Anne Sällylä vetää kasarihenkisiä jumppatunteja Lempäälässä ja lupaa kestää Tiputanssin ehkä kahdesti.

Nyt jumpataan kasaristi!

Annie Sällylä, 20, näyttää jalannoston mallia. Asu on hänen äitinsä aikoinaan televisiossa käyttämä. Kuva: Katariina Rannaste

Annie Sällylä, 20, näyttää jalannoston mallia. Asu on hänen äitinsä aikoinaan televisiossa käyttämä. Kuva: Katariina Rannaste

Spinningiä, crossfitiä, body pumppia…Saleilla ähkitään ponnari tiukalla posket punaisina muotilajien tahdissa. Pohja sali-innostukselle luotiin permanenttien ja collegeiden 80-luvulla. Yksi tienraivaajista oli Anne Sällylä. Miljoonat ihmiset seurasivat, kun Sällylä ja Eeva Luukkonen tekivät sivuristi-askelia ja jalannostoja TV2-kanavalla.

Sällylä vetää saleille väkeä nykyään Tampereen Hervannan Vapaa-aikakeskuksella, missä hän pyörittää useampaakin liikuntaryhmää. Tammikuun 8. päivä alkaen hän vetää Lempäälässä kurssia, jossa liikutaan Tina Turnerin, Frederikin ja Cindy Lauperin tahtiin.

– Soitan kasarijumpassa 80-luvun musiikkia. Olen valinnut kappaleita, joissa on hyvä rytmi. Joistakin tuon aikakauden kappaleista tosin tulee niin pahoja flashbackejä, että olen karsinut listaa paljon, Sällylä nauraa.

Moni 80-luvulla nähty jumppaliike on säilynyt tähän päivään. Saleilla otetaan yhtä sivuristiaskelia ja nostetaan kantaa peppuun. – Silloin ne olivat jotain uutta ja niitä tehtiin paljon. Nykyisiä pumpia tai steppiä ei olisi osannut kuvitellakaan, Anne Sällylä kertoo. Kuva: Katariina Rannaste

Moni 80-luvulla nähty jumppaliike on säilynyt tähän päivään. Saleilla otetaan yhtä sivuristiaskelia ja nostetaan kantaa peppuun. – Silloin ne olivat jotain uutta ja niitä tehtiin paljon. Nykyisiä pumpia tai steppiä ei olisi osannut kuvitellakaan, Anne Sällylä kertoo. Kuva: Katariina Rannaste

– En tiedä, kuinka kestän Tiputanssin, mutta voin sitä pari kertaa soittaa, hän lisää.

– Kasarijumppa on hyvän mielen jumppaa. Kappaleiden mukana voi vaikka laulaa. En usko, että kasarijumppaa kukaan pystyy vakavalla naamalla vetämäänkään.

Treeni tänään on jotain muuta

Tämän päivän treeni on erilaista kuin kolmisenkymmentä vuotta sitten. Liikevalikoima ja lihasvoimaharjoittelun määrä on lisääntynyt, Anne Sällylä arvioi.
Hän itse vetää muotilajeista muun muassa zumbaa, pumpia ja pilatesta, mutta muistaa ajan, kun naisten liikunta oli vielä voimistelua. Hän opiskeli liikunnanohjausta Vierumäellä ja ohjasi itsekin voimistelua tamburiinin tahdissa jo 14-vuotiaana Turussa.

– Suomessa on pitkät voimistelulliset perinteet. Voimistelussa tärkeitä olivat keskivartalosta lähtevät aaltoliikkeet ja kaaret. Se oli kaunista katseltavaa, mutta 80-luvulla haluttiin hengästyä.

– Silloin ajatuksena oli, että pitää tulla hiki. Samasta syystä hikinauhat yleistyivät.

Aerobic-innostus vyöryi Suomeen Yhdysvalloista. Buumi rantautui tänne Jane Fondan jumppakasettien sekä tanssia ja laulua yhdistäneen Fame-sarjan myötä.

Kenneth Cooper tutki avaruuslentäjien fyysistä kuntoa ja sitä kautta aerobinen harjoittelu tuli saleille ja julkisuuteen.

– Suomi oli aallossa hyvin mukana, Sällylä arvioi.

Pinkeisiin, kiiltäviin trikoisiin sonnistautuneita aerobiccaajia alettiin nähdä myös Suomen televisiossa. Iltajumppaa saatiin seurata TV2:lla vuodesta 1979 vuoteen 1990 saakka. Anne Sällylä ja Eeva Luukkonen keräsivät parhaimmillaan miljoonapäisen tv-yleisön.

– Saimme koko kansan liikkumaan. Toki oli muitakin, mutta tv:ssä olimme näkyvässä osassa.

Jumpasta tuli tanssillisempaa

Jumppaliike kuin Jane Fondan aerobic-oppikirjasta. Buumi vyöryi Suomeen Yhdysvalloista. Kuva: Katariina Rannaste

Jumppaliike kuin Jane Fondan aerobic-oppikirjasta. Buumi vyöryi Suomeen Yhdysvalloista. Kuva: Katariina Rannaste

Hiki haettiin 80-luvulla pintaan muun muassa hyppelemällä, Sällylä kertoo. Ei kuitenkaan mennyt kauaa, kun huomattiin, ettei hyppiminen pidemmän päälle tee hyvää jaloille. Piti siis kehitellä muitakin kuvioita.

– Tanssilliset kuviot tulivat 80-luvun puolivälissä enemmän muotiin. Saimme itse tehdä koreografiat, ja pientä uutta kehiteltiinkin koko ajan.

– Televisiossa jumppa rakentui yleensä niin, että alkuun tehtiin joustovenytyksiä tai marssittiin. Sitten saatoimme tehdä sivu-risti-sivu-askelia, v-askelia ja yhdistää niihin käsiliikkeitä. Polvennostoja tehtiin ja kantaa nostettiin pakaraan. Tietty aika tehtiin seisaaltaan, sitten lattialla pakaraliikkeitä, jalannostoja ja vatsaliikkeitä.

– Pystyn vaikka tältä istumalta vetämään kasarijumpan, Anne nauraa.

Sällylä kertoo pakaroiden ja lantioseudun treenaamisen korostuneen erityisesti. Naisellisuutta haluttiin korostaa.

– Jos jätti reiden sisäosan treenin pois, palautetta tuli varmasti.

Naisellisuus näkyi myös treenivaatteissa. Korkea tanga-malli ja vyö korostivat muotoja.

Sällylällä kaikki entiset asut ovat tallessa, mutta ylleen hän ei niitä aio kasarijumppaankaan laittaa.

80-luvun jumppa tykitti siis alusta loppuun. Suvantopaikkoja ei pahemmin ollut. Lempäälän kasarijumpassa hiki tulee, Sällylä lupaa.

– Jokainen tekee tietysti oman kunnon mukaan, mutta tämä jumppa on aika nopeatempoista.

– Suosittelisin ottamaan mukaan pyyheliinan. Mutta kun hikeen pääsee, se kyllä puhdistaa.

 

Annen lista: Hikeä nostatetaan näillä biiseillä:

Kasarijumppatunneilla soitetaan 80-luvun kotimaista ja ulkomaista musiikkia. Ohessa muutama poiminta Annen soittolistalta.

Juice Leskinen: Juankoski here I come ”Se on niin hauska”, Sällylä perustelee.

Baccara: Paloma Blanca ”Oli pakko ottaa, kun ihmiset tästä tykkäävät”

Popeda: Suuret setelit ”Tässä kohtaa soittolistaa ollaan jo hikisiä”

Miljoonasade: Marraskuu ”Tätä voi laulaa tunnilla vaikka mukana”

 

Poimi omasi liikuntatarjottimelta

Anne Sällylän vetämä kasarijumppa kuuluu Luovasti liikkuva Lempäälä – hankkeeseen, joka tarjoaa matalan kynnyksen liikuntaa työikäisille. Kevään 2016 liikuntatarjottimelta löytyy muun muassa physiopilatesta, Mahakkaiden miesten peruskuntokurssi ja Konttorirotta-kurssi. Tarjolla on niin rauhallisempaa venyttelyä kuin ryhtijumppaa.

Projektisihteeri Nina Prusi Lempäälän kunnasta kertoo hankkeen alkaneen henkilöstöliikuntaryhmien järjestämisestä. Nyt liikuntatarjottimella on pyritty monipuolisesti tarjoamaan liikuntaa kaikille työikäisille lempääläläisille.

Anne Sällylä on ohjannut Lempäälässä hankkeen puitteissa jo aiemmin zumbaa ja pilatesta.

– Annen vetämä pilates on ollut hitti, sali on ollut täynnä väkeä. Kasarijumppaa järjestetään hänen ideastaan, Prusi kertoo.

– Kun mietimme, mitä liikuntaa voisi tarjota, ehdotin kasarijumppaa, ja Nina innostui heti. Sitä kohtaan on ollut kiinnostusta, Anne Sällylä toteaa.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>