Liikenneturvallisuutta Sääksjärvelle: ramppien päät kiertoliittymiksi

Sääksjärven asujaimisto ottaa ilolla vastaan Lempäälän kunnan ilmoituksen, jonka mukaan liikenneturvallisuus paranee Sääksjärvellä, koska ELY alkaa tehdä parannuksia eritasoliittymään.

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus käynnistää Sääksjärven eritasoliittymäalueella ensivaiheessa tie- ja rakennussuunnitelman laatimisen. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja liittymien toimivuutta sekä edistää joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä.

Liikennejärjestelyitä parannetaan muuttamalla nykyisten ramppien päät kiertoliittymiksi. Lisäksi Ruskontien eteläpuolelle valtatie 3:n ja Tampereentien väliselle alueelle suunnitellaan liityntäpysäköintialue sekä parannetaan kevyen liikenteen järjestelyjä ja linja-autopysäkkejä. Samassa yhteydessä myös valtatie 3:n ylittävä Vikkiniityn risteyssilta peruskorjataan.

Tiesuunnitelma valmistuu lokakuun 2018 loppuun mennessä.

 

Sääksjärven asujaimisto ottaa ilolla vastaan Lempäälän kunnan ilmoituksen, jonka mukaan liikenneturvallisuus paranee Sääksjärvellä, koska ELY alkaa tehdä parannuksia eritasoliittymään.

Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus käynnistää Sääksjärven eritasoliittymäalueella ensivaiheessa tie- ja rakennussuunnitelman laatimisen. Tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja liittymien toimivuutta sekä edistää joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä.

Liikennejärjestelyitä parannetaan muuttamalla nykyisten ramppien päät kiertoliittymiksi. Lisäksi Ruskontien eteläpuolelle valtatie 3:n ja Tampereentien väliselle alueelle suunnitellaan liityntäpysäköintialue sekä parannetaan kevyen liikenteen järjestelyjä ja linja-autopysäkkejä. Samassa yhteydessä myös valtatie 3:n ylittävä Vikkiniityn risteyssilta peruskorjataan.

Tiesuunnitelma valmistuu lokakuun 2018 loppuun mennessä.

 

Lempäälän kunta on ollut aktiivinen asiassa ja parannusta Sääksjärven alueen liikenneturvallisuuteen on toivottu jo pitkään.

Alueella on havaittu monia vaaranpaikkoja ja paikallisesti tilanteesta ollaan oltu huolestuneita. Kunnanjohtaja Heidi Rämön mukaan on erittäin tärkeää, että asiaan saadaan nyt parannusta.

Liikenneturvallisuuden suurin yksittäinen osatekijä ja vaikuttaja istuu ratin ja penkin välissä, mutta on ensiarvoisen tärkeää, että tiestö ja muu liikenteeseen liittyvä infrastruktuuri – tienkäytön reunaehdot – ovat turvalliset.

Liikenneturvallisuuden parantaminen on ensiarvoinen asia. Sääksjärvellä heti toisena tulee liikenteen aiheuttaman melusaasteen vähentäminen

Aluetta halkova 3-tie, Tampereentie ja rautatie, jonkin verran myös lentoliikenne, tuovat Sääksjärvelle liikenteen melua. Sen yhteensovittaminen asumisen kanssa ei ole kaikin paikoin onnistunut. Melua pitää vähentää – meluvallein ja -penkoin ja nopeusrajoituksin. Kaikin keinoin.

Lähijunaliikenteen pysäkkejä lisäämällä ja miksei vaikkapa Tampereen raitiovaunuliikenteen ulottaminen etelän suunnalla Sääksjärvelle pitkällä tähtäimellä olisi omiaan paitsi lisäämään joukkoliikenteen käyttöä myös vähentämään liikennemelua.

 

Aina ei tieremontti vähennä liikennemelua. Kuluneen vuoden aikana Lempäälän Hakkarissa toteutettiin maantien 3003 parantaminen välillä Keskuskatu-Pysäkkitie. Liikennemelu lisääntyi virheen seurauksena.

Uusien bussipysäkkien siirto paloaseman risteykseen ja näkemän parantaminen lisäsivät liikenneturvallisuutta, mutta Mailatien suunnasta Tampereentien ali tehty kaapelialitus nosti Tampereentien asvalttipintaa terävästi ylöspäin niin, että ainakin Lempäälän suuntaan ajavien yhdistelmäajoneuvojen takaosat ja jopa peräkärryä vetävien henkilöautojen peräkärryt pomppaavat ilmaan sillä seurauksella, että paikallinen asujaimisto saa varhaisen aamuherätyksen. Kunnan ei pidä nielemättä hyväksyä tehtyä työtä, vaan vaatia katselmusta ja korjauksia.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?
Monet artikkeleistamme ovat vain rekisteröityneille lukijoille. Luo tunnukset, niin pääset lukemaan enemmän. Rekisteröityminen on helppoa ja maksutonta.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>