Mercedes-Benz on käytettyjen autojen tuonnin ykkönen

Antero Piispanen auttaa sekä sopivan auton etsinnässä ja ostossa että myös auton tuonnissa Saksasta sekä paperitöiden hoidossa Suomessa.

 

 

 

 

 

 

Lempääläinen Antero Piispanen hankkii asiakkailleen toiveautoja Saksasta

Omakotitalon pihassa on parkissa kolme mustaa Mercedes-Benziä: kaksi farmaria ja yksi urheilumalli.
– Mercedes-Benz on Saksan tuontiautoista ykkönen, sitten tulevat BMW ja Audi. Niiden väliin kiilaa Volvo, kertoo jo parikymmentä vuotta käytettyjä autoja Saksasta Suomeen tuonut sääksjärveläinen Antero Piispanen Tampereen Tuontiautosta.
Eniten tuodaan Mercedes-Benzin dieselfarmareita.
– Myös muissa merkeissä farmarit ovat suosituin korimalli. BMW:n malleista eniten halutaan 500-sarjalaisia ja Audeista nelivetoisia malleja.
Dieselit ovat pitäneet pintansa tuontiautojen kärjessä.
– Kymmenestä autosta seitsemän on dieseleitä, pari bensaa ja loput sitten hybridejä, sähköautoja ja kaasuautoja. Kaikkia olen tänä vuonna tuonut maahan.
Pitkän kokemuksen Saksan automarkkinoista omaava Piispanen ei usko, että dieselien aika on ohi.
– Saksalaisten insinöörien vastaus on kehittää entistä taloudellisempia ja vähäpäästöisempiä dieseleitä.

Käytettyjen autojen maahantuonti alkoi toden teolla, kun Suomi liittyi Euroopan unioniin 1995.
– Alkuaikoina Suomeen tuotiin selkeästi vanhempia autoja kuin nyt. Autojen ikä oli 10–15 vuotta, mutta ne olivat paljon parempikuntoisempia kuin vastaavanikäiset autot Suomessa.
Piispasen mukaan nyt kysytyimpiä ovat 3–6 vuotta käytössä olleet autot.
– Toki ääripäitä riittää. Pari viikkoa sitten toin yhdelle yrittäjälle seitsemän kuukautta vanhan Viton. Sitten on niitä, jotka esimerkiksi fanittavat jotakin 2000-luvun alkupuolen mallia ja haluavat sellaisen.
Moottoripyöriä rahdattiin kymmenkunta vuotta sitten Suomeen lavakaupalla, mutta nyt meno on selvästi hiljentynyt.
– Markkinat on varmaan kyllästetty. Pyörillähän ajetaan vähän eikä vaihtotarve ole samaa luokkaa kuin autoilla. Toki osa haluaa aina uuden pyörän.
Antero Piispanen tuo maahan myös matkailuautoja ja asuntovaunuja.
– Vaunut ovat tyypillisesti kevättuote. Niitä menee etenkin pääsiäisen ja juhannuksen välisenä aikana.

Saksalaisten käytettyjen autojen suosioon on Antero Piispasen mukaan kolme selkeää syytä.
– Suomalaiseen samanikäiseen autoon verrattuna Saksasta löytyy vähemmän ajettu, ruosteeton ja paremmin varusteltu auto. Saksassa ei ole autoveroa ja siksi siellä voi tavallinen perhe ostaa viimeisen päälle varustellun Mercedes-Benzin dieselfarmarin pihaan kauppakassiksi. Täällä verotus on kova, ja hinnan vuoksi ostetaan perusmalleja, ja autoilla ajetaan todella paljon.
Jos vertaa samanikäisen suomalaisen ja saksalaisen auton pohjaa, auton alkuperämaa on Piispasen mukaan helppo havaita. Suomessa auto altistuu ruosteelle ja se näkyy.
– Saksassa on leudompi ilmasto, ja teitä suolataan vähemmän. Jos on hankkimassa Volvoa, kannattaa silloinkin suunnata Saksaan, sillä Ruotsissa suolataan vielä enemmän, Piispanen sanoo.

Saksasta löytyy hyviä käytettyjä autoja, mutta auton hankkimiseen sisältyy monta sudenkuoppaa.
– Ostajan pitää selvittää, ettei autoa ole tuotu maahan esimerkiksi Yhdysvalloista tai Kanadasta. Jos näin on, autoa on erittäin vaikea saada Suomessa rekisteriin. Saksassa ei olla niin tarkkoja, mutta täällä Trafi noudattaa säännöksiä pilkun päälle.Varuillaan pitää olla myös Italiasta tuotujen autojen kanssa. Kun auto tulee Alppien yli, tuppaa mittarista karisemaan matkalla kilometrejä.
Kilometrien ruuvailu Saksassa uutena käyttöön otettuihin autoihin on viime vuosina vähentynyt, kun valmistajat ovat siirtyneet pitämään sähköistä huoltohistoriaa.

Antero Piispanen hankkii toimeksiannosta asiakkailleen autoja Saksasta.
– Asiakas on voinut itse löytää netistä autovaihtoehtoja, joista on kiinnostunut. Toiset taas ottavat yhteyttä ja kertovat, millaisen auton haluavat, usein varustelua ja väriä myöten.
Lähtötilanteesta riippumatta Piispanen selvittää ensin perusteellisesti auton huolto- ja omistajahistorian. Kun faktat on vahvistettu, asiakkaan kanssa tehdään esipäätös hankinnasta.
– Sen jälkeen lähden minä tai Saksan toimistolta mies maakuntaan tekemään autolle huolellisen tarkastuksen, johon sisältyy muun muassa auton maalipinnan vahvuuden mittaus ja mahdollisen korjausmaalauksen syyn selvitys sekä perusteelliset koeajot. Mikäli auto osoittautuu tarkastuksessa ennalta kuvitellun kaltaiseksi, se ostetaan.
Asiakkaan kanssa kaupat tehdään Suomessa.
– Minulla on sellainen systeemi, että autot tullaan hakemaan setelitukku taskussa. Autoa saa kiertää ja koeajaa vaikka ajamalla tuota moottoritietä edestakaisin.
– Auto on aina sellainen kun on puhuttu. Sanon, että jos ei ostajan mielestä ole, antaa olla pihassa, ei tarvi ostaa. Yhtäkään autoa ei näiden vuosien aikana ole tuohon pihaan jäänyt.

Yksi kommentti

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?