Purjehduskaudella 1 500–2 000 sulutusta Lempäälän kanavassa

Kalastajat ja muut huviveneilijät liikennöivät ja suluttautuvat pienveneillään viime purjehduskaudella Lempäälän kanavassa noin 1 500 kertaa. Määrä on ollut laskusuunnassa viime vuosina. Kuva: Erkki Koivisto

Vaikka viime kesä ei kovin aurinkoinen ja lämmin ollutkaan, Lempäälän kanavassa sulutettiin viime purjehduskaudella sentään 1 495 sulutusta.

Tarkastaja Arttu Vasara Liikennevirastosta toteaa, että useimmiten sulutettavana oli yksi alus, joskus useampikin.

Myös edellisellä, vuoden 2016 purjehduskaudella kanavassa oli vain 1 500 sulutusta. Vesiliikennöintiä kanavassa haittasivat silloin alkaneet kunnostustyöt, jotka kestivät syksyllä kaksi kuukautta. Kanavan kunnostuksella parannettiin kanavan rakenteita ja kanavan käytössä tarvittavia laitteita, mikä edellytti kanavan tyhjentämistä vedestä.

Kanavan kunnostuksesta vastasi Liikennevirasto. Yläportin peilipinnan sisäpuolelle sekä yläportin porttikomeroihin asennettiin lämmityselementit helpottamaan talviaikaista porttien liikuttelua vedenkorkeuden säätämiseksi. Lisäksi poistettiin uittojohteita veden roiskumisen vähentämiseksi ja sitä kautta vähennettiin porttiin kertyvän jään määrää. Molempien porttiparien tiivistys uusittiin, vedenalaiset osat pinnoitettiin ja tarkastettiin sulun vedenalaiset osat.

Sulun tyhjentämisen jälkeen selvisi lopullisesti, mitä muuta suunnitellun lisäksi kunnostuksessa mahdollisesti tehdään. Työt jatkuvat.

– Yläkanavan remontti jatkuu ensi kesään, mutta sillä ei ole vaikutusta vesiliikenteelle, Vasara sanoo.

– Toivomme, että vesiliikenteen nopeusrajoituksia noudatettaisiin varsinkin nyt remontin aikana ja muutenkin muiden veneilijöiden kannalta.

Viime vuosina kanavassa on ollut keskimäärin noin 1 850 sulutusta. Vuonna 2015 Lempäälän kanavassa oli noin 1 700 sulutusta. Vuosina 2014 ja 2013 kumpanakin oli noin 2 000 sulutusta. Vuonna 2012 sulutusten määrä oli noin 1 700.

Purjehduskauden arvioidaan Vasaran mukaan alkavan keleistä ja jääoloista riippuen tänä vuonna toukokuun ensimmäisenä perjantaina ja jatkuvan normaalioloissa lokakuun loppuun.

 

Lempäälän 1 275 metriä pitkä kanava yhdistää Kokemäenjoen vesistössä Pyhäjärven Kirkkojärven ja Vanajaveden Korteselän. Se on rakennettu 1867–73 ja uusittu 1958–61. Heti valmistumista seuranneena vuonna kanavassa oli 1 300 sulutusta, joista huomattava osa oli matkustajalaivoja.

Lempäälän kanavalla on kesäisin aktiivista huviveneilyä ja liikennekäyttöä, mutta se on tärkeä myös Vanajaveden korkeuksien säännöstelemiseen. Ilman kanavaa Vanajaveden ja Kuokkalankosken rannoilla aiheutuisi mittavat vahingot. Herralanvirran padon käyttö on rajoitettua, eikä se riitä alkuunkaan suurten vesimäärien juoksuttamiseen.

Kanavassa on ajoittain vesistön säännöstelyjuoksutusta, joka aiheuttaa vaarallisen voimakkaan virtauksen. Kanavassa sattui vuonna 1988 vakava veneilyonnettomuus, jossa neljä veneessään nukkunutta henkilöä hukkui veneen irrottua kiinnityksistään ja kaaduttua virtauksessa. Juoksutuksesta varoitetaan kanavalla vilkkuvilla punaisilla valoilla. Yläkanava on nykyään suljettu välpällä, joka estää veneiden ajautumisen sulkuun tulvajuoksutusten aikana.

 

Lempäälän kanava

Rakennettu 1867–73 hätäaputöinä, uusittu 1958–61 säännöstelyä ja uittoja varten.

Itsepalvelukanava.

Sulkujen lukumäärä 1.

Sallitut aluksen kitata: pituus 145 metriä. leveys 7,5 metriä, syväys 1,8 metriä, korkeus 5,5 metriä.

Kanava-alueen pituus 1 275 metriä.

Putouskorkeus 2,20–2,40 metriä.

Kiinnittyminen sulkutasolta riippuviin köysiin.

Sulutuksia vuodessa 1 500– 2 000.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.