Nuoret toivovat pysäkkien siirtoa. Tällä hetkellä he joutuvat juoksemaan Tampereentien yli.

Hakkarin pysäkki on pahin

Mikaela Tanni ja Siina Järvensivu (edessä) sekä Sonja Viljamaa, Riku Kolehmainen, Emma Rihkola, Kiia Eskola, Anette Länsipuro ja Sofianna Kupi käyvät Hakkarin koulua. Takana näkyvä pysäkki on nuorten mielestä vaarallinen. Kuva: Katariina Rannaste

Mikaela Tanni ja Siina Järvensivu (edessä) sekä Sonja Viljamaa, Riku Kolehmainen, Emma Rihkola, Kiia Eskola, Anette Länsipuro ja Sofianna Kupi käyvät Hakkarin koulua. Takana näkyvä pysäkki on nuorten mielestä vaarallinen. Kuva: Katariina Rannaste

Koulutie koetaan Hakkarissa turvattomaksi. Tampereentie on vilkasliikenteinen ja bussiin tai bussista kiiruhtavat nuoret joutuvat esimerkiksi pinkomaan sen yli. Pysäkkien siirtoa toivoo moni.

Julkisessa keskustelussa on esitetty, että liikenneturvallisuuden parantamiseksi bussipysäkit siirrettäisiin lähemmäs paloaseman risteystä. On ehdotettu myös Keskuskadun ja Urheilukadun risteyksessä olevan suojatien korottamista tai keskisaarekkeen asentamista ja ajoradan kaventamista.

Mitä mieltä asiasta ovat pysäkkejä ja kevyen liikenteen väyliä liki päivittäin käyttävät Hakkarin koulun oppilaat?

Pysäkit on saatava paloaseman kohdalle, esittävät Riku Kolehmainen, 14, Kiia Eskola, 13, Sonja Viljamaa, 13, Siina Järvensivu, 14, Mikaela Tanni, 14, Sofianna Kupi, 15, Emma Rihkola, 15 ja Anette Länsipuro, 15 yksimielisenä.

Asia on nuoria lähellä ja siitä on puhuttu niin koulussa kuin kodeissa. Moni on myös joutunut läheltä piti -tilanteeseen.

Tampereelle päin mentäessä ensimmäinen pysäkki on mäessä ennen paloasemaa, ja juuri se on nuorista pahin paikka. Bussipysäkiltä ei johda kävelytietä pois, joten moni pinkaisee Tampereentien yli ojan kautta tien toisella puolella olevalle kevyen liikenteen väylälle ja siitä edelleen koululle.

– Meitä on kyllä kielletty, ettei tien yli saisi mennä, mutta ei kukaan jaksa mennä tienpiennarta suojatielle asti.

– Jalkakäytävän olisi oltava siellä, missä bussipysäkkikin, nuoret toteavat.

Pysäkin koetaan olevan myös kaukana. Ongelma se on siinä tapauksessa, jos bussi on aikataulusta myöhässä. Silloin täytyy pistää juoksuksi.

– Jos oppilaille tulee viisi myöhästymistä, saavat he jälki-istuntoa, opettaja Riikka Reini huomauttaa.

– Jotkut opettajat ymmärtävät, jos sanoo myöhästyneensä bussin takia. He ovat tulleet siinä vastaan, Riku Kolehmainen toteaa.

Lisäksi näkyvyys pysäkille on nuorista huono; se on mutkan takana ja edessä on puita.

– Nyt alkaa olla pahin aika, kun aamut ovat hämäriä ja oppilaat tulevat kello kahdeksaan kouluun. 90 prosenttia heistä kulkee mustissa tai harmaissa vaatteissa. Heijastinta ei moni käytä, koska se on heistä noloa, Riikka Reini huomauttaa.

Mutta käy se toisinkin päin, nuoret muistuttavat. Jos autoilla ei ole valoja päällä, ei niitä osaa varoa.

– On oikeastaan ihme, ettei tässä ole vielä käynyt mitään, Reini lisää.

Nuoret pitävät ehdotusta suojatien korotuksesta tai hidastetöyssyistä hyvänä vaihtoehtona. Osa porukan nuorista kulkee Kuokkalaan Pirkkalantietä, jossa on hidasteita. Oppilaiden mielestä siellä tunnutaan ajavan hiljempaa.

– Ongelmallinen se voi tietysti olla hälytysajoon lähtevälle paloautolle, oppilaat miettivät.

Kanta esimerkiksi liikennevaloista on selvä. Sellaista ei koulun kohdalle haluta. Siitä tulee vain turhia jonoja ja työmaa haittaa liikennettä, nuoret näkevät.

Haastatellut nuoret asuvat 2–10 kilometrin säteellä koulusta ja kulkevat koululle päivittäin, osa myös vapaa-ajallaan Hakkarin jäähallille. Koulumatkansa he kulkevat bussilla, kävellen, pyörällä tai mopoautolla. Kouluun he tulevat kello kahdeksan aikaan ja lähtevät kello 14–15 maissa.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>