"Tampereen kaupunkiseudulla on syytä profiloitua selvästi, ettei kunnasta kehity lähiötä, vaan itsensä näköinen laadukas kokonaisuus."

Lempäälään kohdistuu kasvun paineita

Maakuntajohtaja Esa Halmeen mukaan Lempäälä on tulevaisuudessakin sijaintinsa ja luonnonkauneutensa ansiosta haluttu asuinpaikka. Kuvan talo sijaitsee Vaihmalassa golfkentän naapurissa. Kuva: Erkki Koivisto

Maakuntajohtaja Esa Halmeen mukaan Lempäälä on tulevaisuudessakin sijaintinsa ja luonnonkauneutensa ansiosta haluttu asuinpaikka. Kuvan talo sijaitsee Vaihmalassa golfkentän naapurissa. Kuva: Erkki Koivisto

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta joitakin asioita voidaan jokseenkin suurella varmuudella sanoa Lempäälästä. Kunta on sijainniltaan sellainen, ettei kulkija voi juurikaan välttää kuntaa, tosin ei ole tarvettakaan. Lempäälä on juuri sijainnillaan houkutellut yrittäjiä, kauppiaita ja muitakin aktiiveja. Nämä yhdessä luonnonkauneuden kanssa Vanajaveden ja Pyhäjärven välissä ovat tehneet Lempäälästä halutun asuinpaikan. Tämä ei yksin riitä tulevaisuudessa, vaan kunta joutuu pohtimaan syvällisesti tulevaisuuttaan asukkaiden tarpeiden ja arvojen kannalta. Tampereen kaupunkiseudulla on syytä profiloitua selvästi, ettei kunnasta kehity lähiötä, vaan itsensä näköinen laadukas kokonaisuus. Korkean työpaikkaomavaraisuuden, laadukkaiden asuinpaikkojen ja hyvien palveluiden tarjonta ovat jatkossa entistäkin tärkeämpiä tekijöitä. Kokonaisuuden kannalta on syytä arvioida huolellisesti se, miten varmistetaan, ettei kunnan rakenne hajoa  tavalla, joka heikentää kunnan kokonaiskuvaa. Useamman sukupolven perspektiivillä katsottuna on laatuun ja hyvään suunnitteluun panostaminen ovat varmimpia työkaluja. Vain hyvä päätaajama, ihmisten arjen toimivuus ja kyky saada tarvitsemansa asiat läheltä ovat hyvin pysyviä yhdyskunnan tekijöitä.

Kaikki liikenteen ennusteet viittaavat siihen, että myös tulevaisuudessa ihmiset liikkuvat henkilökohtaisilla kulkuneuvoillaan, vaikka joukkoliikenteen rooli onkin kasvamassa. Erityisen suuri paino junilla, ratikoilla ja linja-autoilla on suurten taajamien liikenteessä. Tällä hetkellä Lempäälä on väkiluvultaan Suomen 45. suurin kunta, eikä olisi ihme, jos se sukupolven aikajänteellä nousisi kymmenen sijaa ylemmäksi. Tällaisesta keskittymästä pitäisi olla helppoa turvata hyvät yhteydet niin Tampereelle kuin eteläänkin.

Kuntaan kohdistuu suuria kasvun paineita sijaintinsa vuoksi. Suunniteltu uusi ratapiha sijoittuisi lentokentän eteläpuolelle Lempäälän pohjoisreunalle. Tämän itäpuolelle sijoittunee uusi merkittävä Sääksjärven taajama juna-asemineen. Nämä jättihankkeet asettavat kunnalle kovia vaatimuksia kasvun varmistamiseksi riittävän laadukkaasti.

Perinteisen mallin mukaan suurempien kaupunkien ympärillä olevien kuntien ja kaupunkien väestö on keskimääräistä nuorempaa, useammin muuttavia, ja perheissä on tavallista enemmän lapsia. Monissa kunnissa sukupolvien väliset yhteydet ovat ohentuneet, ja vanhemmat ja isovanhemmat asuvat eri paikkakunnilla. Tulevien vuosikymmenien aikana maan sisäinen muutto keskittyy vain hyvin harvoille vetovoimaisille alueille. Tämä tarkoittaa Lempäälälle kahta asiaa: Ihmisiä on liikkeellä ja asukkaiksi houkuteltavissa ja toiseksi väestön keski-ikä kasvaa ja tarpeet sen mukana. Tulevaisuuden Lempäälän strategiatyössä tähän kehitykseen on syytä kiinnittää  tavallista enemmän huomiota ja erityistä pohdintaa kaiken ikäisten lempääläisten arvoihin ja tarpeisiin. Edellytykset tässä kisassa pärjäämisen ovat hyvät, mutta kisa on kova.

Lempäälä on aktiivisena pitäjänä synnyttänyt lukuisia tunnettuja henkilöitä aina kartanoiden ajalta nykypäivään. Ei ole mitään syytä uskoa, etteikö näin olisi jatkossakin. Aktiiviset ja tunnetut kuntalaiset ovat varma merkki siitä, että kunnalla on elinvoimaa ja näkemyksiä yhteiseen tekemiseen. Yksin ei Lempääläkään tule pärjäämään.

Esa Halme

maakuntajohtaja, Pirkanmaan liitto

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>