Jeesus – tie, totuus ja elämä

Maailmanhistoriassa on esiintynyt monia kansanjohtajia, jotka ovat vähitellen ottaneet käsiinsä kaiken vallankäytön. Nämä diktaattorit ovat usein olleet luonnehäiriöisiä ja jopa mieleltään sairaita. Ihmetellä täytyy, että heitä kansalaiset ovat hysteerisesti palvoneet. Viime vuosisata oli aikaa, jolloin Stalin, Hitler ja Mao saivat aikaan suunnatonta tuhoa ja kärsimystä maailmassa. Nämä johtajat lupasivat paljon alamaisilleen, mutta pettivät lupauksensa.

Yksi henkilö on kuitenkin säilyttänyt asemansa. Hän on Jeesus Nasaretilainen, joka meille kristityille on Jumalan Poika ja maailman Vapahtaja. Häneen nimeensä on kastettu lähes kolmasosa maailman ihmisistä. Kokonaan uskonnottomia ja ateisteja on vain hiukan yli 10 prosenttia. Tiedämme sen, että uskonnollinen aktiivisuus voi olla monilla kastetuilla muodollista. Ihmeellistä kyllä juuri täällä Euroopassa, jonne kristinusko levisi nopeasti, uskosta luopuminen on kaikkein voimakkainta. Yhä harvemmat kuuluvat kirkkoon uskon takia. Seremoniat ja rituaalit koetaan vielä tärkeiksi. Onhan kristinuskon mukana noussut kukoistukseen monet taiteenalat ja musiikki.

Kristinusko perustuu Jeesuksen antamaan lähetyskäskyyn. Jeesuksen asettama tavoite on tehdä kaikki kansat Hänen opetuslapsikseen. Onko se vielä voimassa? Onko opettaja-Jeesuksella sellaista opetusaineistoa, joka vielä tänä päivänä on tärkeätä ja ajankohtaista? Ei Hän anna tietoa maallisissa asioissa. Hänen opetuksensa on paljolti esikuvana olemista. Vertausten ja esimerkkikertomusten kautta hän opetti millainen on Jumala Taivaallinen Isä, millainen on Hänen valtakuntansa täällä maailmassa. Hän opetti rakastamaan kaikkia ihmisiä jopa vihollisia. Maallisen elämänsä lopussa Jeesus kärsi marttyyrikuoleman, joka merkitsee sitä, että Hän sovitti ristinkuolemallaan syntimme, koko maailman synnit. Suurin ihme; Hänen ylösnousemuksensa tapahtui kolmantena päivänä pääsiäisaamuna. Näin Hän Jeesus on meille tie, totuus ja elämä. Hän on myös ylösnousemus ja elämä. Tätä kaikkea Hän on meille, jotka haluamme uskoa ja turvautua Häneen. Turvallinen tie, joka usein koettelemusten kautta vie perille. Totuus, joka usein kolkuttaa omaatuntoa, mutta tekee vapaaksi, kun saa anteeksi. Elämä, turvallisesti Hänen seurajana täällä myrskyävässä maailmassa. Ylösnousemus ja elämä tämän maallisen matkan päässä. Nämä mittaamattomat lahjat Kristus tarjoaa evankeliumin sanassa, jota Hänen käskystään tämänkin päivän kristityt julistavat. Kannattaa kuulla ja uskoa.

Aarre Laitila

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>