Sähköpolkupyörä mullistaa pyöräilyn

Sähköpyörät yleistyvät vähitellen myös Suomessa. Meillä sähköpyörän ottivat ensimmäisenä käyttöön ammattilaiset, kuten Postin työntekijät. Vähitellen sähköpyörän käyttö on kuitenkin yleistymässä myös työmatkapyöräilyssä ja pyöräharrastajilla.

– Meillä on kuitenkin vielä aika paljon matkaa siihen, mikä tilanne on esimerkiksi Keski-Euroopassa. Siellä sähköpyörät ovat monessa perheessä korvanneet jopa kakkosauton, kertoo Sportia-kauppias Matti Vuorinen Lempäälästä.

– Sähköavusteinen fatbike on tämänhetken suurin hitti, kertoo Matti Vuorinen. Kuva: Jorma Lehtinen

Sähköpyörien myyntimäärät ovat Keski-Euroopan alueella jo yli miljoona pyörää vuodessa ja esimerkiksi Kiinassa niitä myydään useita miljoonia joka vuosi. Meillä Suomessa sähköpyörien myynti on vain muutaman prosentin luokkaa kaikista
vuosittain myytävistä n. 300 000:sta pyörästä, mutta viime vuosina myynti on kuitenkin alkanut lähes tuplaantua vuosittain.

Suomen ajoneuvolain mukaan sähköpyörä katsotaan polkupyöräksi, jos siinä on enintään 250 W:n tehoinen sähkömoottori, ja jos moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa. Jos
sähkömoottori toimii myös itsenäisesti ja kovemmalla nopeudella kyseessä on sähkömopo, joka vaatii rekisteröinnin ja vakuutuksen.

– Esimerkiksi työmatkapyöräilijät arvostavat sähköpyörässä sitä, että töihin mennessä voi käyttää suurempiasteista sähköavustusta, jolloin ei tarvitse heti töihin saavuttua hiki päässä mennä suihkuun. Sitten kotiinpäin mennessä voi ajaa vaikka kokonaan ilman sähköavustusta ja ottaa täysin kuntoilun kannalta, summailee Vuorinen sähköpyörän etuja.

Sähköpyöriä alkaa olla hyvin erityyppisiä ja erilaisiin käyttötarkoituksiin aivan niinkuin peruspyöriäkin. Kaikissa malleissa itse sähkömoottori on sijoitettuna etu- tai takanapaan tai polkimien keskiöön. Näissä kaikissa vaihtoehdoissa on omat etunsa.

– Jos moottori on keskiössä, niin painopiste tulee mahdollisimman alas. Moottorin tehostus tuntuu myös luonnollisemmalta keskiömallissa samoinkuin takanapamallissa, joissa molemmissa veto tulee takapyörään. Jos moottori on etunavassa, se voi tuntua hieman oudolta, mutta esimerkiksi loskakelissä etumoottorista taas on hyötyäkin. Etumoottori on myös helpoin huoltaa, vertailee Vuorinen.

Sähköpyörien hinnat lähtevät halvimmillaan alle tuhannesta eurosta päätyen monen tuhannen hintaisiin huippupyöriin.

– Sähköpyörän hinnan ratkaisee se, minkälaisista osista se on koottu. Parhaat sähkömoottorit tulevat esimerkiksi Shimanolta, Panasonicilta ja Boschilta. Toisaalta halvoissa pyörissä voi olla hyvinkin eksoottisia kiinalaisia moottoreita, joita voi olla
vaikea saada huollettua.

Keskiömoottorilla saavutetaan matala painopiste ja luonnollinen poljintuntuma. Kuva: Jorma Lehtinen

Jotta voisi saada selville, minkälainen sähköpyörä on itselle sopivin, olisi suositeltavaa päästä tekemään kunnollinen koeajo ennen ostopäätöstä. Itse kävin koeajamassa ehkä tämän hetken näyttävimmän uutuuden, eli sähköavusteisen fatbiken. Tässä pyörässä sähköavustus oli säädettävissä asteikolla 1-6 aina tarpeen mukaan.

Tavallisella pyörätien asfaltilla paksut renkaat tuntuivat hieman jarruttavan menoa, mutta kun sähköavustuksen laittoi päälle renkaiden vaikutus hävisi heti. Seuraava havainto oli se, että kaikki muut kulkijat tuijottivat tätä erikoisempaa menopeliä. Tasamaalla oli mukava käyttää vain pientä avustusta, mutta jyrkässä ylämäessä isoimmalla sähköavustuksella tuntui, että pyörä lähtee suorastaan lentoon! Samoin vastatuulen vaikutus oli helppo eliminoida lisäämällä sähköavustusta.

Ainakin tällä huippupyörällä ajokokemus oli kertakaikkiaan mahtava! Koeajolenkin jälkeen oli haikeaa luovuttaa pyörä takaisin Matille.

– Kun on kerran kokeillut sähköpyörää, on vaikea palata tavalliseen polkupyörään. Kyllä jatkossa varmasti yhä useampi pyöräilijä päätyy meilläkin sähköpyörän omistajaksi, uskoo Matti Vuorinen.

Teksti: Jorma Lehtinen
Kuvat: Jorma Lehtinen

Yksi kommentti

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?