Esitys syöttöliikenteestä Vesilahdelta Tampereen juniin

Moni matkustaa joka päivä Vesilahdesta Tampereelle töihin. Matka Vesilahden Kirkonkylältä Tampereelle kestää bussilla noin 45 minuuttia ja Vesilahden Narvasta reilut 60 minuuttia.

Autolla ajaessa Kirkonkylältä kestää noin 30 minuuttia ja Narvasta noin 40 minuuttia. Kumpi on kannattavampaa? Auto tietenkin. Kuka haluaisi käyttää päivästään kaksi tuntia työmatkoihin?

Linja 55 ajaa tampereelle reilussa tunnissa. Kuva: Ville Nousu

Bussit Vesilahdesta kulkevat melko läheltä Lempäälän rautatieasemaa. Ei ole kovin pitkä retki kävellä bussipysäkiltä asemalle. Mikä mättää? Syynä lienevät epäsopivat aikataulut. Onko siinä järkeä, että juna kulkee kyllä samoihin aikoihin, mutta aina juuri ennen linja-autoa tai pari minuuttia sen jälkeen?

Asian voisi korjata siten, että linja-auto voisi kurvata aseman pihalle asti. Sen jälkeen matkustajat vaihtaisivat junaan ja se veisi Tampereelle. Lempäälästähän kulkee jo nyt noin tunnin välein lähijuna-R välillä Helsinki-Riihimäki-Tampere. Eli käytännössä selvittäisiin vain pienillä aikataulujen muutoksilla sekä lippu-uudistuksella. Mikäli olisi olemassa tällainen syöttöliikenne, matka-aika Vesilahdesta Tampereelle joukkoliikenteellä olisi ainakin 20 minuuttia ja ehkä jopa 30 minuuttia nopeampi kuin tällä hetkellä. Tampereen rautatieasemalta on sitten hyvät joukkoliikenneyhteydet eri puolille kaupunkia.

Seuraava huomioon otettava seikka on Tampereelle tuleva raitiotie. Se tulee viemään Hämeenkadun melkein kokonaan, ja enää bussilinjat 1-10 saavat oikeuden käyttää Hämeenkatua. Tämä tullee ruuhkauttamaan Tampereen keskustaa, mikä voi tehdä bussien kulkemisesta keskustaan entistä hankalampaa.

Parhaimmillaan Lempäälästä ei tarvitsisi kulkea Tampereelle kuin linja 50, joka ajaa vanhaa Tampereentietä pitkin. Syöttöliikenteen johdosta Valkeakoskelta ja Vesilahdelta tulevat bussit ajaisivat vain Lempäälään, mistä olisi suoraan junayhteys Tampereelle. Junamatka ei olisi kuin 10 minuuttia, kun taas linja-autolla menee moottoritiellä jo noin 20 minuuttia.

Tampereen raitiovaunun olisi tarkoitus aloittaa liikenne vuonna 2021, joten tässä olisi hyvin aikaa keskustella, suunnitella, uudistaa ja toteuttaa.

Entä sitten Ideapark? Linja 55 voisi jatkaa vielä Lempäälän rautatieasemalta Ideaparkille asti. Siinä tapauksessa se voisi ajaa väliä Narva- Vesilahden kirkonkylä- Lempäälän rautatieasema- Ideapark. Näin se toisi junaan matkustajia sekä Vesilahden, että Ideaparkin suunnalta.

Kehitys olisi oikeaan suuntaan. Tampereellahan on jo muutama liityntäparkkikin, ja lisää on tulossa. Eli auto laitetaan parkkiin kaupungin laidalla, ja matkustetaan bussilla keskustaan. Syöttöliikennettä ollaan siis muutenkin lisäämässä, niin miksei myös tänne Lempäälän, Vesilahden ja Valkeakosken seuduille?

Teksti: Ville Nousu, Lempäälän-Vesilahden Sanomien tet-harjoittelija

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>