Rallimestari luottaa Volvoon

Haluatko rallikuskiksi? Ralli-Volvon arvo on luokkaa 25 000–30 000 euroa.

Haluatko rallikuskiksi? Ralli-Volvon arvo on luokkaa
25 000–30 000 euroa.

Kiven ropinaa, pölyävää hiekkaa, ohikiitävän ralliauton kireän koneen ärähdys. Jonni Ruottunen pääsi aistimaan rallia ensimmäisen kerran, kun isä kantoi hänet sylissä Jyväskylän Suurajojen legendaariselle Savon pätkälle.
Pienestä on rallia seurattu, hymyilee Jonni Ruottunen, tuore F-sarjan A-junioreiden mestari.
Isän kanssa Jonni kierteli ahkerasti lähikisoissa. Sitten 2003 mukaan tulivat videokuvaushommat, mitkä veivät hänet seuraamaan kilpailuja myös ulkomaille. Ruottunen kuvasi harrastukseksena suosittuja  Perä tielle -videoita seitsemän vuoden ajan.

Aikansa muiden menoa katseltuaan Jonni Ruottunen tuumasi, että kai tuota pitää itsekin kokeilla.
– Kaveri ajeli aikoinaan rallia Ladalla ja hänen vinkeillä rakennettiin Niemelän Mikon kanssa auto. Tutustuin Mikkoon ammattikoulussa. Hän on jo kolmannessa polvessa kisan tekijä ja ollut mukana pienestä pitäen.
Kaverukset rakensivat ralliauton lähes kokonaan omin voimin.  Pienoisrallissa Valkeakoskella tuli voitto, vaikka auto oli luokassaan altavastaaja.
– Ladalla tuli ajeltua pari vuotta. Kisa menivät vaihtelevasti.
Meno muuttui uuden tuttavuuden myötä.
– Tutustuin Nuoralan Jaskaan, joka on voittanut kaksi mestaruutta Volvolla yleisen puolella. Hän ehdotti, että mitä jos alkaisit ajaa Volvolla.

1978 vuosimallin Volvo on saanut uudemmista Volvoista lisäosia.

1978 vuosimallin Volvo on saanut uudemmista Volvoista lisäosia.

Oman Volvon rakentamiseen meni aikaa puolitoista vuotta. Päällimmäisenä syynä oli projektin kalleus.
– Kerralla ei pystynyt rahaa siihen niin paljon sijoittamaan. Lopputuloksena syntyi kuitenkin sellainen auto, että ei ole tarvinnut muuta kuin peltejä välillä muotoilla.
Volvon tekniikka on rautaa eikä Ruottuselle ole teknisistä syistä tullut yhtään keskeytystä. Kaikki kolme keskeytystä ovat seurausta ulosajoista.

Ruottusen ralliauton tekniikka on pitkälle Volvon omaa.
– Vakio-osat ovat hyviä ja kestäviä. Moni käyttää esimerkiksi  Volvon laatikkoa ja perää muun merkkisessä autossa.

Volvon 2,3-litrainen kisakone on tehty Ruotsissa, ja se toiminut kuin sveitsiläinen kello. Bensapuolella Jonni luottaa ruiskun sijaan kaasuttajaan.
– Kaasuttaja on luotettava, en halua autoon sähköhimmeleitä. Tulokset puhuvat puolestaan.
Jonni Ruottunen ja Mikko Niemelä sijoittuivat viime vuonna F-sarjan B-junioreissa toiseksi.
– Lähdettiin vain koittamaan vauhtia ja yllättävän hyvin meni. Heti ekasta kisasta toisena.

Ralli-Volvon rakentamiseen meni aikaa puolitoista vuotta. Päällimmäisenä syynä oli projektin kalleus.

Ralli-Volvon rakentamiseen meni aikaa puolitoista vuotta. Päällimmäisenä syynä oli projektin kalleus.

Tänä vuonna parivaljakko kisasi rallin F-sarjan A-junioreissa. Tuloksena voitto joka ratkesi jo ennen viimeistä kisaa.
– Varsinkin kesäkausi meni hyvin. Neljästä kisasta kolme voittoa ja yksi kaato.
Nyt rallimiehet odottelevat kutsua vuotuiseen palkintojenjako-gaalaan.
Mikä on vauhdin salaisuus?
– Se tulee jostain tuolta selkäytimestä.  Nyt olen saanut hyvin kilometrejä ja sitä kautta perusvauhti kehittyy koko ajan.
Harjoittelumahdollisuuksia rallikuskilla on niukasti. Lähin rata löytyy Lopen Saukkolasta.
– Tutuilta voi tietenkin kysellä, saako jonkun omaa tietä käyttää.
Moottoriurheilussa sponsorit ovat lähestulkoon välttämättöämiä.
– Sponsoreilla on iso merkitys. Pienikin apu on minulle iso asia. Jos ei olisi sponsoreita, ei tänäkään vuonna olisi tarvinnut ajaa kuin pari kisaa.
Keskeinen sponsori Jonni Ruottuselle on hänen työnantajansa, Marjamäessä toimiva Verhoomo Sorsa, jonka tiloja hän saa käyttää auton huoltoon ja rakentamiseen.
– Käyn auton joka mutterin läpi kisaa ennen. Siinä menee järjettömästi aikaa, mutta tämä on enemmän elämäntapa kuin harrastus. Paljon se ottaa mutta kyllä se antaakin, Jonni Ruottunen tuumaa.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?