Autoareena virkistää nelipyöräisten kauppaa

Autoareenan pääsisäänkäynti on kauppakeskuksen sisällä aivan kuten muillakin liikkeillä. Ovelta puuttuu vielä liikkeen nimen osoittava valokyltti. Kuva: Kea Pesonen

Ideaparkiin valmistuneessa autokauppakeskittymässä on kolme suurta autoliikettä samassa valtavassa liiketilassa.

Kauppakeskuksen pohjoispäädyn laajennusosa, Autoareena, on viimeistelyä vaille valmis, ja kolme autoliikettä on aloittanut toimintansa 15 000 neliömetrin kokoisessa hallissa. Uudessa autokeskuksessa on poikkeuksellista se, että eri automyyjät toimivat yhteisessä avoimessa tilassa, jossa eri liiketiloja ei ole erotettu toisistaan seinillä.

Tilan suurimmat jakajat ovat käytettyjen autojen liikkeet Mobila, Kamux ja Vaihtoplus, joiden kaikkien myymälät on avattu heinäkuun puolen välin tienoilla. Autoareenan virallisia avajaisia vietetään elokuun toisena viikonloppuna.

Suuren liikehallin päädyssä on vielä toistaiseksi suuri tyhjä tila. Ideaparkin kauppakeskusjohtaja Visa Vainiola kertoo, että tilan loputkin neliöt täyttyvät myytävistä autoista alkusyksyn aikana, jolloin vielä kaksi toistaiseksi salassa pidettävää autoliikettä avaa halliin myymälänsä. Pian halliin aukeaa myös Linkosuon kahvila.

Kukin autoliike vuokraa Ideaparkilta osuutta liikehallista siten, että jokaiselle kaupalle on osoitettu hallista tietty alue. Esimerkiksi suurinta noin 3 000 neliömetrin osuutta vuokraavan Kamuxin alue rajoittuu yhden seinän ja pylväsrivistön väliin. Mitään väliseiniä tai muita tilanjakajia eri autoliikkeiden kaluston välillä ei ole. Asiakkaan avuksi alueiden erottamiseen on luvassa lähinnä kattoon tulevia liikkeiden logoilla varustettuja mainoskankaita.

 

Myös sisäänkäynnit halliin ovat luonnollisesti yhteisiä. Kamuxin Lempäälän-myymälän myyntipäällikkö Tero Mänty kertoo, että huolimatta jaetusta hallitilasta tilanne ei autoliikkeen näkökulmasta eroa merkittävästi normaalista.

– Meille tilanne on aivan samanlainen kuin silloin, jos tässä olisi kolme autoliikettä perinteiseen tapaan vieri vieressä täysin erillisissä tiloissa ja omilla sisäänkäynneillä. Ideana yhteistilassa on se, että tämä tuo asiakkaalle mahdollisuuden katsella paljon autoja yhtä aikaa.

Kaikki kolme autoliikettä myyvät nimenomaan käytettyjä autoja. Mänty arvioi, että yhteisessä liiketilassa toimiminen ei olisi mahdollista uusia autoja myyville liikkeille, sillä valmistajat asettavat uusien autojen myynnille sääntöjä ja edellytyksiä, jotka tuskin sallisivat tilan jakamista muiden myyjien ja kaikenlaisten automerkkien kanssa.

Jaettu liikehalli korostaa väistämättä autokauppojen kilpailuasetelmaa. Tero Mänty kuitenkin uskoo, että kolme eri liikettä yhdessä tilassa vetää niin paljon asiakkaita, että asiakaskuntaa riittää kaikille.

– Olemme kohtuullisen samankaltaisia liikkeitä. Yhteiselo sujuu varmasti oikein hyvin kilpailusta huolimatta. Vaikka valikoimamme ovat varsin samankaltaiset, pitää myös muistaa, että käytetty auto on aina yksilö, eikä toista samanlaista olekaan.

 

Panoraamakuvasta näkyy vaihtoautokeskuksen valtava koko. Vasemmassa laidassa näkyy autokeskuksen sisäänkäynti kauppakeskuksen sisältä, kun taas oikealla pitkällä lasiseinustalla on useita ovia ulkoa tuleville. Kuva: Kea Pesonen

 

Autoareenan suurin ero ja etu tavalliseen autoliikkeeseen verrattuna on Männyn mielestä se, että Autoareena on osa Ideaparkin kauppakeskusta aivan samalla tavoin kuin vaikkapa vaateliikkeet ja ravintolat. Liikkeeseen on sisäänkäynti Ideaparkin käytävältä, aivan Guessin vaateliikkeen vierestä.

– Ideaparkissa käy 7 miljoonaa ihmistä vuosittain. Ihmiset voivat samalla reissulla ostaa lapsille vaatteita, käydä Prismassa ja kävellä sitten tähän liikkeeseen vilkaisemaan autoja. Tänne on helppo tulla, olipa autokaupoilla käyminen sitten ihmiselle mieluisa asia tai välttämätön paha.

Torstai-iltapäivänä Autoareenalla käyskenteli useita uteliaita asiakkaita testailemassa autoja ja katselemassa ympärilleen. Raisiolaiset Juha, Mikael ja Arttu päätyivät ihmettelemään Autoareenaa sattumalta Ideaparkin-retken yhteydessä. Miehet huomasivat liikkeen sattumalta.

– Ensin luulimme, että tämä on vain yhden autoliikkeen myymälä ja ajattelimme, että onpas valtavan kokoinen!

Lempääläinen Tero taas tuli tarkoituksella vaimonsa kanssa kauppareissun kyljessä katsomaan, miltä Ideaparkin uusi autokauppa näyttää.

– Täällä on hienon näköistä, ja valikoimaa näkyy riittävän. Olisi se omakin auto syytä päivittää uudempaan pikku hiljaa.

Ideaparkin ympäristössä ja Marjamäen alueella on yhteensä yli 20 erilaista autoliikettä. Nyt auennut Autoareena täydentää Lempäälän autotarjontaa arviolta yli 1000 vaihtoautolla.

 

HEI, LÖYSIT KIINNOSTAVAA SISÄLTÖÄ!

Kirjaudu sisään tai luo tunnukset ilmaiseksi.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>