Virtuaalista hoidontarpeen arviointia pilotoidaan Vesilahdessa

Kokeilu alkaa 5. huhtikuuta. Maantieteellisesti jaoteltu omalääkärijärjestelmä puretaan huhtikuun alussa.

Pirkkalan ylilääkäri Liisa Länsipuro näyttää, että virtuaalinen hoidontarpeen arviointi onnistuu myös tabletilla. Kuva: Katariina Onnela

Vesilahden terveyskeskuksessa pilotoidaan ensimmäisenä Pirkanmaalla virtuaalista hoidontarpeen arviointia. Virtuaalisella hoidontarpeen arvioinnilla pyritään purkamaan ruuhkaa terveyskeskuksen puhelinpalvelusta. Palvelu koskee kiireetöntä hoidon tarvetta koskevia ajanvarauspyyntöjä.

Verkossa täytettävän ajanvarauspyynnön voi lähettää  mihin vuorokaudenaikaan tahansa eikä sen tekemiseen tarvita sähköistä tunnistetta. Tieto kulkee suojatun yhteyden kautta. Vesilahden kunnan terveyspalveluiden nettisivuilta löytyy linkki Klinik-sivustolle. Lomakkeen käyttäminen onnistuu myös mobiililaitteella.

Arvioinnissa määritellään vaiva klikkaamalla oikeaa kohtaa havainnekuvasta. Selkäkipuinen napsauttaa kuvasta selkää ja vatsavaivainen mahaa. Oireita tarkennetaan sanallisesti ja valitsemalla esimerkiksi kivun määrän asteikolla yhdestä kymmeneen. Jos oireet viittaavat päivystysasiaan, ohjelma kehottaa ottamaan viipymättä yhteyttä päivystykseen.

– Virtuaalinen hoidontarpeen arviointi ei ole kiireellisiä asioita varten, Pirkkalan ylilääkäri Liisa Länsipuro muistuttaa ja kertoo, että lähetettyihin arviointeihin vastataan kahden arkipäivän sisällä.

Havainnekuvasta klikataan kipeää kohtaa ja sen jälkeen oireita tarkennetaan. Kuva: Katariina Onnela

Perusturvalautakunta päätti pilotoida virtuaalista hoidontarpeen arviointia ensin puolen vuoden ajan Vesilahdessa. Kokemusten jälkeen päätetään, tuleeko se käyttöön myös Pirkkalassa.

Lähetetystä hoidon tarpeen arvioinnista tulee kuittaus sähköpostiin tai tekstiviestinä. Terveyskeskuksessa hoitaja arvioi hoidon tarpeen ja konsultoi tarvittaessa lääkäriä. Asiakkaalle soitetaan tai laitetaan ajanvarauksesta tekstiviesti. Lomakkeeseen voi kertoa kellonajat, jolloin on parhaiten puhelimitse tavoitettavissa.

Uuden palvelun lisäksi aamuista puhelinruuhkaa helpottamaan on tulossa uusi puhelinjärjestelmä. Tämänhetkisen tiedon mukaan se tulee Vesilahdessa käyttöön toukokuussa. Järjestelmä on viivästynyt ja alun perin se piti ottaa käyttöön jo vuosi sitten.

Vesilahdessa käytössä ollut omalääkärijärjestelmä puretaan tulevan huhtikuun alusta. Tällä hetkellä kunta on jaettu kolmeen väestöpiiriin.

Uudistus koskee eniten terveyskeskuksen satunnaiskävijöitä. Huhtikuun alusta asiakkaalle tarjotaan ensimmäistä vapaana olevaa aikaa. Liisa Länsipuron mukaan noin puolet ajanvaraajista käy terveyskeskuksessa satunnaisesti. Heille merkityksellisempää on päästä lääkäriin nopeasti kuin päästä jollekin tietylle lääkärille. Ajanvaraaja saa kuitenkin itse valita, ottaako seuraavan vapaan ajan vai varaako sen tietylle lääkärille.

Pitkää hoitosuhdetta ei uudistuksesta huolimatta lähdetä katkaisemaan, vaan jatkossa omalle lääkäri-hoitaja työparille voi varata ajan suoraan omalta hoitajalta. Listautuminen tietylle lääkärille tapahtuu vastaanotolla ja se kirjataan järjestelmään. Se voidaan myös tarvittaessa purkaa. Akuuteissa tilanteissa listautuminen ei sido.

Listautumista suositellaan esimerkiksi siellaisille monisairaille potilaille, jotka joutuvat käymään vastaanotolla useasti. Listautuneiden asiakkaiden kanssa tehdään vuosittain tavoitteellinen terveys- ja hoitosuunnitelma.

Liisa Länsipuro kertoo, että väestövastuun purkaminen tasaa henkilökunnalle kertyvää kuormitusta. Malli on käytössä muun muassa Pirkkalassa ja Tampereella.

Hoitaja vastaanottaa hoidontarpeen arvioinnin ja konsultoi tarvittaessa lääkäriä. Asiakkaalle soitetaan tai lähetetään ajanvaraustekstiviesti. Lomakkeeseen voi täyttää ajat, jolloin on puhelimitse tavoitettavissa. Kuva: Katariina Onnela

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?