Asiakasfoorumeihin kaivataan syvällisempää otetta

Tunnetko työikäisten hyvinvointifoorumin, perhefoorumin ja seniorifoorumin?

Helena Ruohotia, Miia Rajala, Nattiyapa Nipudsa, Lea Karlsson ja Riitta Vatanen ovat Vesilahden edustajina asiakasfoorumeissa. Kuva: Katariina Onnela

Helena Ruohotia, Miia Rajala, Nattiyapa Nipudsa, Lea Karlsson ja Riitta Vatanen ovat Vesilahden edustajina asiakasfoorumeissa. Kuva: Katariina Onnela

Vesilahden ja Pirkkalan yhteistoiminta-alueen myötä perustettiin kunnille kolme yhteistä asiakasfoorumia.

– Asiakasfoorumien tarkoitus on olla välikätenä kunnan päättäjätahojen ja kuntalaisten välillä, kertoo perhefoorumin jäsen Miia Rajala.

Perhefoorumissa on Miia Rajalan lisäksi vesilahtelaisjäsenenä Helena Ruohotie.

– Perhefoorumin tämän syksyn toiminta on keskittynyt ennen kaikkea lasten itsenäisyyspäiväjuhlan järjestämiseen. Tulevaisuudessa toivoisin foorumin kautta tapahtuvan enemmän keskustelua esimerkiksi perheitä koskevista palveluista, esimerkiksi neuvolatoiminnasta, joka Pirkkalan yhteistoiminta-alueella koskettaa myös Vesilahtea, hän kertoo.

– Mielestäni kuntalaisten osallistaminen ja tapahtumien järjestäminen ovat hienoja tavoitteita, mutta yhteistyötä voisi tiivistää erilaisten yhdistysten, kuten MLL:n kanssa, Helena Ruohotie jatkaa.

Työikäisten hyvinvointifoorumissa Vesilahtea edustaa Nattiyapa Nipudsa. Hänen kokemuksensa mukaan foorumin toiminta keskittyy varsin paljon Pirkkalaan.

– Koko ajan saa muistuttaa, että entäs Vesilahdessa, toteaa Miia Rajalakin.

Myös seniorifoorumin jäsenet Lea Karlsson ja Riitta Vatanen kertovat, että oman kunnan puolia täytyy pitää. Seniorifoorumi on järjestänyt Vesilahdessa kolme tapahtumaa, joista on saatu positiivista palautetta. Seuraavaksi seniorifoorumilaiset kokoavat yhteen Vesilahden kaikkien kylien seniorit ja eläkeläisjärjestöt ja aktivoivat niiden yhteistyötä. Tavoitteena on muun muassa vähentää yksinäisyyttä.

Kussakin foorumissa toimii kahdeksan kuntalaisjäsentä, perusturvalautakunnan ja sivistyslautakunnan edustaja sekä palvelujohtaja. Tällä kaudella ensimmäisen kerran näissä foorumeissa on yhteensä viisi jäsentä Vesilahdesta. Jokaisessa foorumissa on paikka kahdelle vesilahtelaiselle. Kuntalaiset ovat saaneet ilmoittaa kiinnostuksensa foorumin jäsenyyteen kunnan nettisivuilla. Ilmoittautuneiden keskuudesta jäsenet valitaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan arpomalla.

– Ajattelin, että tässä on hyvä paikka nähdä mitä kunnassa tapahtuu ja päästä vaikuttamaan, Riitta Vatanen kertoo.

– Kun itse tekee, voi välillä naristakin, Lea Karlsson lisää.

Muutkin vesilahtelaiset foorumien jäsenet kertovat lähteneensä mukaan toimintaan halusta vaikuttaa asioihin. Yhteistyö Pirkkalan kanssa ei heidän mukaansa ole ollut ongelmatonta ja sitä myöten kiinnostus toimintaan heräsi.

Vaikka toistaiseksi asiakasfoorumeiden toiminta ei ole ollut odotusten mukaista toivovat jäsenet, että jatkossa asioita ja epäkohtia käsitellään syvällisemmin. Kuntalaiset voivat ottaa heihin rohkeasti yhteyttä.

– Tämä on kunnan luottamustehtävä, joten saa nykäistä hihasta, Miia Rajala toteaa.

FAKTA

  • Asiakasfoorumit ovat yhdysside ja vuorovaikutuskanava lautakunnan, palveluista vastaavien ammattilaisten ja kuntalaisten välillä.
  • Foorumeissa käydään avointa keskustelua ajankohtaisista asioista, järjestetään kuntalaistapahtumia ja muita tilaisuuksia, edistetään kuntalaisten osallistumista ja omaehtoista toimintaa.
  • Ota yhteyttä: perhefoorumi@pirkkala.fi, tyoikaistenhyvinvointifoorumi@pirkkala.fi, seniorifoorumi@pirkkala.fi

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?