Jumala armahtaa – minä en

Mitä ajattelit luettuasi otsikon? Voisitko kuvitella itse sanovasi noin? Oikeuttaisiko oikeassa oleminen ja loukatuksi tuleminen kovuuden toista kohtaan?

Viime sunnuntain tekstissä väkijoukko oli kuohuksissaan ja halusi langettaa tuomion sen kummemmin tutkimatta. Sanotaan että joukossa tyhmyys tiivistyy, enemmistön kanssa mennään vauhdilla, me olemme oikeassa! Toisen viat on helppo nähdä, ja se hirsi jää sinne omaan silmään.

– Nyt sanoit niin pahasti, että sitä en anna ikinä anteeksi!’

Loukattu mieli sinkauttaa suoraan selkäytimestä vastauksen kuohuvaan tunnetilaan, jossa yrittää koota arvokkuutensa rippeet ja selviytyä kasvojaan menettämättä. Jotain rajaa sentään…

Jeesus avaa uuden näkökulman: Ei olekaan kyse siitä, tekikö toinen väärin, vaan siitä kenellä on tuomiovalta. ”Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven”. Kerran tulee päivä, jolloin asiat pannaan kohdalleen, kerran teot punnitaan, mutta vielä saamme elää Armon aikaa. Vielä voi alkaa alusta.

”Mene, äläkä enää syntiä tee”. Jeesus ei katso läpi sormien vääryyttä. Hän näkee katuvan sydämen ja antaa anteeksi, mutta edellyttää myös parannusta.

Onko sinulle sanottu noin? Oletko joutunut kokemaan häpeällisen anteeksipyynnön torjunnan? Raamatun mukaan tuomion langettaja lausuu oman tuomionsa. Isä Meidän- rukouksessa Jeesus opettaa meitä rukoilemaan: Anna meille meidän syntimme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. En voi odottaa saavani itse anteeksi, ellen suo sitä toiselle. Koska olemme vajavaisia, on anteeksiantommekin vajavainen, mutta se voi olla vain päätös, johon pyydämme Jumalan apua. En tunne pystyväni aina anteeksiantoon, mutta tahdon sen tehdä.

Sain olla sunnuntaina konfirmaatiojumalanpalveluksessa, jossa nuoret olivat kaikessa mukana. Raikkaat esirukoukset nousivat heidän omasta arjestaan ja kokemuspiiristään. Synnintunnustuksessa rippikoululainen tunnusti jääneensä kiinni käsi luvattomasti karkkipussissa. Hän lupasi parantaa tapansa ja sai anteeksi.

Jumalalla on vain yhden päivän ikäisiä lapsia. Joka ainoa ilta viemme päivän viat ja virheet, tekemiset ja tekemättä jättämiset Herran Jeesuksen eteen. Ja hän sanoo, ”Mene äläkä enää syntiä tee!” Ja joka aamu saamme aloittaa kristityn vaelluksen alusta, puhdistetuin tunnoin, Jeesuksen ansiosta. Ap.t.13:38. Mikä riemu ja kiitosaihe!
Tänäänkin saan alkaa kiitoksella uuden päivän!

Leena Lammentausta

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>