Ideapark ottaa kehitysloikan

Ideaparkin uusi kauppakeskusjohtaja Visa Vainiola lähtee kehittämään liikekaupungista entistäkin vetovoimaisempaa. Ensi vuonna uudistetaan visuaalista ilmettä sisustuselementein.

Ideaparkin uusi kauppakeskusjohtaja Visa Vainiola lähtee kehittämään liikekaupungista entistäkin vetovoimaisempaa. Ensi vuonna uudistetaan visuaalista ilmettä sisustuselementein.

Visuaalinen ilme uudistuu, digitaalisuus tulee liikekaupunkiin.

Lempääläinen Visa Vainiola oli maanantaina ensimmäistä päivää töissä  Ideaparkin kauppakeskusjohtajana.
– Tämä on kuin hyppäisi lujassa vauhdissa olevaan laivaan. Mielenkiintoisia haasteita on luvassa. Olen perehtymässä ideaparkin tilanteeseen ja alkanut keräilemään akuutteja asioita ja kehittämiseen liittyviä asioita, jotka menevät vähän rinnakkain, hän kertoo.
Kymmenen vuotta toiminut Ideapark on ottamassa kehitysloikan. Menossa on murrosvaihe.
– Omistaja on vahvasti ilmaissut, että haluaa kehittää Ideaparkia ja on valmis innovatiivisiin ratkaisuihin, jotka lisäävät vetovoimaa.
Kehittämishankkeita on tulossa niin lyhyellä kuin pidemmällä aikavälillä. Jo ensi vuonna Ideaparkin atmosfääri muuttuu.
– Visuaalinen ilme uudistuu. Sisustuselementeillä luodaan lisää viihtyvyyttä ja vieläkin elämyksellisempi ilmapiiri. Mukaan tulee varmastikin myös digitaalisuus ja siihen liittyvät ratkaisut. Näihin liittyen on paljon hyviä ajatusaihioita, joita on hieno sparrata yhdessä kokeneen ja ammattitaitoisen tiimin kanssa
Lisäksi mietinnässä ovat välineet, joilla voidaan lisätä yhteisöllisyyttä Ideaparkissa.
– Ideapark on erilainen useasti täällä asioiville lähialueen asiakkaille kuin kerran vuodessa vieraileville.  Ne, jotka käyvät usein, voisivat käydä täällä vieläkin useammin ja viipyä pidempään.
Noin puolet Ideaparkin asiakaskäynneistä tulee Pirkanmaalta, puolet tasaisesti akselilta Helsinki-Oulu.

Kauppakeskuksen moottorina ovat siellä toimivat liikkeet ja palvelut.
– Kaikki perustuu vetovoimaiseen tarjontaan. Yhä tarkemmin pitää kehittää sellaisia liikkeitä ja palveluita, mitä kohderyhmäasiakkat selkeästi haluavat.
Makrotrendinä on erilaisten julkisten ja muiden palvelujen sijoittuminen kaupan kanssa samojen seinien sisälle.
Ideaparkissa tilanne on kehittämisen vinkkelistä herkullinen.
– Täällä on yli 10 hehtaaria tilaa tarjolla ja  myös poikkeuksellisen helppoa toteuttaa erilaisia liiketiloja 5 neliöstä 5 000 neliöön. Rakennusoikeutta on päätyihin kahden Koskikeskuksen verran ja lisäksi on hehtaarin kokoinen alamaailma kaikkine mahdollisuuksineen.
– Pitää miettiä, mikä on järkevää ja tehdä oikeat ratkaisut vetovoiman näkökulmasta.
Visa Vainiola siirtyi Ideaparkin kauppakeskusjohtajaksi Tampereelle nousevan  Ratinan hankkeen parista.
– Ratinassa vastuullani olivat kaupallinen konsepti ja toiminnallinen kehittäminen. Ne saatiin hyvään vaiheeseen.
– Päätös hakea Ideaparkiin syntyi omista lähtökohdistani. Ideaparkissa pystyn omalla kokemuksellani antamaan enemmän kuin isossa pörssiyhtiössä yhtenä koneiston palasena pystyisin.
Vainiola kertoo hakeneensa Ideaparkiin jo 2006.
–  Minulla on ollut jo 10 vuotta suhde Ideaparkiin. Siksi en voinut olla hakematta tänne, vaikka Ratina on äärimmäisen mielenkiintoinen hanke ja siitä tulee upea kauppakeskus.
Kauppakeskusten määrästä ja neliöistä on käyty Pirkanmaalla vilkasta keskustelua. Visa Vainiola on tutkinut asiaa.
– Kauppakeskustarjonta on ollut täysin alikehittynyttä. Meiltä on lähtenyt miljardin euron arvosta vähittäiskaupan ostovoimaa muualle.
Pitkään kauppakeskustarjonnasta vastasi pieni Koskikeskus, sen jälkeen tuli Ideapark ja seuraavaksi odotetaan Ratinan valmistumista. Vainiola sanoo, että kaikille riittää asiakkaita.
– Kaikki mahtuvat tänne. Jokaisen pitää aidosti löytää oma olemassa olonsa tarkoitus  ja sielu sekä toimia omien kilpailuetujensa kautta.
Yksi Ideaparkin vahvuuksista on tunnettuus, mikä on tullut syntyhistorian ja omistajankin kautta.
– Tunnettuus on todella korkeaa tasoa. Ideapark on näyttävä, Ideapark on iso, ja täällä on suuret valikoimat.
– Ideaparkissa on Suomen upein tapahtuma-aukio, mitä on käytetty hienosti, mutta mitä voi vielä jalostaa seuraavalle tasolle. Yli 7 miljoonaa asiakaskäyntiä ja menestyvät liikkeet luovat pohjan ottaa seuraava steppi.
– Omistajan kanssa on tiedostettu, että hyödynnettävissä olevaa potentiaalia on paljon. Se innostaa minua tässä tehtävässä.

Visa Vainiola asuu linnuntietä vain puolentoista kilometrin päässä työpaikastaaan Kuljussa.
Hän pitää vaimonsa kanssa 2002 hankittua hevostilaa. Perheeseen kuuluvat lisäksi 11-vuotias tyttö ja 9-vuotias poika.
– Meillä on lähinnä ravihevosia. Se on mukava harrastus.
Vainiola harrastaa myös  judoa ja hän on yksi alkuvuonna Lempäälään perustetun judoseuran LeKi-Syokonin perustajista.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?