Chat on nopea ja helposti lähestyttävä tapa tavoittaa

Lempäälän kunta tarjoaa kuntalaisille käyttöön uusia viestintäkanavia

Soittaminen, tapaaminen ja sähköposti ovat tuttuja tapoja saada yhteys kunnan väkeen. Nyt perinteisten kanavien lisäksi Lempäälän työllisyyspalveluille, varhaiskasvatus- ja opetuspalveluille sekä asioinnille ja neuvonnalle voi esittää kysymyksiä myös chatissa.

– Se kuuluu nykyaikaiseen asiakapalveluun ja haluamme tarjota sen kuntalaisille. Tavoitteena on palvella asiakkaita nopeasti ja olla helposti lähestyttäviä. Kokeilu kestää vuoden loppuun asti ja sen jälkeen päätetään, lähdetäänkö palvelua laajentamaan, kertoo palvelusihteeri Irmeli Huttunen.

Kirsi Pihlajasaari, Irmeli Huttunen, Katja Korpela, Joona Rontu, Mika Eskola ja Tiina Hildén tutkailevat chatin ominaisuuksia. Kuva: Katariina Onnela

Chat avautuu Lempäälän kunnan sivuilta tietoa hakevalle automaattisesti niiden työalojen sivuilla, joilla se on käytössä. Työllisyyspalveluiden chat on avoinna aina, kun työntekijät ovat paikalla. Asioinnin ja neuvonnan chat on avoinna palvelupisteen aukioloaikoina. Varhaiskasvatuksen perheohjaajan ja varhaiskasvatus- ja opetuspalveluiden tukiohjaajan tavoittaa chatista maanantaisin aamupäivällä ja perjantaisin kello 13–15. Muina aikoina viestin voi lähettää esimerkiksi Helppilinja-lomakkeella. Varhaiskasvatuksen perheohjaaja Kirsi Pihlajasaari lupaa, että silloin vastauksen yhteydenottoonsa saa viimeistään kahden arkipäivän kuluessa. Helppilinja on ollut käytössä viime keväästä lähtien. Sen kautta on kysytty mieltä askarruttavista asioista laidasta laitaan.

– Yleisiä käytännön asioita on kysytty, kuten miten kirjaudun Päikkyyn, koska eskari alkaa ja pieniin huoliin liittyviä asioita, Kirsi Pihlajasaari kertoo. Hän lisää, että he ohjaavat myös eteenpäin, jos kysymys ei kuulu omalle alueelle.

Chat-ikkuna avautuu automaattisesti sivun oikeaan alareunaan.

Katja Korpela Lempäälän työllisyyspalveluista kertoo, että heiltä kysytään muun muassa työkokeiluun, tukien hakemiseen tai oppisopimuksiin liittyviä asioita. Henkilökohtaisissa asioissa toivotaan tapaamista tai yhteydenottoa esimerkiksi puhelimitse.

Neuvonnasta taas tiedustellaan eniten yhteystietoja. Chatissa vastaavat kokevat palvelun hyväksi lisäksi ja he ovat saaneet siitä positiivista palautetta.

Chat toimii tietokoneen lisäksi kännykällä ja tabletilla. Keskustelun voi tallentaa itselleen muistiin, mutta palveluntarjoajalle chat-viestit eivät arkistoidu.

LempääläTube avautuu

Uudistuksia on tiedossa myös Lempäälän kunnan nettisivuilla. Viestintäkoordinaattori Tiina Hildén kertoo, että kuntalaiset pääsevät pian katsomaan kunnan palvelualueiden heille tekemiä videoita LempääläTubesta. Videoviestintää kuntalaisille siis lisätään.

Palvelualueet ovat aktivoituneet myös sosiaalisessa mediassa. Facebookista löytyy kunnan omien sivujen lisäksi yhdeksän eri kunnan toimijaa Hakkarin koulusta Ohjaamoon ja Lempäälän kirjastoon.

Twitteristä taas löytyvät uusina alueina kaavoitusasiaa, työllisyyspalveluita ja sivistyksen palvelualue.

Verkosta löytyy myös työllisyyspalveluiden kehittämä verkkokurssi, joka on parhaillaan testausvaiheessa. Joona Rontu kertoo, että kurssi on useamman viikon paketti, joka sisältää tekstiä, videoita, tehtäviä ja pohdintaa siitä, miten voi paremmin työllistyä. Kurssin sisällön lisäksi erityistä huomiota on kiinnitetty tyyliseikkoihin ja ulkonäköön. Tavoite on helposti luettava ja lähestyttävä kurssi. Työllisyyspalvelut etsivät koekäyttäjiä verkkokurssille ja asiasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Joona Rontuun. Jatkossa kurssi on käytössä kaikilla työllisyyspalveluiden asiakkailla.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?