Antti Elomaa ja Seppo Formisto rakentavat historiallista Tampereen raitiotietä

Ratikka antaa paljon työtä maakuntaan

 Tampereen raitiotien rakentaminen on iso asia muun muassa Ylöjärven Kurussa toimivalle Tampereen Kovakivi Oy:lle. Toimitusjohtaja Antti Elomaa arvostaa sitä, että Tampereen kaupunki haluaa tehdä raitiotiensä kotimaisesta kivestä.

Tampereen raitiotien rakentaminen on iso asia muun muassa Ylöjärven Kurussa toimivalle Tampereen Kovakivi Oy:lle. Toimitusjohtaja Antti Elomaa arvostaa sitä, että Tampereen kaupunki haluaa tehdä raitiotiensä kotimaisesta kivestä. Kuva: Matti Pulkkinen

Koko Pirkanmaa puhuu Tampereen Ratikasta. Satoja miljoonia maksava hanke nousee takuuvarmasti keskustelunaiheeksi, kun maakuntalainen tulee kaupunkiasioille yhtenä työmaana olevaan Manseen. Ylöjärveläisen runsaan sadan vuoden ikäisen Tampereen Kovakivi Oy:n toimitusjohtaja Antti Elomaa ja lempääläisen 30-vuotiaan Maanrakennus Seppo Formisto Oy:n yrittäjä muistuttavat ratikkatyömaan säteilevän jopa kotimaakunnan ulkopuolelle. Elomaa ja Formisto kiittelevät työtä, jota raitiotien rakentaminen tarjoaa vuosien ajan.

Raitiotieallianssin viestintäasiantuntija Marja Merta kertoo, että tällä hetkellä Tampereen raitiotietä rakennetaan täydellä miehityksellä ja jokaisella viidellä rakentamislohkolla. Ne ovat keskusta, Kaleva, Hervannan valtaväylä, Hervanta ja tuleva varikko.

– Työssä on nyt noin 500 henkilöä, hän tarkentaa.

Todellisuudessa raitiotien rakentaminen on kuitenkin työllistänyt tähän mennessä jo paljon enemmän ihmisiä.

– Jokainen, joka tekee pienenkin työvaiheen työmaalla, käy läpi perehdytyksen. Perehdytettyjä on tällä hetkellä yli 2 500 henkilöä, Merta sanoo.

Osan raitiotietöistä toteuttavat alihankkijat, joista peräti noin 60 prosenttia on pirkanmaalaisia. Esimerkiksi Akaasta ja Lempäälästä raitiotietä on rakentamassa yhteensä seitsemän aliurakoitsijaa.

Työmaan ulkopuolella raitiotien rakentaminen työllistää muun muassa materiaalitoimittajia ja tuotteiden valmistajia eri puolilla Suomea, esimerkkinä Ylöjärven Kurussa toimiva Tampereen Kovakivi Oy.

Ensimmäisessä osassa raitiotie rakennetaan välille Hervanta-Pyynikintori-Tampereen yliopistollinen sairaala.

Projektiajasta on kulunut jo 39 prosenttia. Valmiusaste on myös jo 39 prosenttia. Kaksoisraidetta on jo valmiina 4 400 metriä. Rakennusvaiheessa tehtyjä tunteja on kasassa 939 000 tuntia eli noin 586 henkilötyövuotta. Alihankkijoiden laskutuksesta tulee 58 prosenttia pirkanmaalaisilta yrityksiltä.

Tampereen Kovakivi Oy on palkannut jo viisi uutta työntekijää ratikkahankkeen tilauksen ansiosta.

Tampereen Kovakivi Oy on palkannut jo viisi uutta työntekijää ratikkahankkeen tilauksen ansiosta. Kuva: Matti Pulkkinen

”Onneksi valittiin suomalainen kivi”

Kurun graniitteja on käytetty perinteisesti Tampereen rakentamisessa.

Neljännen polven kivimies, Tampereen Kovakivi Oy:n nykyinen toimitusjohtaja Antti Elomaa kiittelee Tampereen kaupunkia, joka linjasi aikanaan, että raitiotien rakentamisessa käytetään kotimaisia kiviä.

– Kun tiedot Tampereen Ratikasta alkoivat, ajattelin, että niinköhän hankkeesta tulee totta. Yhdistin mielessäni raitiotiet suuriin maailmankaupunkeihin. Tampere kasvaa koko ajan voimakkaasti, joten
ratikalla on varmasti käyttäjänsä, kun se alkaa liikennöidä parin vuoden kuluttua, Elomaa miettii.

Ylöjärveläinen kivialan yrittäjä koki toisen suuren hetken ratikan tiimoilta, kun hankkeen toteuttajat linjasivat, että ratikkatyömaalla käytetään kotimaan maaperästä lähtöisin olevia kivilajeja.

– Kun tarjouksemme meni läpi, tieto lämmitti meitä kovasti. Olemme yksi useista suomalaisten kivien toimittajista, Elomaa kertoo.

Tampereen Kovakivi Oy:n saama tilaus on kokoluokaltaan merkittävä. Kurussa toimiva yritys on palkannut lisää työntekijöitä ja hankkinut uusia koneita.

– Olemme palkanneet raitiotilausten johdosta viisi uutta kivimiestä. Nyt meitä on töissä 26 ammattilaista.

– Uskalsimme myös investoida konekantaamme, Elomaa lisää.

Elomaa laskee, että raitiotien ensimmäisen vaiheen aikana Kurusta rahdataan Tampereen työmaalle 150 rekkakuormallista graniittia.

– Kiitoksensa ansaitsee sekin, ettei Hämeenkadulta poistettuja nuppulakiviä kipattu Näsijärveen, vaan kivet saavat uuden käyttötarkoituksen uudessa kohteessa. Kierrätys ja uusiokäyttö toimivat.

Tampereen Kovakivi on myös vientiyritys. Elomaan mukaan yritys hoitaa kaikki perinteisetkin asiakkaat, vaikka Tampere ratikkoineen nielaisee tällä hetkellä tuotannosta leijonan osan.

– Isossa hankkeessa muutoksia tulee, ja tilanteet elävät työmaalla, joten suunnitelmiakin joudutaan joskus lennosta viilaamaan. Pyrimme siihen, että toimitamme ratikkatyömaalle nopeasti sellaisen kiven kuin siellä kulloinkin tarvitaan suurempien massatoimitusten lisäksi, Elomaa korostaa.

Elomaan mielestä Tampereen päätös suomalaisen kiven käytöstä on esimerkillinen yhteiskunnallinen teko.

– Ratikkatyömaa nostaa päivänvaloon nimenomaan luonnonkiven, mikä on koko kivitoimialalle tärkeä juttu näinä kovan kilpailun aikoina.

Lempääläisen Seppo Formisto Oy:n yrittäjä Seppo Formisto on tehnyt maansiirtotyötä raitiotietyömaalla rakentamisen alusta lähtien. -Näen omien käsieni jäljen. Se on palkitsevaa, hän sanoo.

Lempääläisen Seppo Formisto Oy:n yrittäjä Seppo Formisto on tehnyt maansiirtotyötä raitiotietyömaalla rakentamisen alusta lähtien. -Näen omien käsieni jäljen. Se on palkitsevaa, hän sanoo. Kuva: Matti Pulkkinen

”Aamulla tiedän, mihin menen”

Seppo Formisto Oy on toiminut maanrakennusalalla jo 38 vuotta.

Toimitusjohtaja Seppo Formisto kiittää ratikkatyömaan tarjoavan mielenkiintoista urakointia. Lempääläisyrityksen isäntä paiskii työkoneineen hommia tällä hetkellä Hervannassa.

Seppo Formisto sanoo olleensa työssä koko yrittäjäaikansa toinen toistaan mielenkiintoisemmassa kohteessa. Työt ovat vieneet miestä koneineen eri puolille Suomea.

– Olin rakentamassa muun muassa Tampereen moottoritietä vuosina 1997-2000 sekä hiljan Jyväskylän ja Äänekosken välistä rataa. Sekin oli pitkäaikainen työmaa.

– Lielahden ja Kokemäen välinen rautatien parannushanke oli aikanaan ensimmäinen allianssi-systeemillä toteutettu työmaa. Siitä jäi myönteiset käsitykset. Allianssi toteuttaa nyt myös ratikkaa.

Vuoden 2017 helmikuussa Formisto aloitti ratikkarakennushommissa Tampereella.

– Olen viihtynyt hyvin, ja tekemistä on riittänyt jokaiseksi päiväksi. En ole ajatellut, että raitiotien rakentaminen olisi jokin täysin erikoinen tehtävä. Se on iso hanke muiden hankkeiden joukossa.
Erityisen kiinnostava kylläkin, mies luonnehtii.

Seppo Formisto työllistää yhden vieraan työntekijän.

– Olen päättänyt, että pidän yritykseni tämän kokoisena. Silloin asiat pysyvät hyvin omissa näpeissä, hän perustelee.

– Tärkeintä minulle on, että näen omien käsieni työn jäljen. Tämä toteutuu myös ratikkatyömaalla.

– Uskon, että kun teen työni parhaalla mahdollisella tavalla, uusia tilauksia satelee. Ratikkatyömaan ensimmäinen vaihe saa varmaan jatkokseen toisen vaiheen. Luotan siihen, että tehtävää riittää.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
LVS DIGI tutustumistarjous 8 viikkoa 3,90 €.