Poliisin mukaan tärkeintä on turvallisuus.

Mopoilu kismittää Vesilahdessa

Mopoilu on kuumentanut tunteet Vesilahdessa. Kuva: Sanna Suonpää/L-VS:n arkisto

Mopoilijat ja autoilijat kiistelevät liikenneturvallisuudesta Vesilahdessa. Kuva: Sanna Suonpää/L-VS:n arkisto

Mopoileminen on kirvoittanut viime aikoina runsaasti keskustelua Vesilahdessa.

Vesilahtelaiset tienkäyttäjät kertovat Facebookin ryhmissä kokemuksistaan, joissa vastapuoli on heidän mielestään aiheuttanut vaaratilanteen.

Autoilijat ja moponkuljettajat kiistelevät netissä esimerkiksi ohittamisesta, keulimisesta ja vierekkäin ajamisesta. Poliisin kanta on, ettei vierekkäin saa ajaa missään tapauksessa ja yleisellä tiellä keuliminen on vakava asia.

Mopoilijoiden henkilövahinkoja on sattunut Liikenneturvan mukaan viime vuosina aiempaa vähemmän. Loukkaantumisia tilastoidaan lähes 700 vuodessa, ja kuolemantapauksia sattuu keskimäärin kolme. Onnettomuuksien yleisin syy on mopoilijan vaarallinen ajotapa.

Moni aikuinen toteaa Facebook-keskustelussa, ettei huolimaton mopoilu lopu, ennen kuin sattuu jotakin vakavaa.

Vesilahdessa menehtyi 17-vuotias poika vuonna 2011 mopo-onnettomuudessa. Uhri jäi rekan alle yrittäessään ohittaa sitä. Sisä-Suomen poliisin mukaan Vesilahdessa ei ole tapahtunut mopo-onnettomuuksia vuoden 2011 jälkeen.

Koko Pirkanmaalla mopo-onnettomuuksien määrä on lähes puolittunut viidessä vuodessa.

Mopolla on yli kymmenen kertaa todennäköisempää joutua vakavaan onnettomuuteen kuin henkilöautolla. Riski johtuu Liikenneturvan mukaan esimerkiksi mopoilijan puutteellisesta liikennesääntöjen hallitsemisesta, näyttämisenhalusta ja piittaamattomuudesta. Mopoilija on syypää suurimmassa osassa mopo-onnettomuuksista.

Osa nettiviesteistä on varsin kärkkäitä. Aikuiset äityvät arvostelemaan mopoilijoiden kotikasvatusta, ja nuoret kyseenalaistavat ”jatkuvan valittamisen”. Verkossa ehdotetaan myös vaarallisten kuskien kuvaamista, ja kuvien jakamista netissä.

Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua sananvapauslain nimissä. Ylikonstaapeli ja viestintäpäällikkö Nina Juurakko-Vesikko Sisä-Suomen poliisista ei silti suosittele kuvaamista, koska se voi vaarantaa liikenteen. Hän suosittelee mielummin soittamaan paikalle poliisipartion.

Tallennetun materiaalin julkaiseminen on myös kyseenalaista.

– Julkaisija saattaa muokata videota. Silloin tilanne voi näyttää erilaiselta kuin se todellisuudessa oli. Pahimmillaan tällainen toiminta voi johtaa kunnianloukkaussytteeseen.

Nimettömänä pysyvä vesilahtelainen 16-vuotias mopoilija kertoo, että kaveripiirissä on keskusteltu ohitustilanteiden vaarallisudesta. Esimerkiksi Vesilahdentiellä mopoilija saattaa joutua ahtaalle, jos vastaan tulee auto ja samaan aikaan takana oleva ohittaa mopon.

– Ohittaminen on sallittua, mutta se pitää tehdä turvallisesti. Autoilijoiden pitää tarkistaa, että viereinen kaista on vapaa. Turvavälin täytyy olla riittävän suuri. Mopoilijat eivät saa sijoittua liian lähelle pientaretta, kertoo ylikomisario Veikko Stolt Sisä-Suomen poliisista.

Vesilahden yläaste ja poliisi ovat antaneet mopoilijoille luvan ajella koulun pihassa.

– Vanhemmat ovat sanoneet, ettei saa keulia ja pitää seurata liikennettä. haastateltava sanoo.
Ylikomisario Veikko Stolt kiittelee nuoria siitä, että lähes kaikki käyttävät nykyään kypärää mopoillessaan.

Mopoilun säännöt

  • Mopolla saa ajaa enintään 45 km/h
  • Mopoilijan pitää sijoittautua pientareelle ajoradan oikeaan reunaan.
  • Kaistaa vaihtaessa ei saa aiheuttaa vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle.
  • Reitin valinnassa kannattaa ottaa huomioon nopeusrajoitukset, liikennemäärät ja olosuhteet
  • Mopolla liikkuessa on tärkeää seurata takaa tulevaa liikennettä, koska jononmuodostus ja riskiohitukset tulevat yleensä takaapäin.
  • Vierekkäin ajaminen, polii

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?