Saisinko lasillisen armoa?

Rippikouluissa käytetään usein synnin vertauskuvana juomalaseja, joissa on eri määrä mustaa nestettä, esimerkiksi Coca-Colaa.

Vertauksessa lasit kuvastavat eri ihmisiä ja juoma synnin määrää meissä. Kun laseja tarkastelee sivulta niin sanotusti tasavertaisesta asemasta, niin laseista erottaa selvästi mustan nesteen, eli synnin määrän. Vertauskuvallisesti Jumalan näkökulmasta katsottuna, eli ylhäältä päin tarkasteltuna, lasit näyttävätkin yhtäkkiä saman näköisiltä. Jokaisessa lasissa, jokaisessa ihmisessä on syntiä, mutta Jumala ei erottele määrää.

Viime aikoina olen ajautunut kerta toisensa jälkeen pohtimaan synnin osuutta, roolia ja merkitystä kristityn elämässä. Aivonystyrät täytyy levittää laajalle taajuudelle, kun mietitään synnin vaikutuksia sekä tämänpuoleisen että tuonpuoleisen elämän näkövinkkelistä.

Synti itsessään on ja tarkoittaa Jumalan tahdon vastaisia tekoja, sanoja ja tekemättä jättämisiä. Tämän lisäksi jokainen ihminen syntiinlankeemuksesta asti on ollut perisynnin alainen. Tätä ihmisen syntisyyttä ei kukaan voi kieltää omasta elämästään. Jokainen mokaa joskus tahallaan ja tahtomattaan.

Jokaisen kristityn lohtu tässä elämän lähtökohdassa on se, että tähän ei tarvitse jäädä. Synnin ei tarvitse olla päätepiste, vaan se on alku parempaan. Kun tunnistaa ja tunnustaa itsessään olevan synnin, kääntyy kaikkivaltiaan Jumalan puoleen ja uskoo Häneen, on ottanut jo sen ratkaisevan askeleen.

Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka Häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. – Joh. 3:16

Jumala armossaan antoi Jeesuksen kuolla kaikkien maailman ihmisten syntien puolesta. Eikä Jumala jätä tätä tähän. Jumala ei jätä ihmistä yksin! Kasteessa jokainen ihminen saa Jumalalta lahjaksi Pyhän Hengen. Tämän Hengen vertauskuvina on käytetty myös Totuuden Henkeä. Yksi suosikeistani on ilmaus Eläväksi Tekijä.

Pyhän Hengen avulla pieni uskon liekki ihmisissä kasvaa, vahvistuu ja tulee Jumalan tahdon mukaisesti eläväksi. Sen avustuksella voimme myös omassa elämässä elää todeksi Jumalan rakkautta syntisyydestämme huolimatta.

Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus. Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa. Siinä on rakkaus – ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä. Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä. Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi. Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa. Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin.

Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa. Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä. – 1. Joh. 4:7-19

Palaan vielä syntisiin Coca-Cola-laseihin. Yläkoulun kemiantuntien huipennus oli se, kun tiettyjä yhdisteitä sekoittelemalla sai yhden värisen nesteen muuttumaan aivan toiseksi. Ja mitä tapahtuukaan, kun syntiseen ihmiseen sekoittaa tipan Jumalan armoa ja Pyhää Henkeä?

Tulkaa, selvittäkäämme miten asia on, sanoo Herra. – Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa. – Jes. 1:18

Teksti:
Enni Huhtala

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>