne Valkosen mukaan Facebookissa tiedotetaan Pirkanmaan paikkauksista ja otetaan tienkäyttäjien paikkauspyyntöjä vastaan.

– Reikäpaikkoja inventoidaan kaiken aikaa ja palautteiden ja urakoitsijaviestien perusteella pienempiä paikkauksia tehdään jatkuvasti.

– Palautteet ovat meille hyödyllistä tietoa. Silloin mekin olemme ajantasaisesti tietoisia, jos jonkun tien kunto romahtaa. Paikkaukset pyritään tekemään nopeasti, mutta emme samanaikaisesti kaikkialle kerkiä, Valkonen muistuttaa.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Yksi kommentti

  1. Tenori Kukko

    Nykyisen Keihonen-Kilpala välin päällystämisessä ei ole mitään järkeä! Ei muuta kun vaan kaivinkoneet hommiin ja oikaisua tekemään!

    Vastaa

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>