Muropaketista mini-paunulaiseksi

Muropaketista_bussiksi2

Tämä pikavuoroyksilö on saanut tuulilasin pakkausmuovista. Kuva: Katariina Rannaste

Muropaketti, kynä, puukko ja liimaa. Sitten tarvitaan vain aikaa, tarkkaa silmää ja kättä. Ja voilà: minikokoinen paunulainen on valmis.

19 vuotta täyttävä lempääläläinen Saku Korkiakoski rakentaa erilaisia busseja pahvista. Hänen käsissään on syntynyt parikymmentä kaupunkiliikenteen ja  linjaliikenteen bussia.

Busseistaan hän pyrkii saamaan aivan isompien esikuviensa näköisiä, pieniä yksityiskohtia unohtamatta. Kartonkikärryissä on peilit, pyyhkijät, penkit ja avautuvat ovet.

– Teen vain sellaisia busseja, mitkä liikkuvat Suomessa tai Tampereen seudulla tai missä olen ollut kyydissä. Suurin osa tekemistäni matalalattiabusseista on ollut Paunun autoja. Pikavuoroista olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman monen eri yhtiön autoja, Korkiakoski selvittää.

Viimeisin valmistunut menopeli on Valkeakosken liikenteen linja 53 bussi.

Rakennusmateriaalina ovat pääasiassa tyhjät muropaketit. Saku Korkiakoski on pienestä asti käyttänyt askarteluihinsa muropakettien kartonkia, joten tuntuma materiaaliin on hyvä. Bussien raaka-aineeksi se on sopivan paksuista ja vahvaa.

– Viime aikoina olen tosin joutunut ostamaan kartongin kaupasta, kun murojen syönti on vähentynyt, Saku naurahtaa.

Muropaketista_bussiksi4

Saku Korkiakoski tekee muropaketeista busseja. Materiaali on hyvä ja kestävä, ja kestää tiputusta, Korkiakoski tietää. Kuva: Katariina Rannaste

 

Sormenpäät liimasta koppuraiset

Homma alkaa kartongilla. Saku Korkiakoski piirtää suorakaiteen muotoiselle kartonkipalalle bussin korin, eli katon ja kyljet levitettynä. Sitten hän leikkaa ikkunat ja ovet puukolla auki ja korin irti.

– Taitan sen jälkeen katon ja kyljet ja liimaan penkit erilliseen pohjaan. Kun se on valmis, yhdistän korin ja pohjan.

Ovet hän kiinnittää uudelleen haaraniitillä, jolloin ne voi avata ja sulkea.

– Käytän pikaliimaa sivupeilien ja muiden yksityiskohtien kiinnittämiseen. Joskus olen onnistunut liimaamaan sormet yhteen, ja aika usein sormenpäät ovat liimasta koppuraiset, Korkiakoski myhäilee.

Viimeistely tapahtuu tussilla ja yhtiötunnusten lisäämisellä. Osa busseista on saanut värin pintaan, ja jotkut autoista jopa tuulilasin pakkausmuovista.

– Minulla on valokuvamuisti, mutta jos en jotain bussin yksityiskohtaa muista, katson mallia netistä.

Muropaketista_bussiksi6

Pariovetkin saa avattua ja suljettua. Kuva: Katariina Rannaste

Kuorma-autot ja kaivurit tuttuja

Maanrakennuskoneenkuljettajaksi valmistunut Saku Korkiakoski on tottunut työskentelemään raskaan kaluston kanssa. Linja-autojen ja kaivinkoneiden pienoismalleja hän on kerännyt pienestä pitäen, kun taas into pahvisten bussien tekoon iski syksyllä 2012. Tuolloin ammattikoulussa opiskellut Korkiakoski meni luokkansa kanssa konealan tapahtuma FinnMetkoon.

– Siellä oli linja-autoja parkissa, ja minuun iski ahaa-elämys, että nämähän ovat oikeastaan hienoja.

– Ammattikouluun piti myös kulkea bussilla. Yleensä valitsin Valkeakosken liikenteen bussin tai paunulaisen.

Saku on tehnyt busseja omaksi ilokseen ja askartelu käy rentoutumiskeinosta.

–Mitään en ole kiireellä tehnyt. Alkuvaiheessa oli hirveä into tehdä, ja solkenaan niitä tulikin. Nyt on välillä kausia, jolloin aloittamani bussi jää sängyn alle pölyyntymään. Innostus tulee yleensä uudestaan, kun näen hienon bussin. Silloin kaivan keskeneräisen esiin ja teen ehkä samalla toisenkin.

 

 

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>