Lausunto: lastenvaunuilla päästävä ilmaiseksi kaikilla vyöhykkeillä

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen lipputuotteet ja hinnat aiotaan laittaa uuteen uskoon. Vuonna 2016 voimaan tulevalla maksujärjestelmäuudistuksella joukkoliikenteeseen halutaan yhtenäiset lipputuotteet ja asiakasryhmäkäytännöt.

Suunnitelmasta on pyydetty sopijakuntien kaupungin- ja kunnanhallituksilta lausunnot, ja Lempäälän kunnanhallitus hyväksyi maanantaina 1. kesäkuuta joukkoliikennelautakunnalle annettavan lausunnon uudesta lippu- ja tariffijärjestelmästä.

Vyöhykerajojen sijainnista, lipputyypeistä ja asiakasryhmistä sekä hinnoitteluperiaatteista ei kunnalla ole huomautettavaa, mutta ilmaismatkojen periaatteisiin Lempäälä esittää, että lastenvaunujen kanssa yksin matkustavien ilmaista matkustusoikeutta laajennettaisiin kaikille vyöhykkeille. Esitetyssä mallissa lastenvaunuja kuljettava matkustaa ilmaiseksi vain ABC-vyöhykkeellä. Lausunnossa perustellaan, että näin kaikilla erityisryhmillä olisi yhdenvertainen ilmainen matkustusoikeus kaupunkiseudun joukkoliikenteessä.

Uudessa mallissa Tampereen kaupunkiseudun alueelle muodostuu seitsemän maksuvyöhykettä, ja lippu ostetaan aina vähintään kahden vyöhykkeen alueelle. Lempäälän vyöhykerajat muodostuvat siten, että Sääksjärvi ja Höytämö sijaitsevat B-vyöhykkeellä, ja Kulju, Marjamäki, Moisio ja Lempäälän keskusta Vesilahden rajaan saakka ovat C-vyöhykkeellä.

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?