Hopealinjan uuden aluksen maakuljetus maksoi 300 000 euroa

Tampere osallistuu osakeantiin, jos Hopealinjan osakkaista yhteensä 70 prosenttia osallistuu antiin. Kaupunginhallituksen liiketoimintajaosto päätti 28.1.2016 esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunki merkitsee Suomen Hopealinja Oy:n osakkeita 104 368 eurolla, jos asetettu ehto toteutuu.

Hopealinjan suunnatun osakeannin taloudellinen syy on vuonna 2014 valmistuneen uuden laivan maakuljetuksen ennakoitua korkeampi kustannus. Arvioidun 60 000 euron sijaan kuljetus tuli maksamaan 300 000 euroa, mistä on aiheutunut yhtiölle kassaongelma. Hopealinja Oy:n varojen ennustetaan riittävän helmi–maaliskuun vaihteeseen.

Uudella sijoituksella yhtiöön ei voida katsoa olevan suoraa taloudellista tuotto-odotusta, mutta yhtiön toiminnan turvaaminen on Tampereen kaupungille tärkeää.

Tampereen kaupunki omistaa yhtiöstä 28,46 prosenttia. Muita merkittäviä osakkaita ovat Hämeenlinnan kaupunki, Valkeakosken kaupunki, VR Oyj, Kangasalan kunta, Lempäälän kunta, Akaan kaupunki ja Nokian kaupunki. Yhtiöllä on lisäksi kymmeniä pienomistajia.

Suomen Hopealinja Oy on perinteikäs ja Suomen suurin sisävesivarustamo, jolla on vuosittain noin 70 000 matkustajaa. Varustamo liikennöi aluksillaan reitti- ja tilausliikennettä Hämeenlinnan, Valkeakosken ja Tampereen välisellä vesialueella pääsääntöisesti huhtikuusta joulukuuhun.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>