Kymmeniä kävelijöitä koulukyydin puolesta

Kymmeniä vanhempia ja lapsia osallistui Koulukuljetus-kävelytapahtumaan. Kuva: Katariina Rannaste

Kymmeniä vanhempia ja lapsia osallistui Koulukuljetus-kävelytapahtumaan. Kuva: Katariina Rannaste

– Keli oli täydellinen, koska kouluun kävelevät lapsetkaan eivät voi valita säätä, totesi lempääläläinen Janne Koskinen sunnuntaina.

Vettä tihkutti taivaalta, kun arviolta yli 50 aikuista ja lasta kulki Lempäälän Laasonportilta Lempoisten koululle protestiksi kunnan päätökselle nostaa koulukuljetusten kilometrirajaa elokuussa.

Lempäälä nostaa koulukuljetusten kilometrirajaa viiteen kilometriin. Tähän asti raja on ollut kolme kilometriä. Kuva: Katariina Rannaste

Lempäälä nostaa koulukuljetusten kilometrirajaa viiteen kilometriin. Tähän asti raja on ollut kolme kilometriä. Kuva: Katariina Rannaste

Koulukuljetus-kävelytapahtuma noudatteli lasten koulumatkaa. Pituutta oli yhteensä noin kahdeksan kilometriä; neljä koululle ja takaisin. Pääjoukko saapui Lempoisten koululle tunnissa.

Vastaisuudessa lempääläläinen koululainen saa maksuttoman koulukuljetuksen, jos hänen koulumatkansa on yli viisi kilometriä. Muutos koskettaa koko kuntaa ja kaikkia esi- 9. luokkien oppilaita.

Päätös nostaa koulukuljetusrajaa säästösyistä on herättänyt ärtymystä etenkin Laasonportin alueella, mistä pelkän matkan perusteella koulukuljetusta ei enää myönnetä.

Laasonportin omakotiyhdistys on toimittanut kuntaan koulukyytirajan nostoa vastustavan, 371 henkilön allekirjoittaman kuntalaisaloitteen.

– Pyysimme aloitteelle pikaista käsittelyä, ja se on menossa kasvatus- ja opetuslautakunnan käsiteltäväksi 26. huhtikuuta, kunnanvaltuustolle kaiketi toukokuussa, Koskinen kertoo.

Kävelylle oli kutsuttu kunnan luottamushenkilöitä ja -valtuutettuja, mutta paikalle tulivat vain valtuutetut Mirva Kurki ja Kari Virtanen.

Katariina Ratian kolmelapsisen perheen arjen koulukyytiasia tekee työteliääksi, jopa työaikaa lyhentäväksi.

– Kyllä tämä stressiä aiheuttaa.

– Omat lapset ovat reippaita liikkujia, mutta Suomessa on pitkä talvikausi. Pieniä lapsia en laittaisi kävelemään joka säällä. Matkan varrella on muun muassa Tredun työmaa, ja naapureilta olen kuullut todellisista vaaratilanteista siinä kohtaa, Ratia kertoo.

Alueen vanhemmat ovat itse ryhtyneet toimeen ja järjestäneet lapsille kyytejä organisoimansa kuljetusringin kautta.

– WhatsApp rallattaa sunnuntaisin, kun kyydeistä sovitaan. Kerran viestejä tuli 70, Ratia naurahtaa.

– YYA-henkeä on ilmassa. Naapuriapu toimii, mutta se on toissijainen ratkaisu tilanteeseen, Katariina Ratia painottaa.

Julkisen liikenteen parantaminen on Ratian mielestä vähintä, mitä asiassa voidaan tehdä. Laasonportin joukkoliikennejärjestelyt eivät ole samalla tasolla kuin muualla kunnassa.

– Ymmärrän, että kunnan talous on kireä, mutta tässä pitäisi huomioida kokonaisuus, mihin kaikkeen päätös vaikuttaa. Tämä kumuloituu moneen asiaan, kuten kasvaviin lasten aamupäivä- ja iltapäivätoiminnan ryhmäkokoihin, hän toteaa.

Ratia mainitsee myös maaliskuussa tulleen Kuntarating 2015 -tutkimuksen kyselytuloksen, jonka mukaan Lempäälässä asuvat Suomen tyytyväisimmät asukkaat.

– Tämä asia vaikuttaa siihen, millaisina koemme kunnan palvelut.

 

Tästä on kyse:

Lempäälä nostaa koulukuljetusten kilometrirajaa viiteen kilometriin.

Tähän asti raja on ollut kolme kilometriä.

Muutos koskee koko kuntaa ja kaikkia oppilaita.

 

 

 

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.