Lapset kirjastoarkkitehteina

Yksi ennakkoluulottomista kirjastoarkkitehdeistä oli 4-vuotias Sara Tuominen, joka työparinsa Maisan kanssa suunnitteli kirjaston, jonka päältä laskeutuu turkoosi silkkipaperi. Katolla on sykeröllä punertavaa lankaa ja kyljissä on vaaleanpunaisia huopasydämiä. – Kirjaston päällä on verho, että se näyttäisi kauniimmalta, Sara selvittää. Kuva: Katariina Rannaste

Yksi ennakkoluulottomista kirjastoarkkitehdeistä oli 4-vuotias Sara Tuominen, joka työparinsa Maisan kanssa suunnitteli kirjaston, jonka päältä laskeutuu turkoosi silkkipaperi. Katolla on sykeröllä punertavaa lankaa ja kyljissä on vaaleanpunaisia huopasydämiä. – Kirjaston päällä on verho, että se näyttäisi kauniimmalta, Sara selvittää. Kuva: Katariina Rannaste

Millainen olisi lasten kirjasto? Ainakin siellä olisi liukumäki, siellä tuoksuisi popcornille ja kuuluisi kevyt tuulen humina. Väriltään kirjasto olisi turkoosin, kullan ja pinkin värinen. Muun muassa näin tuumasivat lempääläläislapset, kun Marjo Puro teki kevään aikana päiväkotilapsia osallistavan projektin kirjaston suunnittelusta.

Puro pyysi 3–5-vuotiailta päiväkotilapsilta näkemyksiä Lempäälään suunnitteilla olevasta uudesta kirjastosta taidekasvatuksen menetelmin. Lapset askartelivat kolmiulotteisia kirjastorakennuksia pahvista sekä toivat ajatuksiaan ja huomioitaan julki valokuvauksen ja ilmaisun keinoin. Mukana oli neljästä päiväkodista yhteensä 18 lasta.

Tuloksena oli hellyttäviä ja tarkkoja huomioita. Kuten vaikka, että kirjastossa pitää olla kirjoja ja sen pihamaalla lippusalossa liehuva lippu. Kirjaston perinteiset toiminnot olivat Puron mukaan lapsille tärkeitä, mutta luovia ja villejäkin ratkaisuja syntyi.

– Yhdessä työssä kirjasto yhdistyy uimahalliin. Korkeasta kirjastorakennuksesta pääsee laskemaan liukumäkeä uimahalliin. Siinäpä ajatusta Lempäälässä käytyyn uimahalli-keskusteluun, Puro naurahtaa.

Marjo Puro pyysi lapsia suunnittelemaan uuden kirjaston. Tulokset puhuvat lasten erilaisesta näkökulmasta ja huomioista. Kuva: Katariina Rannaste

Marjo Puro pyysi lapsia suunnittelemaan uuden kirjaston. Tulokset puhuvat lasten erilaisesta näkökulmasta ja huomioista. Kuva: Katariina Rannaste

– Vesielementtejä oli useissa töissä. Kirjastossa voisi olla myös vesiallas, jossa ui kilpikonnia.

Kirjasto oli monelle lapselle entuudestaan tuttu paikka, ja siellä pitää olla hiljaa, tiesivät lapset kertoa. Ehkä juuri tästä syystä yhteen työhön oli sisällytetty symboleja, joilla leikki sallitaan.

– Lapset tietävät, että nykyisessä kirjastossa ei ole ulkoleikkipaikkaa, joten monessa työssä oli tosi hienoja ajatuksia siitä ja esitetty muun muassa ulkokirjastoa.

Lapset saivat myös kuvata Sääksjärven kirjastossa ja heidän kuvistaan selvisi jotain tärkeää suunnittelun kannalta.

– Lapsen katseen korkeudella olevat hyllyt ovat harmaat ja lattiakin harmaansävyinen. Kirjastossa on esillä nalleja, mutta ne ovat hyllyjen päällä, niin korkealla, etteivät lapset näe niitä.

Lasten kuulemista ja tiedon välittämistä

Lasten osallisuusprojektia on tarkoitus tuoda eri tahojen tietoisuuteen. Sitä on jo esitelty Lempäälän kirjastohankkeen ohjausryhmälle ja vapaa-aikalautakunnalle. Suunnitelmissa on myös kertoa siitä kirjastoa suunnitteleville arkkitehdeille.

– Muillekin, jos kiinnostusta aihetta kohtaan löytyy, Marjo Puro toteaa.

Akselin visio on korkea kirjastorakennus, jonka kyljestä olevasta liukumäestä pääsee laskemaan vesialtaaseen. Kuva: Katariina Rannaste

Akselin visio on korkea kirjastorakennus, jonka kyljestä olevasta liukumäestä pääsee laskemaan vesialtaaseen. Kuva: Katariina Rannaste

– Aikuinen tekee lopullisen päätöksen, mutta olisi ihanaa, jos tulevan kirjaston ulkoasussa tai edes lasten osastolla otettaisiin oikeasti huomioon lasten ajatuksia. Alle kouluikäisten lasten osallisuus kun näkyy enimmäkseen päiväkotikontekstissa, ei niinkään kunnan muissa toiminnoissa Päiväkoti-ikäisille ei ole vakiintunutta kuulemisen väylää, isommille lapsille jo on oppilaskuntia ja muita kanavia, Puro miettii.

– Samalla kun lasten mielipiteitä kuultiin, saivat he tietoa siitä, mitä kunnassa tapahtuu. Uutta kirjastoa siis ollaan suunnittelemassa. Se herätti lapsissa paljon mielenkiintoa ja kysymyksiä esimerkiksi siitä, mihin uusi kirjasto tulee sijoittumaan.

Puro on tehnyt projektin osana kasvatustieteen maisteriopintojaan. Harjoittelutyöstä tuli myös gradun aihe.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>